Kiderült, hogy mennyi az új villanyautók valódi fogyasztása és hatótávja

Ecobest Challenge 2023
Vágólapra másolva!
Mai tudásunk szerint az Európai Unióban 2035-től csak tisztán elektromos új autókat lehet árulni, és már napjainkban is gyorsan nő az arányuk a belső égésű motorosokhoz képest. Gyakran esik szó az árakról, vagy a töltőhálózat sűrűségéről, a töltési költségekről, de kevesebben foglalkoznak a valódi hatótávval, a fogyasztással, a töltési veszteséggel és a többi, mérhető paraméterrel. Egy gyártóktól független, kínai modelleket is tartalmazó összehasonlító teszt most sok kérdésre választ ad.
Vágólapra másolva!

Az Autobest összeurópai zsűrijének célja, hogy minden szempontból hiteles és egymással összehasonlítható értékeket adjon a villanyautó-vásárlók kezébe. Olyanokat, amelyek alapján képet kaphatnak a mindennapi fogyasztási- és a hatótáv adatokról. 2023 júniusában az autós újságírókból álló nemzetközi zsűri

már negyedszer szervezte meg nagy európai elektromos-autó tesztjét;

idén – akárcsak a legutóbbi teszten – Milánó mellé, Vairanóba, az olasz Quattrorute magazin tesztpályájára utaztak.

Itt minden adott a mérésekhez, a nagyteljesítményű töltéshez és a zárt pályás próbákhoz. A tesztflotta a szokásos módon tisztán elektromos hajtású autókból állt össze,

felső árhatárnak idén 70 ezer eurót (27 millió forint) szabtak meg,

és a minimális, WLTP szerinti hatótáv-követelmény is nőtt kicsit: 300-ról 350 km-re. Az így összegyűlt 14 különböző modell közül valamennyi helyi, azaz olasz kivitelben állt ki a próbára.

Hogyan teszteltek?

Minden tesztalany teljesen feltöltve állt ki a megmérettetésre; idén is 30 km-es köröket teljesítettek felvezető autók mögött konvojban, rendszeres helycserékkel és körönkénti vezetőváltásokkal, hogy az egyéni vezetési stílus hatásait a lehető legjobban kiszűrjék. Tavalyhoz hasonlóan

a tesztkör 50%-ban autópályán, 20%-ban autóúton, és 30%-ban városban haladt,

alap (Normal) üzemmódban. Mindegyik autóban azonos hőfokon működött a légkondicionáló, szólt a rádió, és városban a nagyobb motorféket jelentő erősebb regeneratív lassítást is bekapcsolta az összes vezető. Amint a műszerfalon 30 km alá csökkent a kijelzett hatótáv, a tesztautó bement a zárt pályára, és ott a szabályokat betartva addig körözött, amíg teljesen meg nem állt.

A vizsgált autók:

Fogyasztás és hatótáv

Az idei teszt egyik legfontosabb tapasztalata, hogy

egyik tesztautó sem volt képes a hivatalos WLTP-hatótávjánál többre,

de legalább a 14-ből hatan 90%-nál jobb eredménnyel végeztek, és csak hárman teljesítettek 80% alatt. Ez a tavalyinál jobb eredmény.

Forrás: Ecobest

A 0 km-es kijelzett hatótávval még megtehető távolságok 0 és 45 km között szóródtak, utóbbi érték az eddigi tesztek legmagasabbja. Egyedül a kínai Aiways U6-osa állt meg abban a pillanatban, amint hatótávolság-kijelzője 0-át mutatott, de az Opel Astra Electric is csak 2 km-rel bírta tovább. A 45 km-es rekordérték a Subaru Solterráé, amely műszakilag tökéletesen megegyezik a Toyota bZ4X-szel, így a tesztmérések valószínűleg a testvérmodellre is érvényesek lehetnek.

Az Autobest 2021-ben bevezetett mutatóit használták idén is; az EcoC1 a szokott módon a WLTP szerinti hivatalos hatótáv és a teszten elért valós eredmény hányadosaként állt elő úgy, hogy az összevetés bázisául a hivatalos alsó és felső határértékek közül (ha voltak ilyenek), minden esetben az alacsonyabbat választották.

A Subaru nyerte az Eco1 mérést is,

mivel a hivatalos hatótávjának a 92,7%-át (431 km-t) volt képes megtenni egy töltéssel.

Az EcoC2 a fajlagos fogyasztás mutatószáma, mértékegysége km/kWh, azaz az egy kWh-nyi akkukapacitással megtehető távolságot mutatja km-ben. Ebben a számban tavaly az MG4 végzett az élen (6,65), idén azonban két autó is átlépte a bűvös 7-es számot:

a rendkívül áramvonalas Hyundai Ioniq 6-os 7,8 km-t, a második legjobb Tesla Model 3-as 7,3 km-t tett meg 1 kWh energiából.

Nem volt meglepő, hogy a dobozos formája és nagy tömege miatt az Volkswagen ID.Buzz kisbusz lett az utolsó, mindössze 4,7-tel, de a 4,8-as értéket produkáló Nissan Ariya is csak hajszállal volt jobb nála.

Töltési veszteségek

Az EcoC3 a felvett töltésmennyiség és az akkumulátor valós (ténylegesen kiautózható) kapacitásának különbsége százalékban, vagyis arra utal, hogy a veszteségek miatt mennyivel kell a tényleges kapacitásnál többet betölteni egy-egy akkuba ahhoz, hogy az tele legyen. Ebben a kategóriában az Aiways U6-os szerepelt a legjobban mindössze 5,9%-os töltéstöbblettel (veszteséggel), a sor végén pedig a BMW iX1 és a kínai BYD Atto3 áll, egyaránt 15%-kal.

Forrás: Ecobest

A töltési energiaveszteség (a befektetett energiatöbblet) nagyban függ a külső hőmérséklettől és a töltőoszlopok szerkezetétől is, ám mivel a teszten minden autót ugyanúgy és ugyanott töltöttek, az összehasonlíthatóság megállt.

A tavaly bevezetett EcoC4 mutató éppen ezeket a veszteségeket veszi figyelembe a fajlagos fogyasztás kiszámításánál, ugyanis az EcoC2-vel ellentétben nem az akku tényleges kapacitása, hanem a teljes betöltött energiamennyiség alapján mutatja meg az 1 km-re eső áramfogyasztást (km/kWh) – hiszen autótöltéskor a teljes felvett energiamennyiség alapján fizetünk, azaz a veszteség is pénzbe kerül. Ezt is a Hyundai Ioniq 6 nyerte meg, ráadásul toronymagasan, 6,8-as értékkel, ami 1 km-rel rosszabb, mint az Eco2-es eredménye.

Így kaptak mobiltöltős gyorssegélyt, hogy a pályán megálló autókat ne kelljen beszállítani a depóba Forrás: ALEJANDRO GIL/Alejandro Gil

Külön is vizsgálták a töltési jellemzőket: 22 kW-os váltóáramú és 350 kW-os (!) egyenáramú töltővel is feltöltötték az összes villanyautót. Az egyenáramú esetben 20-ról indulva 80%-ig; ekkora teljesítményt a gyártók ígéreteivel szemben egyik tesztalany sem volt képes felvenni, a csúcstartó a 800V-os architektúrájú Hyundai Ioniq 6 lett, 200 kW-tal, de az ID. Buzz is 111-et tudott. A váltóáramú töltésnél 0%-ról indultak, itt a tesztautók többsége csak 11 kW-ot volt képes felvenni, sőt, a Nissan Ariya és a Subaru Solterra mindössze 7,4-et, illetve 7-et.

Forrás: Ecobest

Mint a táblázatokból látható, azt is megmérték, hogy az egyes módszerekkel mennyi idő kell 100 km hatótáv felvételéhez. Az időeredmények a teljes töltési idő és a teljes hatótáv „átlagolásával" születtek, azaz nem vettük figyelembe, hogy az első 100 km „betankolása" általában gyorsabb, mint az utolsó 100-é. Ezt is a Hyundai nyerte 84 másodperces eredményével, de a 91 másodperccel végző Tesla nem sokkal maradt el tőle.

A kinagyítható táblázatokból minden adat kiderül, jó böngészést!

Még több olvasnivaló az Az Autó októberi számában:

Forrás: Az Autó