Negyven évvel ezelőtt mutatkozott be Ranger pickup legelső (tengerentúli) generációja, aztán néhány nálunk is jól ismert széria Mazda-alapokra készült, most pedig alapjaitól vadonatúj modellként, technikáját a Volkswagen Amarokkal is megosztva érkezik Európába a híres Ford pickup az 5. nemzedéke. Nem finomkodnak, rögtön a legdurvább változattal, a Raptorral kezdik a piaci bevezetést,
amit arra tenyésztettek ki, hogy tereprali-gépek stílusában száguldozzon árkon-bokron át.
Persze a dizájnerek szerették volna jól megkülönböztetni a sima családi- vagy munkaautóktól, ezért nem érték be a küszöbön, vagy a platón érkeskedő Raptor feliratokkal.
Már a korábban részletes tesztben bemutatott előző széria is magán viselte a hangsúlyos Ford feliratú maszkot, de most egy C-alakú nappali menetfénybe zárt mátrix-LED lámpa fogja közre a betűsort. Így amerikai nagytestvérére, a hallatlanul népszerű F150-re nagyban hasonlít az orra, amivel csíklámpás elődjét végleg a feledés homályába taszítja. Annyival megjegyezhetőbb és maszkulinabb lett az új dizájn, annyira csöpög le róla a kockás inges, borostás tesztoszteron, hogy egyáltalán nem a kompenzálás négykerekű monstrumának látjuk benn, ami mindenkit irritál.
Sokkal inkább tűnik néha-néha városba tévedő, igen jó kondiban lévő, ízig-vérig vidéki platósnak, amely idegenkedve, de mégis végtelen nyugodtsággal rágja át magát a szűk, aszfaltos utcákon. Az 5,3 méteres hossz és 1,9-es magasság mellé 2,0 méteres szélességre combosított autóból lefelé kell nézni holmi BMW X5-ösökre és Audi Q7-esekre is. Egy-egy parkolóházas körhöz még a tetőantennát le kell tekerni, de a legjobb, ha meg sem próbáljuk bepréselni szűk helyekre. Szerencsére a belevaló kiállás nem csak ígéret, valódi műszaki tartalom is van mögötte, amit a város határán túl tud kamatoztatni.
Láncos vezérlésű, háromezres V6-os benzines, Ford-nyelven EcoBoost motor a gépház, illetve az egész autó ékköve, amit egy ikerturbóval megfújtak, nehogy vérszegény legyen szembeszélben.
Ennek köszönhetően 292 lóerővel és 491 Nm nyomatékkal mehetünk felszántani a környéket
a kifejezetten Baja-kivitelű, vagyis terepen száguldásra optimalizált, bütykös BF Goodrich gumikkal. Nem máshonnan, mint a Mustangból emelték át a tízfokozatú automataváltót, csak előtte megerősítettek, hogy biztonsági tartalékkal (vagy tuninggal) számolva 600 Nm-ig bírja a terhelést.
Nagyon látványosak a kormány mögötti magnéziumöntvény váltófülek, de valószínűleg kevesen fogják használni őket, mert vezérlés mindig tudja, hányadik fokozat illik a menetdinamikához, jól sikerült a hangolása. A tereprali szerelmesei is megtalálják a számításaikat az üzemmódválasztó hétféle programja között, mert a Baja nevűre tekerve a Raptor tényleg mindent megtesz a jókedvünkért. Gázfröccsel vált vissza, 3000-es fordulat pedig alatt még kézi állásban se nagyon engedi felkapcsolni a váltót, sőt, előszeretettel forgatja a vadul hörgő V6-os motort 5500/percig.
Ilyenkor működik az ALS, vagyis a turbólyukat kiküszöbölő rendszer, amely 3 másodpercig tartja fent a turbónyomást, hogy egy szűkebb kanyar után mindenféle torpanás nélkül, csúcsnyomatékon tudjunk kigyorsítani. Akad az új pickupnak egy másik szenzációs egysége: a hátul is jókora utakat bejáró tekercsrugókkal felszerelt, rossz úton száguldásra kifejlesztett, masszív futómű. A vezérlése másodpercenként 500-szor monitorozza az utat, és 100-szor tudja állítani a FOX lengéscsillapítókat, melyeket arra terveztek, ha elemelkednek a kerekek a földtől, visszaérkezéskor ne jöjjenek zavarba.
Ha nem is Robby Gordon légiakrobatikájára, azért ugratásokra is felkészítették a felfüggesztéseket, hogy a maga természetességében viselje el újra és újra a becsapódó tonnákat. Emellett komoly dagonyára szánták a Raptort,
újdonságként a hátsó mellett már elöl is van zárható diffije, amit a Rock Climb, vagyis sziklamászó üzemmódban lehet kihasználni.
Amikor kijelző Off Road módra vált, látjuk az autó dőlésszögét, a hajtáslánc aktuális beállítását, és raliautósan sok értéket meg tudunk jeleníteni a váltóhőfoktól a beszívott levegő hőmérsékletén át a töltőnyomásig.
Nem csak illúzió a Raptor marcona offroader megjelenése, az első terepszög 32, a hátsó 24 fokra emelkedett, és a tekintélyes 265 mm-es hasmagassággal sikerült 24 fokos rámpaszöget elérni. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nem csak a tó melletti dzsindzsába mehetünk be nyugodt szívvel, hanem erdőt-mezőt tud járni, vagy egy bányába is le tudunk ereszkedni anélkül, hogy felmerülne, a helyi traktoros fog kirángatni minket. Ezt a tesztvezetés során sikerült is megtapasztani egy érdekes betétprogramon, ahol a Raptrorok igazi terepakadályokon kúsztak-másztak.
Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!