Újra feltűnt a balatoni utak fantomja

Kárpáti Sebestyén autója
Vágólapra másolva!
Három hónap alatt, a nyolcvanas évek közepén állt kerékre a régi idők hangulatát idéző kabrió, amelynek építője és mindmáig tulajdonosa igényesen formázta a lemezeket, kárpitokat, illetve faburkolatokat, a szovjet technikát pedig jelképes összegért szerezte be. Kipróbáltuk a tökéletesen működőképes retróautót, amely megmutatja, hogy az internetes idők előtt sem volt lehetetlen.
Vágólapra másolva!

Kárpáti Sebestyén autószerelőként kezdte, majd 1992-től Nagykanizsán képviselte előbb a Skoda, majd 2004-ig a Renault márkát, hobbija pedig régóta a festészet, rá jellemző módon egy kis csavarral – elsősorban ujjal alkot, ecsetet ritkán használ. A képeit közvetlenül nem, kizárólag csak aukciókon értékesíti, melynek bevételeiből beteg gyerekeket támogat. Nagyrécsei házának garázsában – az Alkotóműhelyben, ahol a cikk elkészültének idején vendégül látott minket – állandó kiállítást rendezett be, időközben azonban egy másik településre, Fityeházára helyezte át a székhelyét.

Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója

Molotov-koktél, de egészen más értelemben

Látogatásunk tárgya egy autó, konkrétan Kárpáti úr saját tervezésű és gyártású veteránja. A műszaki dolgokért és a művészetekért egyaránt rajongó gépész mindig is szeretett volna magának régi automobilt, de az 1980-as években az anyagi helyzete nem tette lehetővé a vásárlást. Ugyanakkor a vágy tettekre sarkallta, így ötleteiből konkrét tervet kovácsolt, és hozzáfogott a megvalósításhoz. Az alvázhoz és a karosszériához szükséges vas- és lemezanyagot ugyanúgy könnyen beszerezte, mint a faszerkezetekhez a vörösfenyőt, míg a fődarabokat több helyről szedte össze.

Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója

A 3,5 literes, soros hathengeres, 70 lóerős benzinmotor és a sebességváltó eredetileg egy szovjet GAZ 51 „Molotov" teherautóban szolgált; amikor a TSZ leselejtezte a kocsit, a gépkocsivezető szólt Sebestyénnek, hogy megvásárolhatja az alkatrészeket.

Ezután a nagykanizsai AFIT szervizből vasáron, kilóra sikerült GAZ 69 terepjáróból való hátsó hidat, difit és laprugókat venni,

az első híd pedig Ford kisteherautó alól került a Kárpáti nevű autó alá. A 2000 órás munkafolyamat felújításokkal kezdődött, minden fődarab teljes generálon esett át, csak ezután vette kezdetét az összeszerelés.

Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója

Igazi különlegesség a nosztalgikus karosszéria, amely a tervező saját elképzeléseit tükrözi az 1920-as, 30-as évek stílusa alapján; nem valamilyen típus másolatáról van szó (az újságok 1987-ben tévesen Rolls-Royce replikaként cikkeztek róla). Az egyedi jármű tengelytávja 2,75, hosszúsága 4,5, szélessége pedig 1,7 méter, a saját tömege nagyjából 850-900 kg. Szélvédője nincsen, a kézzel felhajtható vászontető is csak az utasoknak nyújt némi védelmet az időjárás viszontagságai ellen, a vezető – mint hajdanán a taxisofőrök – „pőrén" ül a volán mögött, amit amúgy meglehetősen nehéz tekerni.

Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója

Menyasszonyok és szépségkirálynők kedvence

Mivel az autó nincs forgalomba helyezve, csak a szerencsére nagy udvaron tudtunk vele egy kicsit mozogni. Pöccre indult és szépen rotyogott a hathengeres motor, viszont a kis szögben elforduló első kerekek miatt nehézkes volt a manőverezés. Mint megtudjuk, 35 év alatt csupán 5000 kilométert futott a jelenleg is kitűnő kondíciónak örvendő Kárpáti kabrió, amely leginkább a 60-70 km/h-s utazósebességet kedveli, ilyenkor a menetszél sem veszélyes. Ne feledjük, szélvédője és oldalablaka sincsen, ugyanakkor annyira feltűnő jelenség, hogy az utak mentén mindig megbámulják és fotózzák.

Nincs anyósülés, a jobboldali karosszériakivágáson könnyű beszállni, a vezető mögött két felnőtt (például menyasszony és vőlegény) kényelmesen elfér Forrás: Az Autó

Tulajdonosa sokszor megjárta vele a Balatont, rendre szállította a családi és baráti esküvők fiatal párjait, de őt kérték fel 2003-ban is, hogy megautóztassa a nagykanizsai Laky Zsuzsit, akit akkor Európa szépének választottak.

Időközben Kárpáti úr gyűjteményének nemcsak egy 1970-es, gyári Cadillac Eldorado és egy 650-es Suzuki motorkerékpár a része,

hanem épített egy újabb, teljesen egyedi autót is, méghozzá az 1900-as évek elejének stílusában, kétszemélyes nyitott utastérrel, bontókban és MÉH-telepen összeszedett alkatrészekből – itt olvashat róla bővebben.

Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója

További különleges alkotása egy kétfedeles, Steyr-Puch motoros repülőgép száz évvel ezelőtti stílusban építve. Eredetileg impregnált vászonnal szerette volna borítani a sárkányszerkezet és a szárnyakat, de technológiai nehézségek miatt végül alumíniumlemez mellett döntött. Így sem nehéz a gép (a galériában talál róla képet), a saját tömege nem éri el a 300 kilót. Végezetül a polihisztor saját tervezésű motorkerékpárjáról is említést kell tennünk, amely chopperes stílusban és Kárpáti úr többi alkotásához hasonlóan fehér színben készült, és érdekessége a V4-es, léghűtéses Zaporozsec motor.

Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója
Kárpáti Sebestyén autója

Még több olvasnivaló Az Autó augusztusi számában: