Az SCDB közel 80 államról – köztük az összes uniósról – vezet traffipax-statisztikákat, és ezekből az látszik, hogy
sem az ország területéhez, sem az úthálózat hosszához viszonyítva nincs sok sebességmérő készülék Magyarországon
– írta a G7. Előbbi szempontból
az EU-ban a belgák vezetnek, náluk ezer négyzetkilométerenként közel 70 traffi van, miközben nálunk ugyanez kevesebb, mint három.
Persze régiós összevetésben még ez sem számít olyan rossznak, hiszen csak Csehországban és Szlovéniában mérnek több készülékkel.
A szlovákoknál például az SCDB szerint szinte egyáltalán nincsenek traffipaxok (az egész országban összesen tucatnyi), és Romániában is csak ezer négyzetkilométerenként egyet helyeztek ki.
Az egyes országok között nemcsak a traffipaxok számában, de azok típusában is elég komoly eltérések vannak. Itthon például szinte kizárólag olyan készülékeket használnak, amelyek csak a sebességet mérik, és az ilyen berendezések dominálnak a németeknél, a franciáknál és Ausztriában is.
Több helyen azonban egyre elterjedtebbek a közlekedési lámpákhoz kapcsolt mérőeszközök. Ezek egy része csak azt figyeli, hogy az autós zöld jelzésen hajt-e át, sok esetben azonban már sebességet is mérnek. Belgiumban és Hollandiában például az összes traffipax fele már ilyen kombinált készülék. Csak a közlekedési lámpa figyelembevételét főleg az Egyesült Államokban és Kanadában ellenőrzik gépekkel, de Olaszországban is érdemesebb sárga jelzésnél inkább a lassítást, mint a gyorsítást választani.
A sok szakértő által a gyorshajtás elleni leghatékonyabb fellépésnek tartott átlagsebesség-mérés egyelőre nem különösebben elterjedt, de érdekes módon épp egy közép-európai ország jár élen ezen a területen. A SCDB adatai szerint a világszerte kihelyezett több mint 75 ezer mérőeszköz mindössze 5 százaléka ilyen, a bő 3800 berendezésből viszont 478 Csehországban van.
A cseheknél az összes traffi kétharmada átlagsebességet mér, vagyis azt figyeli, hogy egy adott, jellemzően több kilométeres útszakaszt mennyi idő alatt teszi meg az autó, és ebből kalkulálja ki a sebességet.
A módszert azért tartják hatékonynak, mert nemcsak egy adott ponton – amit ráadásul sok esetben ismer az autós – mér, hanem egy teljes útszakaszon készteti lassításra a sofőröket. Az átlagsebesség-mérés bevezetésére egyébként itthon is van esély, legalábbis Halmosi Zsolt országos rendőrfőkapitány-helyettes tavaly ősszel arról beszélt, hogy
ha adottak lesznek a jogszabályi feltételek, akkor Magyarországon is bevezethetik.