Álomszép a Golf japán kihívója, de az árán meg fog lepődni

2018.12.15. 09:31

Tavasszal indul világhódító útjára a már Európában is leleplezett vadonatúj Mazda3. Négy- és ötajtós változata külön személyiség, a belseje, mint egy prémiumautóé, a motorkínálata pedig egy olyan forradalmi újdonságot is tartalmaz, amit más autóban hiába keres. Már az árak is nyilvánosak.

A Mazda szerint az új 3-as megjelenése „letisztult, egyszerű, egy vonallal megrajzolható forma, élek nélküli felületváltással". Kattintson a képre, galéria nyílik!Forrás: Mazda

Az első Mazda3-at 2003-ban vezették be a piacra, azóta a három generációjából több mint hatmillió talált gazdára. Elérkezett az ideje az újabb modellváltásnak, a negyedik generációt Prágában mutatták meg az európai sajtónak.

A motorházfedél új, energiaelnyelő belső szerkezete az érintkezés pillanatától kezdve fokozatosan csillapítja az elgázolt gyalogos fejének becsapódási energiáját, az első lökhárító gázolás esetén megtámasztja a gyalogos combját és sípcsontjátForrás: Mazda

Az ötajtós letisztult, élektől mentes formáját szinte egy az egyben vette át a Mazda a tavalyi Kai koncepcióautóról, csak a kerekek lettek kisebbek és a kamerákat rendes visszapillantókra cserélték. Ez sem néz ki rosszul, de az igazi formai előrelépés a szedánnál történt, amely végre elvesztette thaliás jellegét, ugyanis a fara már nem rövid és magas, hanem lapos és elegáns.

A ferdehátú és a szedán két teljesen különböző karakter: az ötajtóst sportos, fiatalos modellnek szánta a Mazda, míg a szedán komolyabb és elegánsabbForrás: Mazda

A négy- és ötajtósnak csupán a szélessége és a korábbinál 2,5 centivel nagyobb tengelytávja (2725 milliméter) egyezik meg, előbbi hossza 4,66 m, utóbbié 4,46 méter. Teljesen új alapokra épülnek a kompakt modellek, a korábbi Mazda3 padlólemezéből semmit sem vettek át, a tömeget a nagyszilárdságú acélok arányának 3-ról 30 százalékra emelésével csökkentették.

Elmozdult a prémium felé

Attól, hogy az A-oszlopot 5 centivel hozták közelebb a vezetőhöz, a motortetőt pedig 2 centivel lejjebb vitték az elődhöz képest, előrefelé javult a kilátás, hátrafelé azonban a vaskos C oszlopok továbbra is rengeteget takarnak ki.

Csökkent a magasság, nőtt a tengelytáv, a hossz nem változottForrás: Origo

Hosszirányban a korábbinál nagyobb tartományban állítható a jó fogású kormány, és alapkivitelben állítható az első ülések ülőlapjának szöge, így pontosabban lehet a vezetői helyzetet személyre szabni. A belső tér minőségérzete és felszereltsége a prémiumautókat idézi, a műszerfal vezetőközpontú, ami a sportos autók ismérve.

Az üléshelyzet sportosan mély, a kidolgozás és az anyaghasználat igényes. Az automata és a kézi sebességváltó karja egyaránt előrébb és magasabbra költözött, így könnyebben elérhető. Az átdolgozott fedélzeti menürendszer kapcsolóját is előrébb költöztették, a pohártartókat a váltókar elé hozták, a középső könyöklőt meghosszabbítottákForrás: Mazda

A 30 éve a céget szolgáló Kota Beppu-san, a Mazda3 programmenedzsere fontosnak tartotta hangsúlyozni a kocsi prágai bemutatóján, hogy mennyire odafigyeltek az új első ülésekre. Úgy alkották meg őket, hogy igazodjanak a gerincoszlop természetes, S-alakú görbületéhez. Nagy hangsúlyt fektettek a karosszériamerevség, a zajszigetelés és az audiorendszer hangminőségének javítására is, arra mindvégig ügyelve, hogy a tömeg ne nőjön.

Benzines, ami dízelként viselkedik

A motorkínálat alján a kétliteres Skyactiv-G alaposan átdolgozott, 122 lóerős változatát találjuk, az 1,5-ös nálunk egyelőre nem lesz elérhető. Emellett egy vadonatúj, 1,8 literes Skyactiv-D dízelmotor is rendelhető, amely meglepetésre csak 116 lóerős, viszont SCR katalizátor és AdBlue adalék nélkül teljesíti a legújabb károsanyag-kibocsátási normákat.

Az új Mazda3 az első sorozatgyártású autó, ami sűrítéses gyújtással üzemelő benzinmotorral is rendelhető. A Skyactiv-X SPCCI a benzinesek előnyeit (sima járás, pörgethetőség) a dízelekéivel (kis fogyasztás, alul nagy nyomaték) egyesítiForrás: Gulyás Péter

2019 júliusában érkezik a belső égésű motorok új generációját képviselő, a benzines és dízel erőforrások előnyeit ötvöző, sűrítéses gyújtásra is képes, kétliteres Skyactiv-X benzines 181 lóerővel és 222 Nm nyomatékkal. Tavasszal már vezettük egy prototípusban a forradalmi motort, akkor kiderült, hogy gyorsak a gázreakciói, szereti a pörgetést, és alul is van ereje. Állítólag kis sebességnél 30, átlagosan 20 százalékkal fogyaszt kevesebbet a sima benzinesnél, de a hivatalos adatokkal még adós a Mazda.

A csodamotort egy új, 24 voltos enyhe hibrid rendszer támogatja, amely egyébként a Skyactiv G-hez is elérhető. Ez a korábbitól eltérően a gördüléskor és lassuláskor visszatáplált energiát már nem kondenzátorban, hanem egy akkumulátorban tárolja. A 0-20 km/órás sebességtartományban az indítómotor/generátor besegít a hajtásba, ami csökkenti a fogyasztást és javítja a gyorsulást.

Azért csatolt a lengőkar, mert az is jó és csendes

Ezt válaszolta Beppu-san arra a kérdésre, hogy miért olcsó torziós rudat használtak a hátsó futóműben a korábbi független rendszer helyett. A mester azt is elmesélte, hogy a torziós rúd használatával nagyobb csomagtartót tudtak volna kialakítani, de az agresszívebb dizájn hatásának fokozására az így nyert litereket inkább feláldozták a forma oltárán, valahogy úgy, ahogy a sárgaúszójú tonhal felszeletelésénél kidobják a nem tökéletes – amúgy egy kisebb vagyont érő – vörös húscsíkokat. Elöl maradt a jól bevált MacPherson futómű, adaptív csillapítás továbbra sincs, az alapmodellek 16-os, a jobban felszerelt változatok 18 colos kereket kapnak.

3 százalékról 30-ra nőtt a nagy- és ultranagy szakítószilárdságú acél anyagok részaránya. Ez az új, harmonikaszerűen deformálódó oldalsó hossztartókkal és kereszttartóval együtt a becsapódás erejének jobban ellenálló karosszériát, valamint az energiát hatékonyabban elnyelni képes vázszerkezetet eredményezettForrás: Mazda

A Skyactiv-X motorhoz 750 ezer forintért rendelhető továbbfejlesztett összkerékhajtás 60 százalékkal csökkenti a mechanikus veszteségeket az elődmodellhez képest, emellett a nyomatékot a korábbinál gyorsabban képes variálni az első és a hátsó tengely között. Az oldalankénti nyomatékelosztást a fékezéssel működő, differenciálzárt szimuláló elektromos rendszer szabályozza.

A nagy testvér figyel

Felárért lesz rendelhető a Mazda frissen kifejlesztett vezetőfelügyeleti rendszere, amely egy infravörös kamera és egy infravörös fényt kibocsátó dióda segítségével felügyeli menet közben a vezető állapotát. A szemhéjak nyitottságából, a pislogások sűrűségéből, illetve a száj és az arc helyzetéből megállapítja, mennyire fáradt a sofőr. Emellett a vezető szemvonalát és szemmozgását is nyomon követi, így észleli, ha a vezető épp nem figyel. Amennbeyin a rendszer veszélyesnek ítéli meg a helyzetet, hangjelzéssel figyelmeztet, és készenlétbe helyezi a fékeket.

A helykínálat hozza az elvárhatót. Az első ülések különleges alapszerkezete segít fenntartani a gerincoszlop természetes S-alakú görbületét. Az ülőlap és a háttámla alsó része megtámasztja a medence alsó és felső szakaszát, valamint a combot, így függőlegesen tartja a medencétForrás: Mazda

Az új Mazda 3 sokféle vezetéstámogató rendszerrel, például tolatáskor hasznos keresztirányú fogalomkövetővel és dugóasszisztenssel is felszerelhető. Utóbbi automatikusan szabályozza a gyorsítást, a lassítást és a kormányzást a torlódások során, természetesen sima sávtartó és radaros tempomat is elérhető.

Nagyon bőkezű, de nem olcsó

A továbbra is japán gyártású Mazda3 árlistája a 122 lóerős benzinessel 7,045 millió forinttól indul, a dízel felára 630 ezer, a Skyactiv-X-é 1,05 millió forint, de ez már jobb felszereltséget is jelent. Minden motor- és felszereltségváltozathoz elérhető a korábbi hatfokozatú automatikus váltó, amelynek felára 750 ezer forint. A két karosszériatípus között nincs árkülönbség, de a négyajtósra júliusig kell várni.

Beppu-san szerint Európában főleg ötajtós lesz a menő, a mostani eladásokból 90 százalék a modellváltozat részedése. Magyarországon más a helyzet, a vásárló 36 százaléka négyajtóst vettForrás: Mazda

Igen gazdag az alapfelszereltség, már a belépő szinten minden lámpa LED-es, de kapunk szélvédőre vetítő head up display-t, 8,8 hüvelykes színes központi kijelzőt, digitális műszerfalat, kulcsnélküli indítást, négy elektromos ablakot, osztva dönthető hátsó üléseket, manuális klímát, eső- és fényérzékelőt, városi koccanásgátlót gyalogosvédelemmel, G-vectoring nyomatékszabályzást, tolatóradart, nyolc hangszórós hifit is navigációval, Apple CarPlay és Andorid Auto kompatibilitással.

A régi Mazda3 elsősorban a formájával, alacsony fogyasztásával és remek futóművével szerzett híveket. Tavasszal kiderül, hogy az utóbbi kettő megmaradt-e, a dizájnnal mindenesetre nincs gondForrás: Origo

A 450 ezer forinttal drágább Plus felszereltség 18-as kerekeket, fűthető első üléseket, fűthető kormánykereket, kétzónás automata klímát, első tolatóradart, kulcsnélküli nyitást, első parkolóradart, tolatókamerát, automatikusan sötétedő külső és belső visszapillantó tükröt is tartalmaz, de a valódi csúcsot a GT jelenti sokféle vezetéstámogató rendszerrel, 12 hangszórós Bose hifivel és adaptív LED fényszórókkal.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK