Lehet, hogy a vezetőjénél is okosabb? - Audi A6 menetpróba

2018.06.22. 19:42

Kizárólag automataváltóval és mild hibrid technikával küldi piacra az Audi a legújabb, C8 kódjelű A6-ost, ami ötméteres hossza mellett tudásával is majdnem mindent visz. Új asszisztensei ugyanis nem csak a vezetés kényelmét és biztonságát segítik, hanem üzemanyagot is tudnak spórolni. És úgy fest, itt adják meg a dízelmotorok utolsó esélyét.

Ó, azok a régi szép idők, amikor még az ember volt a gép ura! A 2000-es évek elején mi, autós újságírók kórusban fanyalogtunk, ha az ESP határhelyzetben túlságosan beavatkozott, vagy a kormányrásegítés tompította a kanyarok élét, netán ha egy sportmodell kézi váltója nem pattant be katonásan a megfelelő fokozatba.

Komoly sormintával jött ki az Audi az elmúlt egy évben: a tavalyi A8 után idén előbb az A7, most pedig az A6 debütált. Galériához kattintson a képre!Forrás: Origo

Ma pedig beülünk egy újdonságba, na jó, egyelőre csak a szűk elitbe, és csak nézünk, mint Rozi a moziban. Alig két évtized alatt eljutottunk oda, hogy ugyan továbbra is van kormány, pedálsor, meg műszerfal az utcai autókban, de a jobbakban az úti célt szóban bediktálva akár hátradőlve várhatjuk, hogy eljussunk a kívánt helyre.

Itt tartunk fél évszázaddal az Audi 100 után

Igaz, egyelőre évekig tartana, amíg megérkeznénk, a jog ugyanis hézagos e területen, az egyes országok jogalkotói azonban már ébredeznek, hogy milyen jól lehet aludni 130-cal az autópályán. S idővel talán az is bele fog majd férni, hogy üres járművek közlekedjenek - tegyük fel- a belvárosban a tényleges úti cél és a parkolóhely között, illetve az autómegosztós, autóbérlős szolgáltatók is nyilván örülnének, ha az eszközeik maguktól visszatalálnának a telephelyre.

Újdonság a Super Quattro, amely alapesetben nyitva tartja a központi differenciált, s csak elsőkerék-hajtást ad, tapadásváltozás esetén viszont azonnal bevonja a hátsó kerékpárost a hajtásbaForrás: Audi

Gondoljunk csak bele, az emberiség majdnem 50 éve lépett a Holdra, a robotpilóták évtizedek óta hasítják az eget, az A6, leánykori nevén Audi 100 pedig épp 50 éve jelent meg piacon. Szóval az, hogy a legújabb A6 harmadik szintű önvezetési szinttel rendelkezik és okostelefon vezérléssel ki-beáll helyettünk a garázsból, csupán a jéghegy csúcsa.

38 asszisztens dolgozik egymással összhangban az új A6-osban, hogy kiküszöböljék az embert, mint hibaforrást a rendszerben. A jogi szabályozás egyelőre a 3. szintű önvezetést engedi, azaz parkolni önállóan, sztrádázni kormányfogással lehetForrás: Audi

Éppen ezért amilyen könnyedség járta át az érzékeim a Porto környéki borvidék szerpentinjein az Audi volánja mögött, legalább olyan mértékű drukk kerített hatalmába akkor, amikor elérkezett a menetbeszámoló készítésének ideje. Nehogy kihagyjak belőle valami fontosat!

Tud magától menni, feltéve, hogy...

Ezt persze el lehetne annyival intézni, hogy nyugalom, a gyáriak nem hagytak ki belőle semmit. És ez így igaz: az évente 2 millió darabszámot értékesítő német prémiummárka egyik húzómodelljének generációváltásakor mint mindig, most is kiderült, mit tud ma az autóipar, másrészt előrevetíti, mit kap majd a tömegautós 5-10 év múlva, amikor a használt autók áresése révén sokkal többen részesülnek a kiváltságokból.

A három és fél kijelzőből kettő érintőképernyős: a klimatizáció kattogó monitorral működik, a virtual cockpit személyre szabható, de nem érintős, akárcsak a head up display, ami ugyebár csak egy projektorképForrás: Audi

Az önvezetés, amely ugyebár a vezetőasszisztensek összehangolt működésének eredménye, elméletben elérhető, a gyakorlatban azonban csak éber és cselekvőképes vezető tudja folyamatosan haladásra bírni az új A6-ot.

A helykínálattal természetesen nincs gond, de mindent lehet fokozni: Kína nyújtott kivitelt is kap, nálunk pedig a fejtér (és persze a csomagtartó mérete) az Avanttal növelhetőForrás: Audi

Akár a sztrádán fékező és gyorsító radaros-lézeres tempomatot, valamint az aktív sávtartót, akár a 60 km/h sebességig hasonló funkciókra képes dugóasszisztenst kapcsolja be – vagyis nem kapcsolja ki -, 20 másodpercnyi inaktivitás után a jármű biztonságosan kiáll a forgalomból. Gesztusvezérlés nincs, legalább a kormányra tett kéz kell ahhoz, hogy az A6 mozgásban maradjon.

Proaktív tempomat és más finomságok

Mindez szinte már általános a tízmillió feletti ársávban, az A6 azonban további finomságokkal is gerjeszti a technikai ínyencek étvágyát. A proaktív tempomat bekapcsolt navigációval kanyar előtt visszaveszi a gázt, ha szükséges, sőt rezegteti a gázpedált, ha feleslegesen tapossuk például egy közeledő körforgalom előtt, ezzel segít üzemanyagot megtakarítani.

A Porto környéki szőlőhegyek között kanyargó szűk utak nem pont egy 4,94 méteres limuzinnak valók, de a négykerék-kormányzás révén elért extrém kicsi, 11,1 méteres fordulókör és az adaptív csillapítás miatt az 55 TFSi-t is meg lehett hajtaniForrás: Audi

Lehet még csorgatni a nyálat az érintőképernyő-vezérléses klímán, amelynek virtuális gombjai kattognak, és ugyancsak a prémiumság mutatója a 19 hangszórós, 3D hangzású Bang and Olufssen multimédia rendszer 1800 wattos összteljesítménye.

A TT-ben bemutatott digitális műszerfal természetesen az A6-ba is elért, és konfigurálható. Ez a térképnézet, de a legtöbbet inkább a műszereket nagyban kijelezve használjukForrás: Audi

A 30 színkombináció, a Basis, Sport és Design felszereltség/stílus alapcsomagok, és az alapesetben elöl-hátul ötlengőkaros felfüggesztés is a bőség zavarába ejt, utóbbi ráadásul elérhető sima tekercsrugós, aztán ültetett tekercsrugós, továbbá adaptív lengéscsillapItós s végül teljes egészében adaptív légrugózással, összesen tehát 4 eltérő kivitelben.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!

Előző
  • 1
  • 2
Következő