Svájci bicska Japánból – így maradt fenn a Subaru

Subaru Tech Day 2018
Vágólapra másolva!
Ha azt hiszi, mindent tud a Subarukról, mert hallott már bubububut, látott már boxermotort, és olvasott a szimmetrikus összkerékhajtásról, akkor téved. A márka innovációs napján beleshettünk a kulisszák mögé.
Vágólapra másolva!

Bevallom, nagyon régi emlékeim vannak a márka autóiról, de az egyértelmű, hogy a márkanév említése csakis a ralit juttatja az eszembe. Egy belgiumi uradalomban tartott bemutatón viszont ezúttal egy szó sem esett a versenyzésről. A technikai jellegű rendezvényen azt kívánták bizonyítani, amire én is mindig kerestem a választ. A kérdés tulajdonképpen az, hogy miként maradhatott fent az autóipar válságos viharában ez a márka?

Tavalyig így festett a márka sportos kínálata: BRZ, WRX STI és kakukktojásként Levorg kombi (egyes piacokon az is van ám 300 lóerővel). Most épp nincs Impezából faragott csúcsgép, de állítólag újra lesz majd Forrás: Subaru

Teljesen japán, de nem az olcsóságra és a tömegtermelésre helyezik a hangsúlyt, fontos a vezetés élménye, de nem akarják megölni vásárlóikat, sőt, azt vették a fejükbe, hogy mindenáron megvédik őket. A Subaru a japán Volvo?

Külön úton járnak, ez lehet a túlélésük záloga.

Nem álltak be a sorba, pedig a márka fő részvényese a Toyota, és még a Suzukinak is lehet 1,75 százaléknyi beleszólása.

A Subaru függetlenként határozza meg önmagát, akárcsak a Mazda vagy az Aston Martin. Arra mennek, amerre akarnak. Az XV-vel bevezetett új platformjuk képes arra, hogy hibrid hajtást is befogadjon – a hátsó üléssor alatti üregbe pompásan befér az akkupakk, de erről még szó sincs, majd ha az ügyfelek verik az asztalt, csak akkor vezetik be.

A kis japán autógyártónál már 29 éve dolgoznak a sztereókamerás biztonsági rendszeren Forrás: Subaru

A subarusok szentháromsága

Furcsa, de alig 0,3 százalék a piaci részesedése a Subarunak az európai piacon, mégsem ismerek olyan embert, aki ne tudna róla. Sőt, egyre több embert ismerek, magamat is beleértve, aki szeretne egy Subarut. Ha nem a rali miatt, akkor miért? Mert biztonságos? (Safe.) Mert kemény? (Tough.) Mert élvezetes? (Fun.) Pontosan ezek miatt.

Ígéretes tanulmányok - de a Subarunál sajnos gyakran túlságosan megszelídítve érik meg a sorozatgyártást Forrás: Subaru

Ez a három jellemző, amiért eljöttünk erre az isten háta mögötti mezőre, ahol a japán mérnökök tört és kényszeredett angolsága közepette, valamint a parkolóban álló Levorgok, XV-k és BRZ-k mellett semmi nem utalt a subaruságra. Se bubububu, se hó, se semmi. Csak lelkesedés és a márka feltétel nélküli szeretete.

Sok nemzetközi autós eseményen, bemutatón vettem részt, de

kevésszer hallottam olyan őszintén lelkesítő és hiteles PR-maszlagot,

mint amit David Dello Stritto európai PR- és marketingvezető lenyomott a Subaru filozófiájáról. Talán a hatalmas kontraszt miatt, ami a tökéletes angolsága és a japánok bátortalan európaisága között feszült, de ittam minden szavát. Ha szó szerint leírnám, kész is lenne a cikk, de persze, nem azért voltunk ott.

Új, moduláris padlólemezre épül az aktuális Imperza és XV, különféle színű elemek szemléltetik a felhasznált fémfajtákat, köztük a nagy szilárdságú acéllemezeket Forrás: Subaru

Légből kapott biztonság

A Subaru nem autóval kezdte a pályát, már száz éve gyárt repülőket, autókat csak ötven éve. Egy éve már nem Fuji Heavy Industriesnek hívják az anyacéget, hanem Subaru Corporationnek, ebből is látszik, hogy újraértelmezik magukat. Akarnak valamit a világtól, Európától különösen, ahol nagyon kicsi a részesedésük, kevesen veszik az autóikat. Szeretnének kilépni az árnyékból.

A márka neve összefügg a biztonsággal.

Míg Európában a biztonságos autóról a Volvo jut eszünkbe, addig Japánban a Subaru.

Ők vállalták be az első töréstesztet 1965-ben Japánban. Abban az időben az 1958 óta gyártott 360-as modelljük volt a legbiztonságosabb, hisz azt csapták egyedül falhoz. Ma a vállalat 14 ezer embernek ad munkát, abból kétezren a repülőgépiparban dolgoznak - a Boeingek és az Airbusok törzsének azt a részét köszönhetjük nekik, ahová becsatlakoznak a szárnyak.

Bár rétegautónak számítanak, van a dolgozók mögött teljesítmény: eddig 18,4 millió boxermotort és 17,3 millió összkerekes autót gyártottak, és csak tavaly 27 milliárd euró bevételt értek el, miután 1,08 millió autót adtak el, jóval többet, mint a Volvo. A világ SUV-lázban ég, nem véletlen, hogy a Subaru is erre a kategóriára hajt, céljuk az európai 1 százalékos részesedés ebben a szegmensben.

Egy piac mindent visz

Az Európában eladott Subaruk 85 százaléka szabadidő-autó. A márka fő piaca egyébként az Amerikai Egyesült Államok (idén az első negyedévben 161 ezer autót adtak el ott), Japán (46 300 autó), Ausztrália (14 300 autó), Európa (9900 autó), Kína (5800 autó), Oroszország (1600 autó). Magyarországon az első öt hónapban 68 autót adtak el, 24 új XV-t, 18 Forestert, 13 Outback-et, 4 Imprezát, 3 BRZ-t, 3 STI-t és 3 Levorgot.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!