Beigazolódtak a legdurvább félelmek a dízelmotorokkal kapcsolatban

dízel autó, füst
Motor vehicle exhaust gases. Paris, France VOISIN/PHANIE
Vágólapra másolva!
A leginkább környezetkímélő, legújabb dízelmotorok is elbuktak annak a nonprofit szervezetnek a vizsgáján, amely három éve lebuktatta a Volkswagent.
Vágólapra másolva!

Az amerikai International Council on Clean Transportation (ICCT) nonprofit szervezet közel

5000 típushoz tartozó, több mint 700 ezer autót ellenőrzött Európa-szerte

annak érdekében, hogy megbízható információt adjon a fogyasztóknak és a dízelek részleges kitiltásán gondolkodó önkormányzatoknak nitrogén-oxid-kibocsátásukról - írta a Napi.hu.

A Real Urban Emissions névre keresztelt adatbázist egy távoli érzékelő berendezés segítségével építették fel. Ez képes arra, hogy egy kiválasztott helyen a távolból megmérje az autók károsanyag-kibocsátását.

Ilyen tesztelőzónákat Londonban, Leedsben, Skóciában, Zürichben, Barcelonában és Stockholmban telepítettek.

A módszer olcsó, egyszerű és - ami a legfontosabb - valós körülmények között méri a kibocsátást. Az ICCT szerint

ezt a rendszert vagy nagyon nehéz vagy egyáltalán nem is lehet átverni.

Az vizsgálati eredmények igazolták a környezetvédők legrosszabb félelmeit a dízelekkel kapcsolatban. Átlagosan elmondható, hogy

a legrosszabb eredményt produkáló benzinmotoros autók is jobban teljesítettek a valós körülmények között, mint a legjobb dízelek.

Az előbbiek 1,5-szörösen belül maradtak a kategóriájukra megszabott környezetvédelmi határon, miközben az leginkább környezetbarát,

Euro 6-os dízelautók több mint kétszeresen haladták meg a kategóriájuk kibocsátási limitjét.

Más Euro 6-os dízelek négyszeresen lépték túl a megengedett határértékeket, miközben az Euro 5-ös szabványnak megfelelők 18-szoros túllépést produkáltak.

A tanulmány jelentőségét az adja, hogy kihúzza a szőnyeget az autógyártók érvelése alól. Az elmúlt évben, miután Németország közigazgatási bírósága arra a következtetésre jutott, hogy a városok kötelessége a levegő tisztaságának biztosítása, ezért joguk van kitiltani az útjaikról az öregebb dízelmotoros autókat, az autógyártók igyekeztek védeni a mundér becsületét.

Kifogásolták az általános tiltásokat, mondván: a régebbi dízelmotorok károsanyag-kibocsátását megfelelő szoftverek telepítésével csökkenteni lehet. Emellett azt állították, hogy az újabb motorok már kellően tiszták. Az ICCT adatai alapján kijelenthető, hogy

ez az érvelés úgy, ahogy van, helytelen.