Top 10: innovációk, amiket ki sem nézett volna a Focusból

Ford Focus 2018
Vágólapra másolva!
Húszéve mutatkozott be a Ford Focus első generációja, aztán az Év autója címet is besöpörve sikertörténetet indított. Vajon meg tudja ismételni a vadonatúj negyedik széria? Izgalmas újdonságai alapján egyáltalán nem kizárt, bár akad köztük olyan is, ami elsőre visszalépésnek tűnhet.
Vágólapra másolva!

Ha létezik kompakt autó, ami vezetés közben ébreszt szimpátiát, az mindig a Ford Focus. Legújabb, 5,5 millió forintos alapáron érkező generációjával azonban még egy métert sem mentünk, először a statikus világpremierjére voltunk hivatalosak. A show másnapján viszont fejest ugrottunk a részleteiben - íme, a legérdekesebbek.

1. Sportos, ünneplős, túraszerkós változat

Padlólemezét is beleértve az utolsó csavarjáig megújult a Focus, és Amko Leenards dizájnigazgató szerint

Mivel a szalonba betévedő, vagy a konfigurátort nyomkodó emberek sem egyformák, ezért a kompakt Ford különböző felszereltségi szintjei sem lesznek azok, főleg a lökhárítók és hűtőrácsok különböznek.

Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 4.
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018
Ford Focus 2018

A Titanium azt jelzi, jobbra is telik gazdájának a flottás alapmodellnél, a Vignale krómozott maszkjával és más finomságaival luxus felé tendál, az ültetett és dögös légterelőkkel ellátott ST-line a sportos vonalat viszi. Később érkezik a három centivel megemelt, off-roados beütésű, de fronthajtású Active változat is, és a többihez hasonlóan ebből is lehet kombit rendelni. Érdekes módon a lépcsőshátú, kínai gyártású változatból már a kelet-európai piacok sem kapnak (a galériában talál fotót róla).

2. Színes kijelzőn vetít a vezető látóterébe

Csalóka a kép, az új Focus digitálisnak látszó műszerfala valójában speciális megvilágítású analóg egység, a közepén nagy kijelzővel.

Van igazi újdonság is: a head-up kijelző,

igaz, az olcsóbbik, felnyíló plasztiklapos fajtából, de komoly fényerővel. Ilyen még sosem volt Focusban, ráadásul nem csak konfigurálható a vetítő, hanem polarizált szemüvegben is le lehet olvasni – fontos figyelmesség.

Alapból a sebességet jelzi, ehhez jöhetnek az adaptív tempomat, a táblafelismerő, a navigáció és a váltásesedékesség-jelző információi. A HUD képmezeje 6x2,5 fok Forrás: Ford

3. Nyolcfokozatú váltó egy tömegmodellben?

Eljött az idő, hogy a Ford búcsút mondjon az ellentmondásos megítélésű duplakuplungos váltónak – helyette első fecskeként a Focus új, saját fejlesztésű nyolcfokozatú automatát kap. Ez gyors és észrevétlen kapcsolásokat ígér, alkalmazkodik a vezető stílusához, felismeri az emelkedőt vagy lejtőt.

Kézzel is lehet váltogatni a kormány mögötti fülekkel,

és karos hely forgótárcsás előválasztót kap.

Az egykori Ford-leányvállalat Jaguar-Land Rover megoldásához hasonlít a forgótárcsa, de ez nem tud látványosan kiemelkedni-lesüllyedni. Kézi váltónál (6 fokozat) marad a hagyományos kar Forrás: Ford

4. Száguldó hotspot, távdiagnosztikával

Mi sem természetesebb annál, hogy szimbiózisban él okostelefonunkkal az autó: tükrözni tudja a képét (Android Auto, Apple Car Play), vezeték nélkül tölti. Ez az új Focus is tudja, sőt, egy applikáción keresztül telefonról már egy sor adatot le lehet kérni (autó helyzete, hatótáv), vagy akár be is lehet indítani távolból. Emellett első Fordként megjelenik benne a wifi, ezt nálunk várhatóan 2020-ban vezetik be, később talán a SYNC3 hangvezérlés magyar változata is elérhető lesz.

Míg régen kazetták és CD-k laktak a kardánbokszban, ma a telefon helye van ott - indukciós töltővel (Qi-szabvány). A wifi akár 10 eszközt is kiszolgálhat Forrás: Ford

5. Bajban fékez, sőt segít kikerülni

Több országban heti rendszerességgel lehet hallani olyan (gyakran idős) sofőrökről, akik rossz irányba hajtanak fel az autópályákra. Az ilyen vészhelyzeteket segít elkerülni a Focus vadonatúj, kameraalapú rendszere, ami

táblák alapján megakadályozza a felhajtást forgalommal szemben.

Gondoltak a friss jogsis sofőrökre is, apa programozott kulcsot adhat nekik, például hifi hangerő- és sebességlimittel.

Nem csak a többi autóst és a gyalogosokat, hanem a bringásokat is megbízhatóan felismeri a Focus vészfékrendszere. Bajban immár a kikerülést is segíti a kormányzási nyomaték változtatásával Forrás: Ford

Eleve, mint egy oktató a tanulókocsiban, úgy lesi a Ford környezetét. Van, amikor figyelmeztet, de be is fékez, ha például a keresztirányú forgalomra fütyülve tolatnánk ki az útra, vagy nekikoccannánk az előttünk haladónak. Még kikerülés-asszisztenssel is ellátták: bár a sofőrnek kell először elmozdítania a kormányt (jogi okból), utána a rendszer segít kivitelezni a tökéletes manővert. Félelmetes, ugye?

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!