Járt utat járatlanért el ne hagyj! - Subaru XV 2.0i teszt

Subaru XV teszt (2018)
Vágólapra másolva!
A divatos terepszerkóba öltözött Subaru XV-ből már a második generációt kínálják, és bár ma is édestestvére az Impreza, könnyen lehet, hogy a kettő közül most ez a jobb választás.
Vágólapra másolva!

Nemrég Lappföldön próbálhattuk ki, mit tudnak aktuálisan a Subaru-modellek, hóban. Mire a repülőre felszálltam odafelé, már egy hetet nálam volt az egyik legújabb modell, az XV crossover, ráadásul a tél addig leghavasabb napjait is pont átéltük együtt. Az Impreza emelt hasmagasságú kiadása továbbra is azonos műszakilag a testvérével, csak

némi plusz műanyag borítással próbálták vagányabbra díszíteni.

Miután azonban a nemzetközi bemutatón egymás mellett is kipróbáltam mindkettőt, azt gondolom, gyakorlatilag ízlés kérdése a választás.

Általában a városi padkák, a divatos fazon és a biztos téli hazajutás miatt vesznek az emberek crossovert, az XV mindegyik kritériumnak megfelel. Galériához kattintson a képre! Forrás: Bolla György

Ismerősnek tűnik, pedig vadonatúj

Bár első pillantásra akár facelift is lehetne, ez a XV valójában teljesen új, kezdve magával az architektúrával. Ez, és a testvérmodell Impreza alatt mutatkozott be, ugyanis a Subaru új, globális padlólemeze, melyet a jövőben a többi modell is használ majd, kezdve a rövidesen érkező Foresterrel. Ennek a platformnak a legfőbb célja a biztonság és az úttartás javítása a lehető legnagyobb merevség elérésével, de célzottan elhelyezett ragasztásokkal a vibrációt is csökkenteni igyekeztek a japánok.

Szokatlan: míg a Golfnál és társainál mindig a kombikból készül terepes kivitel, itt az ötajtós, ferdehátú Impreza volt az alap. Lehetett volna simán a Levorg is, de bejött a húzás a Subarunak Forrás: Bolla György

Az egyszeri felhasználónak legalább ilyen fontos azonban, hogy az új XV

külső méreteit meghazudtolóan tágas utasteret kínál.

Azt, hogy elöl pont elég hely van minden irányban, a kategóriában szinte minden autó tudja; a közel 90°-ra nyíló hátsó ajtók mögött azonban egészen döbbenetes lábtér fogadja a beszállót, és nem azért, mert az ülőlappal csaltak volna.

Az űrméretet lehet az utastér kárára növelni, egyetlen mozdulattal dönthető a hátsó támla, de az XV érezhetően nem a gyakori költözködőket célozza Forrás: Bolla György

Kisgyerekből vagy tiniből akár hármat is hátraparancsolhatunk, négy felnőttnek pedig akár világjárásra is alkalmas kényelmet ad az XV. Igaz, ehhez kell majd egy tetőbox, mert ugyan jól pakolható a csomagtér, de 385 liter nem elég Dél-Afrikáig és vissza. Ez csak egy kompakt ferdehátú, ilyen célokra inkább a Levorg nevű turbómotoros kombi való a márka kínálatából.

Subarutól sosem látott minőségérzet

Még a tágasságnál is meglepőbb azonban, hogy milyen minőséggel kényeztet a Subaru-beltér. Tény, hogy a próbált modell az XV legeslegteteje, de még így sem éri el a tízmillió forintot (2.0i Exclusive+: 9 960 000 Ft), tehát nem mondhatjuk méregdrágának. Mégis kellemes kárpitok, szép kijelzők és jó minőségű kapcsolók vesznek körbe, ráadásul a design is rendben van.

Jól el lehet férni a hátsó sorban, meggyőző a kidolgozás. Vadonatúj platformra épül az XV, de nem kapja meg a Subaru 1,6-os turbómotorját Forrás: Bolla György

Ezt tíz éve még semmilyen árszinten nem tudta megugrani a japán gyár, és bár az alacsonyabb felszereltségi szinteken a bőrözött műszerfalról és ülésekről le kell mondani, alapvetően egy új, és sokkal barátságosabb, minőségibb élmény ebben a Subaruban ülni.

A sofőr munkahelye ráadásul egyedi is valamelyest,

a japánok ugyanis nem a manapság megszokott kettő, hanem három kijelzőn osztották el az információkat, ezzel egy kicsit letisztázva, hol, mit kell keresnünk.

Klasszikus iskola, de három kijelzővel

Maga az óracsoport megnyugtatóan old-school, két hatalmas analóg műszer között csak egy kis digitális kijelzőt találunk, ám ha valaki nem itt, hanem egy nagyobb felületen fogadná be a fedélzeti komputer, illetve a vezetőt segítő elektronikák információit, az a műszerpult tetején, középen egy nagyobb képernyőt is talál. A kettőn nagyjából ugyanazok a rendszerek kezelhetők, ami jó, hiszen megoldható, hogy az egyik az asszisztensekről, a másik a fogyasztásról, illetve navigálás esetén a következő csomópontról tájékoztat.

Mindhárom kijelző színes, és a funkciójuk ellátásához pont elég nagy felbontást, pont elég jó minőséget tudnak. A klíma külön gombcsoportot kapott, beállításait a felső egérmozi mutatja Forrás: Bolla György

A harmadik, egyben legnagyobb középkonzoli mozi így tisztán szórakoztató célú, és érintős.

Itt a jól kezelhető rádiót és a navit találjuk,

Apple CarPlay és Android Auto kapcsolódási lehetőséggel, és gyári applikációkkal kiegészítve, meg persze tolatás esetén a kamera képével.

A minden XV-ben széria EyeSight rendszer 50 km/h-s sebességkülönbségig elkerüli a karambolt, és a tempomat akár állóra is fékez, majd újraindul, ha a forgalom úgy hozza. Ötcsillagos az Euro-NCAP töréstesztje Forrás: Bolla György

A kapcsolók megnyugtatóan izmosnak tűnnek, és pont elég nagyok, a bejáratós tesztautón a bajuszkapcsolók forgó részei (fényszóró, hátsó ablaktörlő) kicsit túl szigorúak is voltak. Ez nemcsak a minőségérzet miatt fontos, hanem mert így kesztyűben sem gond a kezelésünk, nem nyomunk mellé semminek. Az is a téli vezetést szolgálja, hogy az ablaktörlő lapátoknál fűtőszál fut az első szélvédőben, ami régi Subaru-megoldás.

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!