A magyar autósoknál betelt a pohár, ütött a dízelek utolsó órája

dízel autó, tankolás
A tank nozzle sticks in the filling inlet of a car to refuel diesel at a petrol station near Bietigheim-Bissingen, southern Germany, on July 31, 2017. Bosses of Germany's powerful car industry and top politicians will meet on August 2, 2017 on the fate of diesel engines, as the sector faces an existential threat after a colossal pollution cheating scandal and new allegations of collusion. / AFP PHOTO / dpa / Marijan Murat / Germany OUT
Vágólapra másolva!
Megállíthatatlannak tűnik a dízelautók népszerűségének hanyatlása: míg 2013-ban az importált használt autók kétharmada tartozott ebbe a kategóriába, addig tavaly a behozott járműveknek már kevesebb mint a fele működött gázolajjal.
Vágólapra másolva!

A forgalomba helyezett új autók között is jelentősen csökkent a dízelüzeműek aránya, 46-ról 32 százalékra esett vissza a szegmens. A Jóautók.hu szerint

nem kell attól tartani, hogy a behajtási korlátozások miatt olcsóbbá váló idősebb német dízelautók elöntik az országot:

az elmúlt évek kedvezőtlen tapasztalatai miatt a közeljövőben nem várható, hogy tömegek fordulnának újra a dízelmotoros személyautók felé.

A dízelbotrány nemcsak a vevők, de több nyugat-európai országban a döntéshozók figyelmét is ráirányította a mellékhatásokra Forrás: AFP/Thomas Kienzle

Míg a korábbi években főként az idősebb, bizonytalan előéletű dízelautók jóval magasabb javítási költségeire vonatkozó fogyasztói tapasztalatok rombolták a fogyasztói bizalmat, másfél éve már a dízelbotrány és

a nyugat-európai nagyvárosok közeljövőre tervezett behajtási tilalmai is jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy a magyar autósok is egyre nagyobb arányban kerülik az ilyen dízeljárműveket.

Ezt a hozzáállást vélhetően az sem fogja komolyan megingatni, hogy a németországi intézkedések előbb-utóbb 10-15 százaléknyi árcsökkenést okozhatnak ennél a járműfajtánál.

Korábban a hazai vásárlók a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztást tartották az autófenntartás legfontosabb paraméterének, ám mostanra az autóvásárlók szélesebb körében is tudatosultak a kockázatok:

a magasabb szervizköltségek mellett a kilométeróra-tekerés gyakorisága is magasabb lehet ebben a körben, ami abból adódik, hogy a dízelautók futásteljesítménye átlagosan magasabb, mint a benzineseké. Ezért, bár bizonyára

lesznek olyan árérzékeny vásárlók, akik lehetőséget fognak látni a használt dízelautók árának csökkenésében, jelentős változást ez a jelenleg zajló folyamatokhoz képest nem okoz majd.

A vásárlók preferenciáit jól mutatják a Jóautók.hu keresési statisztikái is.

Az elmúlt félév során indított kereséseknek csupán 21 százaléka irányult dízel személyautókra,

a benzines keresések aránya ennek háromszorosa volt. Azonban míg a korábbi években a dízelhajtás népszerűségének hanyatlása egyértelműen a benzines keresletet növelte, ma már az alternatív hajtású járművek is komoly vonzerőt jelentenek a dízelautóktól elpártolók egy része számára. A keresések 11 százaléka ugyanis már hibrid, további 6 százalékuk elektromos autókra vonatkozott.

Kitiltások a német városokban

A dízelek koporsójába a legújabb németországi fejlemények verhetik be az utolsó szögeket: a szövetségi közigazgatási bíróság ítélete szerint ki lehet tiltani az Euro 6-osnál régebbi, korszerűtlenebb dízelmotorral működő járműveket a szennyezett levegőjű városokból Németországban.

A Jato Dynamics adatai szerint idén februárban az Európában összesen eladott 1,16 millió gépkocsi 39,5 százaléka volt dízel. Egy évvel korábban még 46 százalék volt a részesedés, most a benzinesek és a hibridek kereslete nő Forrás: Volkswagen

A döntés több millió tulajdonost érinthet Németországban,

járműveik értéke a használat korlátozásának lehetősége miatt csökkenhet, és ebbe Andreas Korbmacher tanácsvezető bíró szavai szerint bele kell törődniük, kártérítést nem követelhetnek.

A levetett dízelek azonban egy ideig még nyújthatnak alternatívát itthon, a dízelüzemű járművek kitiltása Budapesten ugyanis legkorábban nyolc-tíz év múlva lehet reális.

- mondta korábban Tarlós István főpolgármester.