Szolgált és védett - BMW R45 veterán teszt

BMW R45
Vágólapra másolva!
Nálunk inkább más típusú BMW-k járőröztek, de több európai országban is befogták rendőri szolgálatra a bajorok kis túramotorját, az R45-öst. Egy eredeti állapotú, egykor Svájcban bevetett példányt próbáltunk ki.
Vágólapra másolva!

A motoros rendőrök tulajdonképpen mindenütt és minden korban kiváltságosok voltak. Ugyan a közrendet védték, mégis megvolt az a szabadságuk, ami a mezei motorosnak nem, és általában sokkal több és fontosabb feladatot kaptak, mint autós vagy gyalogos társaik.

Az oldaltámasz könnyen kibillenthető, a kiváló szélvédelmű orrburkolatot és a motort körbevevő műanyag idomot az utcai változatokhoz is lehetett kapni. A terhelhetőség közel 200 kg Forrás: Retro Mobil

Yamahák és BMW-k a keleti blokkban

Ráadásul Magyarországon a motoros rendőr különleges helyzetben volt abból a szempontból is, hogy jellemzően jobb, erősebb paripára pattanhatott, mint az átlagember.

Már az ötvenes években BMW-k érkeztek

a frissiben létrehozott Közlekedésrendészeti Osztályra, és bár Pannóniák (itt olvashat egy hatósági P21-ről), MZ-k és Uralok is szolgáltak, mindig is a nyugati gépek voltak többségben.

A rendőrmotorokon eredetileg szimpla nyereg volt, mögé az igazoltatásokhoz szükséges kellékeket rejtő dobozt szereltek; valószínűleg a selejtezés után tették rá a szériakivitel kétszemélyes nyergét (a hátsó lábtartók sem hiányoznak) Forrás: Retro Mobil

1987-ben jöttek a Yamaha XJ-650-esek (egyet már mi is bemutattunk) és a BMW R60-asok, R65-ösök. Utóbbi testvére az R45, amely ugyan nem jelent meg a hazai rendőrségi állományban, de például Svájcban és Németországban is használták. Az R45-ös az R65 motorját örökölte kisebb furattal (82 helyett 70 mm), így a 649,6 köbcenti 473,4-re csökkent.

A műanyag idom miatt a bukókeret nem fért már el Forrás: Retro Mobil

A kisebb motor teljesítményét a német piacon az ottani jogosítvány- és biztosítási kategóriákhoz igazodóan 27 lóerőre fojtották le, de

Európa más országaiba 35 lóerővel exportálták.

A benzint hengerenként egy-egy Bing karburátor porlasztja, a kuplung - hagyományos BMW-módon - egytárcsás száraz, a váltó pedig ötfokozatú.

Egyszerű, egyértelmű műszerfal; a gyújtáskapcsoló felett, jó helyen van a vészvillogó kapcsolója Forrás: Retro Mobil

Svájc nyugdíjas járőre

A Garage707 kereskedésben pihenő R45-ös Svájcban dolgozott, onnan jött hozzánk, megtartva eredeti burkolatait (az idom alatt még látszanak a kék fények bekötései). Nagyszerű állapotban megmaradt, nem véletlen, hogy könnyen abszolválta a hazai muzeális minősítést.

A lezárható ülés egyszerű mozdulattal nyitható, alatta kisebb üreg a szerszámoknak, apró cuccoknak. Az akkumulátor a tároló alatt utazik Forrás: Retro Mobil

Az R45 régóta be nem indított bokszere néhány másodperc indítózás után életre kel, alapjárata azonnal stabil és egyenletes. Minden kezelőszerv jól kézre áll, a 770 mm-es ülésmagasság 180 cm felettieknek ideális, a széles nyereg kényelmes.

A lámpa előtti plexi fűthető. Jellemző volt, hogy a kék villogókat az irányjelzők fölé csavarozták, de használták úgy is, hogy a hengerek előtt egy-egy ködlámpa csücsült. Az idom nélküli változatok egyszerű, kormányra szerelt körtükrökkel jöttek Forrás: Retro Mobil

Ne várjunk nagy dinamizmust, a 35 lovas kétkerekűt a rendőrség sem elfogóvadásznak, sokkal inkább járőrmotornak használta. Ugyanakkor

nem kell nagyon pörgetni az alapjáraton csak finoman remegő bokszert,

hogy meginduljon, 5500/percnél már számíthatunk a 37,5 Nm csúcsnyomatékra, és ha kitartóak vagyunk, 7,4 másodperc után már 100-zal száguldhatunk (egyébként 5500-nál éppen 120 km/h a tempó ötödikben).

A Hella gyártotta a kapcsolómodult; a kis kerek gomb a duda, a sárga a fényszórókapcsoló, alatta az irányjelző tolattyúja látszik. Minden precízen, finoman működik Forrás: Retro Mobil

Bokszer és kardán, ahogy egy BMW-hez illik

Példás az egyenesfutás, jól lehet vele manőverezni, könnyen döntögethető, és a rugózása is kényelmes, még a keresztbordákon sem üt kellemetlenül nagyokat. Egy tankkal közel 400 kilométer lehet elmotorozni, úgy, hogy közben nem is fárad el nagyon az ember.

A szériaváltozatokon csak egy tárcsa lassított elöl (Brembo vagy ATE nyereggel), a rendőrségi használathoz járt a dupla Forrás: Retro Mobil

Csak a hosszirányban forgó főtengely finom billentő hatásához és a kardán hátsó villát emelő-süllyesztő reakcióihoz kell kicsit hozzászokni, de ezek az öreg bokszer BMW-ket hajtóknak ismerős jelenségek. Már nem rebbennek úgy szét előle az autósok, mint aktív korában, de hatósági fehérben máig tiszteletet parancsoló jelenség az R45-ös.

Műszaki adatok - BMW R45 Police (1979)

Motor: kéthengeres, léghűtéses, négyütemű, OHV-vezérlésű bokszer. Két Bing karburátor. 12 V-os elektromos rendszer, elektronikus gyújtás, generátor. Hengerűrtartalom: 473,4 cm3. Teljesítmény: 35 LE, 7250/perc fordulaton. Nyomaték: 37,5 Nm, 5500/perc fordulaton.


Erőátvitel: ötfokozatú, lábkapcsolású sebességváltó, hátsókerék-hajtás kardántengellyel. Egytárcsás, száraz kuplung. Felépítés: dupla acél bölcsőváz.


Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla, hátul kétkarú lengővilla, változtatható rugó-előfeszítés. Rugóút elöl 175 mm, hátul 110 mm. Elöl dupla tárcsafék (260 mm), kétdugattyús ATE féknyereg, hátul mechanikus működtetésű dobfék. Gumiméret: elöl 3,25x18, hátul 4,00x18.


Hosszúság x szélesség x magasság: 2110x688x1080 mm. Tengelytáv: 1390 mm. Saját tömeg: 205 kg (szériamodell). Ülésmagasság: 770 mm (szériamodell). Tank: 22 l.


Fogyasztás (90 km/h-nál): 5,5 l/100 km. Gyorsulás 0–100 km/h: 7,4 s. Végsebesség: 160 km/h.