Meglepő dolog derült ki a hazai villanyautó-tulajokról

elektromosautó-töltőállomás tábla
Székesfehérvár, 2016. december 3. Elektromosautó-töltőállomást előjelző tábla az M7-es autópálya 57-es kilométerszelvényében, Székesfehérvár közelében, az Albapark pihenő előtt 2016. december 3-án. MTI Fotó: Lakatos Péter
Vágólapra másolva!
A Használtautó.hu legutóbbi kutatásában több mint ezer, az e-autók iránt érdeklődő felhasználóját kérdezte meg arról, hogy milyen tapasztalatokkal, ismeretekkel, illetve tervekkel rendelkeznek a villanyautókkal kapcsolatban.
Vágólapra másolva!

A felmérés eredményei szerint a válaszadók a villanyautózás legfőbb előnyének sorrendben az olcsó üzemeltetést, a környezetbarát működést és a kisebb meghibásodási lehetőséget tartották. A legjelentősebb hátránynak a villanyautók iránt még csak érdeklődők leginkább (67%) a túl magas vételárat, míg az ilyen járművek tulajdonosai a töltési infrastruktúra hiányát (61%) találták.

A felhasználók különösen vidéken tartják elégtelennek a töltőállomásokkal való ellátottságot:

míg a fővárosban 5-ös skálán átlagosan 3,28-ra értékelték ezt a tényezőt, addig

a vidéki helyzet 1,31-as átlagot kapott.

Nem csoda, hogy a villanyautójukat 70 százaléknyian jellemzően otthon töltik fel, és töltéskor a tulajdonosok 71 százaléka többnyire megvárja, míg az autó teljesen feltölt.

A villanyautót használók a leggyakoribb felmerülő problémaként a hangtalan üzem miatt lecsökkent észlelhetőséget említették (25 százalékukkal fordult már elő ilyesmi), míg

az útközben bekövetkező lemerülés okozta bosszúságot 11 százalékuk tapasztalta már meg.

A hideg időben, fagypont alatt bekövetkező

hatótáv-csökkenést szinte mindegyikük észlelte már, ennek mértéke zömmel 10 és 40 százalék között alakult.

A villanyautót vezetők 55 százaléka értékelte az ötös skálán legalább 4-essel a zöld rendszám motiváló erejét. Az ingyenes parkolás mellett ez olyan előnyöket biztosít, mint kedvezményes áramtarifa, illetve mentesülés a regisztrációs adó, a cégautóadó és a gépjárműadó fizetésétől.

A villanyautók tulajdonosai 59 százalékban biztosan, míg 18 százalékban nagy valószínűséggel állítják, hogy következő autójuk is elektromos meghajtású lesz.

A bővülés jelenlegi ütemét látva azonban kétségesnek tűnik, hogy a kedvező folyamatok elegendőek lesznek-e néhány éven belül megsokszorozni az érdeklődők számát annak érdekében, hogy 2020-ra teljesüljön a Jedlik Ányos tervben szereplő 30 ezres villanyautó-állomány elérése.