Kicsit több lett, maradhat? - Mazda 6 AWD-teszt

Mazda AWD kombi
Vágólapra másolva!
Kemény téltől búcsúzunk, a kevés hó, ami esett, sokáig megmaradt a hidegben, jeges utcákkal és parkolókkal fűszerezve. A kockázatokat nem kedvelő sofőrök vagy rendszeresen sítúrázók ilyenkor négykerék-meghajtásról ábrándoznak, és a Mazda 6 azt bizonyítja, van némi igazságuk.
Vágólapra másolva!

Még frissnek hat, pedig már 4 éves a Mazda 6 formaterve. Pályafutása második ráncfelvarrásán esik túl, amit nem vitték túlzásba a japánok, kívülről szinte észre se lehet venni a változást - a más visszapillantók mellett talán csak az árulkodó, hogy a jobban felszerelt modellek mostantól aprócska, LED technológiás ködfényszórót kapnak a megszokott helyett. Műszakilag a legfőbb érdekesség még az első, 2015-ös frissítéshez kötődik, azóta ismét lehet kapni hozzá összkerékhajtást.

Minimálisan változott a külső a 2017-es modellévre: finomabb rajzolatú a hűtőrács, új a tükörház. Még több fotó a galériában, kattintson a képre! Forrás: Bolla György

Bár az elődben ilyen opció nem volt, az első Mazda 6 generáció kínálta már e biztonságérzet-növelő extrát, igaz, ott a benzinmotorokkal lehetett párosítani (a bivalyerős MPS-ben széria volt), míg

most csak kétféle dízelt választhatunk AWD-vel.

A CD150 manuális váltón, a CD175 pedig automatán keresztül hathatja mind a négy kerekét, és mivel erőben nincs nagy differencia a két változat között, ezzel lefedték a palettát.

Már a Passatból, Dacia Loganból és a Mercedes E-osztályból is készül terepkombi kivitel, de a Mazdánál az AWD modellnél sem erőltették az off-road látványelemeket Forrás: Bolla György

Tesztre az utóbbi kivitel érkezett, amely csak a legmagasabb felszereltségi szinttel érhető el, ezért 11,1 millió forintos árcédula lifegne a piros tesztautón, ha újként vásárolnánk. Ez látszatra sok pénz ugyan, de inkább úgy mondanám: nem a kocsi drága, hanem mi keresünk keveset, a 6-os ugyanis éppen a versenyképes árával kelt feltűnést ellenfelei között. Ha Mondeót, Passatot vagy Insigniát szeretnénk így feldíszíteni, akkor többet kell költeni, a koreai és francia ellenfelek pedig nem elérhetők összkerékhajtással - náluk mindenképp SUV-t kell választaniuk azoknak, aki tartanak a rossz időtől.

Forró kormány és vetített kijelző

Persze a viszonylag jó ár sincs ingyen, cserébe le kell mondanunk az egyénieskedésről: még a távol-keleti ellenfelek is több szabadságot engednek a felszereltség összeállításában, mint a Mazda,

itt csak csomagok vannak, semmi más.

Könnyű erre tesztelőként legyinteni, de ha magánemberként állítanék össze egy ilyen kombit, kérnék bele napfénytetőt, márpedig az csak a csúcsfelszereltséghez jár. Ez drágább, mint amit egyébként költenék, másrészt van benne egy csomó olyan dolog is, amit nem rendelnék meg magamtól.

Kényelmesek az ülések, mostantól új a bőrkárpit, és finomabb a kidolgozás Forrás: Bolla György

Mondjuk a kormányfűtés kivétel, hiszen ha valaki 4x4 autót vesz, az szinte biztos, hogy a tél miatt teszi, ez az árukapcsolás így rendben van. Az pedig a Mazdára jellemző húzás, hogy kizárólag a vezetéstechnikai oktatásokon ideálisként javasolt, 9 óra - 3 óra kormányfogást melegíti, a lazán, hátradőlve vezetők által kedvelt felső karima-szakasz nem fűtött. Ez a luxus tehát oktat is egy kicsit, és ha már a sofőr munkahelyén járunk, itt azért nyomot hagyott a frissítés.

Új a a kormánykerék, összességében kellemes a környezet Forrás: Bolla György

A 6-os is megkapta a 3-asban megismert, ügyesebb navigációs kijelzőt meg a hozzávaló kormánygombokat, illetve

frissítették a műszerfali információs kijelzőt és a head-up display-t is.

Most már mindkettő szép, színes grafikával kényezteti a szemünket, különösen az utóbbi lett nagyon hasznos, informatív felület. BMW- és Merci-tulajok ugyan bizonyára leszólják, hogy felhajló műanyag prizmára vetít a szélvédő helyett, ám tapasztalatom szerint ez a jobb megoldás, mert nyáron, polárszűrős napszemüvegben is olvasható marad, míg a német rendszer információit kiszűri a szemüveglencse.

A head-up kijelző magasságállítását összehangolták az elektromos ülésállítás memóriájával Forrás: Bolla György

Szép kilátások, de nem szó szerint

A vezetői hely tehát jóval modernebb hatást kelt, mint a korábbi, már a bemutatása idején is kissé elavult 6-os cockpit, de ez nem befolyásolja, hogy alapvetően egy jó értelemben konzervatív, autó-szerű, sőt sportos környezet ez. Ebben a bőrkárpitos csúcsfelszereltségben mindennek jó fogása van, és finom kapcsolási érzetekkel kényeztetnek a kezelőszervek, nem igényel megszokást a kocsi irányítása.

Elegáns a 6-os vonalvezetése, lézer helyett kamera pásztázza a forgalmat, így a vezetéssegítő rendszerek felismerik a gyalogosokat és a táblákat is Forrás: Bolla György

A kilátás viszont korlátozott, hiszen a külső atlétikus alakja lapos szélvédőt és viszonylag kis ablaknyílásokat eredményez, szóval az első-hátsó parkolóradar és a tolatókamera jól jön. A Mazda egyelőre nem árul 360°-os kamerarendszert, sem parkolóautomatikát, de

azért itt is kapunk segítséget a városi manőverezésben,

hiszen van vészfékasszisztens és holttérfigyelő, amely a merőleges parkolóhelyről kitolatást is segíti a mögöttes forgalom figyelésével.

A kombi nagy előnye a kupés tetőívű limuzinhoz képest, hogy hátul tágasabb a fejtér Forrás: Bolla György

De hát több mint száz évig vezettünk ilyen segédek nélkül, némi tapasztalattal a 6-os is simán manőverezhető, pláne, hogy a kormány könnyű, a kocsi fordulékony, és a tükrök hatalmasak. Főleg az idősebbeknek jelent viszont problémát a szűk ajtókivágás, az A-oszloppal sokak feje összetűzésbe kerül beszállásnál.

Négy kerékkel kapaszkodik

Már a városi forgalomban feltűnő, hogy viszonylag nehézkesre kalibrálták a gázpedált, olyan érzést keltve,

mintha az automata váltó és az AWD elnyomnák a kocsi tetemes teljesítményét.

Pedig erről szó sincs, a 175 lóerős és 420 Nm-es dízel harapása megvan, csak az ellenfelekéhez képest kevésbé közvetlenek a reakciók a jobb szélső pedál lenyomására.

Adaptív tempomat segíti a hosszabb utazásokat (200 km/h-ig működik), de természetesen koccanásgátló és ráfutásra figyelmeztető rendszer is van benne Forrás: Bolla György

A Skyactiv dízel eddig is kulturáltságáról volt ismert, most ezen még egy kicsit fejlesztettek, így a kategória egyik legfinomabb gázolajosa lett, sem rázkódás, sem zaj nem bántja az utasokat. Inkább a kétkerék-hajtásos verziókban érdekes, hogy szériában kap a 6-os mostantól elektromos nyomaték-vezérlést. Az AWD rendszernek ez amúgy is sajátja, hiszen természetesen csak az első kerekeket hajtja alapesetben, és ha azok megcsúszását érzékeli, akkor indít el hátra is a nyomatékból, legfeljebb 50-50%-os megosztásig.

Alapból 522 literes a csomagtartó, és az oldalfalon egy-egy kart meghúzva ledőlnek a hátsó ülések - 1648 literre nő a tér Forrás: Bolla György

Ezzel a csúszós közutakat simán legyőzzük, az igazán szűk és meredek, hegyvidéki kisutcák azonban még így is gondot okozhatnak, ha sok hó esik le.

A kettő között van egy mezsgye, ahová még eljutunk ezzel, de sima 6-ossal már csak hólánccal sikerülne.

Bár pontos mérés nem áll rendelkezésünkre, érzésre, egy tapasztalt sofőrrel a volánnál ez a határ viszonylag szűk - az AWD itt inkább a biztonságérzetet növeli, illetve esetleg aki sokat síel vagy dombon lakik, annak jöhet jól.

Tényleg takarékos?

A 6-os vezetési élménye egyébként nem sokat változott, valamivel talán puhább a rugózása a facelift után, de ettől még ugyanolyan stabil országúti és autópályás utazó kocsi, mint eddig. Szintén ebbe az irányba hat, hogy mind az utas-, mind az 522 literes csomagtér nagy: három kisiskolás gyerekkel simán el lehet férni. Ha pedig két felnőtt utas ül hátra, akkor kifejezetten tetszeni fog a kiszolgálás, a bőrülés ugyanis a vezető mögött is tágas és kényelmes, sőt a szélső utasoknak ülésfűtés is jár. Négy személy tehát akár Európát meghódítani is elindulhat a 6-ossal, és ehhez nem csak a kényelem adott.

A dugattyúcsapszegeket és a közös nyomócsöves befecskendezést programozását is módosították, így még csendesebben jár a 2,2-es dízelmotor Forrás: Bolla György

Jól jön majd a kategória egyik legjobb automatája is, illetve a radaros tempomat - sávtartó elektronika páros, mely akár segít elvezetgetni a kocsit egy jól felfestett autópályán. Arra azonban érdemes készülni, hogy

a Skyactive D messze nem olyan étvágytalan, mint némely ellenfele.

Persze állandóan -10°C alatt indított kocsival nem mérvadó, hogy 9 liter körül mértünk, de a korábbi tapasztalatok szerint jobb időben is lehet ennél spórolósabb motort találni. Azt pedig egyhetes tesztidőszak alatt nem tudjuk megítélni, szervizköltségben visszahozza-e ezt a Mazda.

A tél utolsó kemény napjait fogtuk ki a tesztautóval - soha jobb alkalmat kiismerni a CX5-ben használthoz hasonló összkerékhajtást Forrás: Bolla György

A 6-os tehát maradt, ami volt: a kategória talán legsportosabb alakú, konzervatív, de kifinomult vezetési élményt nyújtó autója. Ott nyúltak hozzá, ahol kellett, egyértelműen jobb lett e néhány apró módosítástól. Én nem kérnék bele AWD-t, de világos, hogy van erre igény, és a rendszer pont annyit tud, amennyit ebben a kategóriában tudni kell. Úgy is mondhatnám, keleten a helyzet változatlan, ám a japán gyártók közül a Toyota mellett már csak a Mazda kínál középkategóriás kombit.