Mostantól Trump a világ legbiztonságosabb autójával jár

Trump új Caddilac
Vágólapra másolva!
Felül luxuslimuzin, alul haszonjármű. Vadállatnak hívják, de egy távolsági busz is gyorsabb nála. Érdekes ellentétek autója az elnöki Cadillac One, ami ezentúl minden fontos útjára elkíséri Donald Trumpot. Méghozzá úgy, hogy hermetikusan elzárja a külvilágtól, egy szempont ugyanis mindent felülírt a fekete kolosszus tervezésénél: meg kell védenie utasát. A várakozásokkal ellentétben a beiktatásra nem készült el az új modell, egyelőre Obama autója marad szolgálatban. Lássuk, mit tud!
Vágólapra másolva!
A Barack Obamát és Donald Trumpot szállító autós konvoj a washingtoni Pennsylvania sugárúton Forrás: MTI/AP/Susan Walsh

Úgy tervezték, hogy Donald Trump beiktatásakor lehull a lepel új szolgálati autójáról, amelyet 2013 óta fejlesztenek. Amerikai hagyományokhoz híven ilyenkor a legmodernebb Cadillac One premierjét is megtartják, de nagy meglepetésre erre mégis várni kell még pár hónapot, jó eséllyel módosítanak még rajta. Addig is az Obama-éra limuzinjai szállítják az USA első emberét, ezekből egy tucatnyit szereltek össze, és iparági értesülések szerint

egy darab ára bőven meghaladta az egymillió dollárt,

vagyis a 289 millió forintot. Ez messze nem fedezte a tervezés horrorköltségeit, igaz, a gyártónak aligha lehetne ennél jobb reklámhordozója.

Egy titkoszszolgálati ügynök kicseréli a rendszámot az elnöki limuzinon Donald Trump amerikai elnök hivatali eskütétele után Washingtonban Forrás: MTI/AP/Alex Brandon

Luxuslimuzin és full size terepjáró keveréke

Természetesen nem kötik a terroristák orrára a limuzin műszaki adatait, és arra is gondosan ügyel a General Motors, hogy az utódmodell erős álcázással rója tesztköreit a híres gyári tesztpályán. A recept maradt a régi: a masszív óriás-terepjárók és XXL-pickupok módosított alvázára épül majd az új, összkerékhajtású "Beast" (azaz vadállat) is, páncélozott, egyedi építésű karosszériája pedig az aktuális utcai Cadillac típusokra, a CTS-re és a CT6 dizájnjára emlékeztet.

Várhatóan így fest majd az új szolgálati autó. Több mint szokatlan, hogy nem az elnök beavatási ceremóniáján mutatják be (mint elődeit a Bush- és Obama-érában), hanem később. Lehet, hogy Donald Trump változtatásokat kért rajta? Forrás: TomoNews US - Youtube

Felmerültek korábban olyan logikusnak tűnő találgatások, hogy a haszonjárművekből ismert 6,6 literes, V8-as turbódízel kerülhet a hosszú motorháztető alá, de ez rangon aluli lenne egy elnöki autóhoz, és furcsán venné ki magát azután, hogy két éve a VW-dízelbotrányról beszél Amerika. Várhatóan

marad tehát a szerényebb nyomatékú, de 8,1 literes Vortec benzinmotor,

és aligha fog fennakadni valaki, ha az elődhöz hasonlóan 29-64 l/100 km lesz az átlagfogyasztása.

Obama és Trump egy autóban érkezett a beiktatási ceremóniára. Méghozzá olyanban, ami már nyolc éves Forrás: Getty Images/2017 Getty Images/Chip Somodevilla

Amit ennél nehezebb kilőni, az már harckocsi

A feneketlen étvágyhoz szerény menetdinamika társul, a végsebesség nem meghaladja meg a 97 km/h-t, de az úgyis mindig konvojban járó reprezentációs kocsit nem is száguldásra szánták. Hanem kényelemre és biztonságra, aminek maximálisan eleget tesz a 6-7 tonnás saját tömegűre taksált, hétüléses óriás. A vezetőtől és kocsikísérőtől lehúzható üvegfallal elválasztott utastérben a menetiránynak háttal hárman utazhatnak egy kanapén, az elnök pedig az ajtók vonalán túl, jobb hátul ül. Mellette van még egy különálló fotel is a first ladynek vagy más illusztris utasnak.

Barack Obama autójánál is jól látszott, hogy annyi anyag van csak a hátsó ajtóban, mint egy régi Suzuki Swiftben összesen Forrás: NurPhoto/Wassilios Aswestopoulos/NurPhoto/Wassilios Aswestopoulos

Ahhoz, hogy méltósággal lehessen beszállni, és jó legyen a térérzet, nagyon magasan húzódik a tető, az elektromos mozgatású ajtó pedig olyan, mintha a svájci aranytartalékokat őrző széf tárulna fel. Az autót

körben a katonai szabványoknak megfelelő, 12,7 centis páncél borítja

(az alját is), a golyóálló, brutális oldalablakokat pedig hagyján, hogy nem lehet leengedni, de a fényt is gyengén eresztik be az utastérbe, éppen ezért nappal is mindig bekapcsolják a mennyezeti LED-világítást.

Még a régi optikával demonstrálták a biztonságot, de adatok közlése nélkül. Nyilván nem nyújt olyan akna elleni védelmet, mint egy MRAP (itt teszteltünk egyet), de a haspáncél tervezésénél gondoltak a távirányítású bombákra Forrás: TomoNews US - Youtube

Még a benzintankot is páncélozták és tűzálló bevonattal látták el a közel hétméteres Cadillacen, amely defekttűrő, megerősített oldalfalú haszonjárműgumikon gördül. Államtikok a pontos védelmi szint, de kézifegyverrel vagy gránáttal esély sincs ellene, felszereltsége része a füst- és könnygázképző ágyú mellett a műholdas telefon, a puska, a teljesen zárt – vegyvédelmi – szellőzés, az éjjellátó és az elnök vércsoportjának megfelelő vérbank. Szigorúan védett a kommunikációs hálózat is.

Természetesen nem csomagokat szállítanak a csomagtartóban, arra ott vannak a külön szállító járművek. Itt helyezték el többek közt az elnök vércsoportjának megfelelő vérbankot, az oxigénellátó rendszert, illetve a könnygázágyút Forrás: TomoNews US - Youtube

Felkerekedik az elnöki flotta

Az akár 30-40 járműből álló elnöki konvoj meghatározott forgatókönyv szerint szokott útra kelni: először felvezetők hajtanak a teljes szélességben hermetikusan lezárt útszakaszra, majd a titkosszolgálati és testőrségi kocsikat szorosan követve érkezik maga az elnöki limuzin – pontosabban nem is egy, hanem legalább két példány, a kormány mögött mindig profi titkosszolgálati sofőrökkel.

Jobb oldalra mindig az amerikai zászló van feltűzve (meg is világítható), balra pedig külföldi látogatásoknál a vendéglátó országé. A képen éppen Varsóban jár Obama Forrás: Hans Lucas/Benjamin Filarski / Hans Lucas/Benjamin Filarski

Ezeket a rendőrség különleges egységei követik, és a menetben még egy mentőautó is helyet kap. Többféle Chevy Suburban tagja a kíséretnek, egyet rádiójel-zavarónak alakítottak át, és van köztük több páncélozott is.

Ilyenekben utaznak az elnök kíséretének fontos tagjai, és sokszor a családja is,

ha egy-egy útra elkíséri. Úti céltól függően – főleg külföldön – sokféleképpen változhat a konvoj összetétele, nemegyszer autómentő baktat a vége felé.

Na, melyikben utazhat az elnök? Három egyforma Cadillac One, egyforma rendszámmal – sokszor követi ezt a stratégiát a titkosszolgálat Forrás: Youtube

Olykor szükség is van rá, Obama limuzinja például 2013-ban lerobbant Izraelben (rossz benzint tankolt bele a sofőr), két évvel korábban pedig Dublinban fennakadt a követség kapubejáróján. Külföldre nem a legújabb elnöki limuzint szokták repülőn kiszállítani, hanem az elődmodellt, másba nemigen ülhet az USA első embere. Ezt a szabályt néha erősítik kivételek, Barack Obamát például Nagy-Britanniában a királynő Range Rovere szállította.

Clinton nem ült a Lincolnba

A nyugdíjazásra váró Cadillac DTS Presidental Car kereken nyolc évvel ezelőtt, 2009. január 20-án állt szolgálatba, amikor Barack Obamát először beiktatták. Emellett, bár ritkábban szerepelt nyilvánosan, akkoriban furcsa járművekkel gyarapodott a flotta: megjelent két darab Ground Force One.

A név kanadai gyártású, háromtengelyes páncélbuszokat takar,

de mellettük Obama helikoptert is használt, főleg akkor, amikor a Fehér Házból egyenesen az elnöki különrepülőhöz (Air Force One) sietett.

George W. Bush és az akkori Cadillac az elnöki különgép előtt. Maga a sziluett nem sokat változott, de még masszívabb alapokra épül az új limuzin, sokkal fejlettebb kommunikációs rendszerrel Forrás: AFP/Eric Feferberg

Beiktatásakor George W. Bush is új, de előző generációs Cadillac DTS-ből integetett 2005-ben, ennek egy-egy példányát tartalékként Obama is használta külföldi útjain. Bill Clinton elnökségével költözött be amúgy végleg a GM-féle luxusmárka a Fehér Ház parkolójába, a korábbi elnökök hagyományosan Lincoln limuzinokkal jártak. Ilyenből készült először páncélozott változat Franklin Delano Roosevelt részére, mert '41-ben, Pear Harbor után úgy érezték tanácsadói, hazájában sincs már biztonságban.

A John F. Kennedy elleni tragikus merénylet után eltűntek a nyitott elnöki autók Forrás: Heritage Auctions

Ennek ellenére hidegháborús konfliktusok évtizedeiben előszeretettel parádéztak az amerikai elnökök nyitott autókban, de

aztán 1963. november 22-én minden megváltozott,

a dallasi merényletben Kennedy elnököt lelőtték az impozáns Lincoln Continental X-100 hátsó ülésén. E pillanattól datálhatjuk, hogy az Egyesült Államok elnökének fejlesztik ki a világ legbiztonságosabb autóját, és magától értetődő, hogy Trump Cadillacje is nemsokára új mérce lesz a járműbiztonságban.

Amerika 45. elnöke magánemberként is autórajongó, főleg a német, angol és olasz luxusmárkákra esküszik, de van egy kakukktojás is a flottájában. A Trump-garázs titkairól itt olvashat.