Jé, a céges Ford Mondeo rombolóvá nőtte ki magát

Ford Explorer
Vágólapra másolva!
Nem mindenkinek jön be, ha egy kalap alá veszik a BMW X5-tulajokkal, de azért szimpatizálnak a flottaautóknál szürke felhozatalánál érdekesebb és masszívabb SUV-kkal. Nekik szánja a Ford az amerikai Edge átdolgozott dízel változatát, amivel ráadásul milliókat lehet vele spórolni. De így sem számíthat könnyű csatára a német prémiummárkákkal.
Vágólapra másolva!

Amikor megláttam először élőben, nem is tűnt nagynak - ha valaki azt mondja, hogy a Kugát akarják erre cserélni, simán elhiszem. A valós adatok viszont azt mutatják, hogy majdnem minden dimenzióban

jócskán ráver az Edge a népszerű kompakt SUV-ra.

Majdnem 30 centivel hosszabb, bő 5-tel szélesebb, és egy hajszállal magasabb is a kistesónál. A tengelytávolság is nagyobb persze, jó 15 centivel, és közel 2,9 méteres tengelytáv bent is érezhető, elképesztően bőséges a helykínálat.

Zömök, de szemből azért más márka is lehetne Forrás: Kátai Artúr

Hátul a mai szokások szerint autóberendezési szokások szerint a középső utas nem kap teljes szélességű ülést, de nem drámai a helyzet, átlagos testmérettel elviselhető. A jó használhatósághoz hozzátartozik még persze a csomagtér is, amiben szintén elég erős az Edge: 602 liter alapból, de a hátsó ülések ledöntésével ezt 1847 literre növelhetjük.

Majdnem akkora, mint egy BMW X5, de kétmillióval olcsóbb az alapára - igaz, kevesebb lóerővel Forrás: Kátai Artúr

A forma könnyen emészthető, nem tűnik behemótnak a kocsi, sőt, a Sport felszereltségű változat kifejezetten vagány volt első látásra az Electric Spice fényezéssel és a 20 collos kerekekkel. Talán még kecsesebb is, mint például az ellenfelének kikiáltott VW Touareg, és persze olcsóbb is.

Nem két fillér, az biztos

Különösen jó alternatíva azoknak, akik nagyobb SUV-t szeretnének, de nem akarnak milliókat fizetni pluszban a presztízsmárkákért.

Persze ez sem olcsó, alapból 13,12 millióba kerül,

de mivel itt az alap nem éppen fapados, elég sok mindent kapunk a pénzünkért. Aki ugyanígy telepakolna extrákkal egy BMW X5-öt, eléggé meglepődne, de egy szempontból azért kísért Henry Ford szelleme: kicsit szűk a választék.

A kézi váltó elárulja: ez a gyengébbik kivitel Forrás: Kátai Artúr

No, nem azért, mert a T-modellhez hasonlóan csak feketében lehet rendelni, hanem azért, mert csak egyetlen motorral kínálják Európában - igaz, kétféle teljesítménylépcsőben. Az alumínium hengerfejes, kétliteres, Euro 6-os dízel ismerős több Ford modellből, és 180 lóerőt tud változó geometriájú turbóval, míg erősebb, 210 lovas változatot két feltöltő lélegezteti.

Érdekes, hogy nem készül belőle hibrid, mint a Mondeóból Forrás: Kátai Artúr

Bár a gyengébb változat is 400 Nm-es csúcsnyomatékkal bír, a biturbó pedig erősebb 450-et küld az útra az elektronikusan vezérelt, alapvetően az első tengelyt preferáló összkerékhajtással.

Az Edge csak 4x4-esként rendelhető,

még a motorok és a váltók kombinálása sincs ránk bízva: a 180 lovas kizárólag hatsebességes kézi, az erősebb pedig szintén hatfokozatú PowerShift automataváltóval kapható.

Hangszórókból oltja ki a zajokat

Kicsit az Apple stratégiájára emlékeztet engem az, amikor megmondják, hogy mit akarhatok, de ugye sokan esküsznek az Apple-re, mert szerintük ezek a „kötelező” konfigurációk adják az utánozhatatlan felhasználói élményt. Én mondjuk pont nem hiszek ebben, és egy kicsit ezért is fanyalogtam a meglehetősen kicsi variálhatóságon. De lássuk, hogy amikor beültem, megváltozott-e a véleményem?

Tömeggyártók nemigen kínálnak SUV-t ebben a méretben Európában. Kivétel talán a Hyundai Santa Fe, 13,8 millió forintért Forrás: Kátai Artúr

Rögtön le kell szögezni, hogy az Edge nagyon kényelmes. Nekem, átlagos férfiembernek tökéletesen kézre áll minden, nem kell keresni semmit, egyértelmű mindennek a kezelése. Ergonómiailag remek tehát, de azért manapság - egy-két apró kivételtől eltekintve - ezt a lécet minden autó átviszi, pláne ebben a kategóriában. Hatalmas rekeszeket találunk egyébként az utastérben, bármit elnyelnek ezek, akinek ez kevés, az tényleg járjon inkább lakóautóval.

Mint a Mondeóban, itt is digitális műszeregységet használnak, a hifi beszállítója szokás szerint a Sony Forrás: Ford

Szorosan a kényelemhez tartozik még, hogy az Edge igazán csendes. Ezt hasonló megoldásokkal érik el, mint amiket más gyártók is bevetnek: zajcsillapító, hangelnyelő rétegek alkalmazása, a karosszéria áramvonalas kialakítása a szélzaj mérséklésére, akusztikai üvegek.

De itt van más is, az aktív zajkioltás funkció.

Ez a kabinban elhelyezett mikrofonokkal méri fel a beszűrődő zajokat, és az audiorendszeren keresztül ellenfázisú hangokat sugároz, kioltva ezzel a zavaró hanghatásokat.

Súlyos egyéniség

Az Edge dinamikája olyan volt, mint amire számítottam. Először a 180 lóerős változattal hasítottam, de a német autópálya korlátozás nélküli szakaszán mellettem 250-nel elhúzó autók nagyjából belőtték a helyemet a középső sávba. Nem mondom, sikerült elérni a 195 km/h körüli tempót óra szerint, de érződött, hogy az autó iszonyatosan nehéz. Üresen is 1,9 tonna fölött van a súlya, mi ketten ültünk benne, így bőven két tonna fölött voltunk - és igazából ez a legnagyobb baj vele.

Kereken tíz éve kezdte pályafutását Amerikában az Edge első generációja, ez már a második Forrás: Kátai Artúr

Vannak hasonlóan túlsúlyos versenytársak is, de nem érződnek ennyire behemótnak. Egyszerűen nem volt elég a nyomaték ehhez a tömeghez, és mikor a kollégákat kérdeztem, hogy a 210 lóerős változat vajon mit tud, ők is hasonló dolgokról számoltak be. Nem voltam rest persze kipróbálni azt sem, de a tűzijáték ott is elmaradt.

Kupés a tetővonal, de a csomagartó rolóig pakolva is jókora Forrás: Kátai Artúr

Ennek kézenfekvő oka, hogy a 450 Nm is kevés, de azért árnyaljuk egy kicsit a dolgot. A Sport felszereltségű Edge

automataváltóval még nehezebb, mint a gyengébbik, Titanium alapkivitel.

Kézi váltóval amúgy valószínűleg sokkal jobban ment lett volna az erősebbik Edge, de ezt soha nem fogjuk megtudni, hiszen ugye nem rendelhető vele.

Nem kérünk benzintemetőt

A világ többi részén csakis benzinmotorokkal kapható (lassan két éve) az Edge: van kétliteres négyhengeres Ecoboost-turbóval, és 3,5-ös szívó-, illetve 2,7-es turbós V6-ossal is. Nem csak a nyilvánvaló piacelemzések, hanem a saját régi tapasztalatok is afelé terelték a gyárat, hogy ezek helyett Európát dízelekkel szolgálja ki.

Emlékeznek még a hasonló méretű, egykor magyar vállalkozókörökben is népszerű Ford Explorerre? Második generációját minimális változtatásokkal hajózták át Amerikából, így maradt alatta a primitív, merev hidas, laprugó hátsó futómű, orrában pedig a falánk négyliteres, V6-os benzinmotor surrogott. Luxusával a kilencvenes években még így is el lehetett adni, de az SUV-és dízelőrület kitörésével végképp nyilvánvaló lett, Európának nem ez kell.

Még a hátsó övbe is jutott légzsák

Enyhe terepre is ellátogattunk az Edge-dzsel, és itt sem történt semmi meglepő. A hasmagasság és a terepszögek lehetővé teszik a könnyed buckák legyűrését, de azt is jól tudjuk, hogy az SUV-tulajok leginkább csak akkor mennek terepre, amikor út közben rájuk jön a szükség, és egy kukoricatábla mellett keresnek helyszínt a megváltásra. Na meg a télies időjárásnál, ami mifelénk egyre ritkább.
Ettől függetlenül kellemes perceket töltöttünk az erdőben, ahol a tesztútvonal vezetett, és hegymenetben, avaron is kellően stabilnak tűnt a hajtáslánc.

Ezen a terepen bármilyen személyautó elmenne, de az Edge nem kamu SUV: csak 4x4 hajtással kapható Forrás: Kátai Artúr

Van pár olyan dolog az Edge-ben, ami igyekszik felhívni a figyelmet arra, hogy a Ford ugyan nem diktál divatot, de igyekszik szorosan követni. Ugyan nem egy Tesla, de azért néha itt is el lehet engedni a kormányt, ugyanis

képes az autó sávtartásra 80 km/h fölött,

de ezt kizárólag autópályán próbálják ki, mert kanyargós országúton nekem volt egy-két meleg helyzetem vele.

Az Edge képes önállóan fékezni is, valamint észreveszi a gyalogosokat, ami ugye nem újdonság, de semmiképp sem alapértelmezett dolog még. És itt említeném meg az övlégzsákot is, ami a hátsó sorban védi az utasokat egy esetleges ütközés során, ez a biztonsági extra tényleg csak a kék oválos márkánál terjedt el.

Magas ülés, jó kilátások

A tulajoknak persze maga a biztonságérzet lesz a legfontosabb, ami tekintélyes méreteivel és magas üléshelyzetével maradéktalanul meg is ad az Edge. Nem véletlenül világszerte a legdinamikusabban növő szegmens a SUV-ké. Míg 2005-ben az eladott autók mindössze 5%-a került ki ebből a kategóriából, addig 2015-ben már majdnem minden negyedik eladott autó terepjáró volt.

Bővült a SUV-család. Az Edge kanadai, az Ecosport indiai gyártásból érkezik, míg a Kuga Spanyolországban készül Forrás: Ford

A Ford egy kutatást is készített a témában, eszerint a felmérésben részt vevő 5.000 európai ember közül minden harmadik, gyermekét otthon nevelő anya egy SUV vásárlásán gondolkozik, akárcsak a 17-34 éves korosztály minden negyedik tagja, valamint az aktív ötvenesek egyötöde. A Ford immáron háromtagú SUV családjával (EcoSport, Kuga, Edge) pedig nem kevesebbet tervez, mint 200 százalékos eladásnövekedést a 2013-as számokhoz képest. Kíváncsian várjuk, sikerül-e.