Farmotoros Skoda kabrió? Nem csak a mesében létezik

Skoda 136 Cabrio
Vágólapra másolva!
A szépséges régi Felicia óta, vagyis több mint fél évszázada nincs gyári kabriója a Skodának. De van azért egy kakukktojás: a britek tető nélküli élményautóvá alakították át legutolsó faros kupét. Kipróbáltuk az unikumot. 
Vágólapra másolva!

Nagy-Britanniában meglepő járművekkel futhat össze az ember, fürdőkádszerű kasztnijú, ablaktalan hot-rodokkal, háromkerekű, orrmotoros sportparipákkal és mindenféle olyan átalakított gépcsodákkal, amiktől nálunk a közlekedési hatóság emberei vitustáncot járnának.

Jól áll rajta a vászontető, igazán ügyesen vágták le az acéltetőt. Gyári a 13 colos alufelni, a kabriósítás ára, hogy 110 kg-mal nehezebb, mint az alapjául szolgáló modell. Volt belőle oldalkeret nélküli kabrió is, a kétféle változatból együtt összesen kevesebb mint 350 darab készült Forrás: Retro Mobil

Faros és kabrió, de nem Porsche

Valószínűleg nem véletlen az sem, hogy nyitott farmotoros Skodát is éppen egy kenti székhelyű cég, a Ludgate Design Developments készített a nyolcvanas évek derekán a brit forgalmazó jóváhagyásával úgy, hogy az így átalakított példányokat is

márkakereskedésekben, gyári garanciával kínálták.

Egészen pontosan 1984-ben jött ki az első Cabriolet modelljük, amit a háromajtós 120-as Rapidból faragtak.

Nagyon igényesen alakították ki az oldalsó ablakkeretet és a nyitott tető elrejtését is. A küszöböket és a B-oszlopot is megerősítették az átalakításkor. A géptető műanyag Forrás: Retro Mobil

Meghagyták az ajtókereteket, a megerősített és bukókeretté alakított B-oszlop mögött nem maradt oldalablak, csak a felnyitható vászon. Nem sokkal később jött a Cabriolet Lux, ez olyan, mint a BMW Baur modelljei, azaz megmaradtak az ablakkeretek hátul is (igaz, némileg eltér az üvegek fazonja a gyáritól), és csak a tetőlemezt és a hátsó szélvédőt váltja ki a vászon. Ez talán még tetszetősebb, mint a „teljes” kabrió, a beavatkozás nagyon gyárias, igényesen és ügyesen oldották meg a tetőtlenítést. Ilyen a kipróbált példány is.

Egybeülések színes szövettel, minimális oldaltartással. A szélvédő felett kell kiakasztani egy-egy reteszt, majd indulhat a tető hátrahajtogatása, amit célszerű ketten végezni Forrás: Retro Mobil

A Favorit motorját kapta

A Lux 130-as, valamint az orrmotoros Favorit erőforrásával hajtott 135-ös és 136-os mind-mind a kupé Rapid alapjain készült, ez utóbbi blokkal fut főszereplőnk is. A gyártás utolsó előtti évéből, 1989-ből származik, és egy néhány éves belgiumi kitérő után érkezett Magyarországra. Gazdája, Kovács András, a Garage70.com tulajdonosa nemrég jutott hozzá, nagyon jó, eredeti állapotban.

Ez már a Favorit alu hengerfejes motorja, sokkal kevesebb gond volt vele, mint a 130-as vashengerfejesével. A 63 lóerő dinamikussá teszi a legvagányabb Skodát Forrás: Retro Mobil

Csak az első sárvédők és az A-oszlopok találkozásánál talált érdemi rozsdát, ennek eltüntetését éppen a fotózás utánra időzítette. Egy utólagosan átépített kabriónál mindig az a kérdés, hogy

kellően merev marad-e a kasztni

a tető levágása után? Nos, a rövid próbaút tanúsága szerint a britek jól dolgoztak, alig hallani nyikorgást, nyöszörgést az utastérben.

Mint a többi farmotoros Skodában, a csomagtér ennél sem túl nagy, a doblemezek jó nagy helyet elvesznek belőle, és pakolni is nehézkes a magas peremek miatt. Minden eredeti alkatrésze megvan, ez a hűtőmaszk csak az utolsó időszakban költözött a sorozat orrára Forrás: Retro Mobil

Jobb egyre ül be a sofőr

Persze az is érződik, hogy eleve megfelelő minőségben rakhatták össze az autót a gyárban, jól megállja helyét a Rapid a kortárs nyugat-európai tucatautókkal összehasonlítva is. Az ülések huzata, a szőnyegek, valamint a műanyagok is mind nagyon jó állapotban megmaradtak,

újszerű a különleges cseh modell utastere.

Aki tart a jobbkormányosságtól, ne csüggedjen, András szerint nem nagy mutatvány a kormány áthelyezése, úgy a hazai utakon is élvezetesebb vele az utazás.

Kifejezetten divatos a műszerfal, a mérföldet és km/h-t is mutató sebességmérő mellett fordulatszámmérő is helyet kapott. Az ötfokozatú váltó karjának kezelését meg kell szoknia a balkormányos autókhoz szokott sofőrnek Forrás: Retro Mobil

Most egy kicsit nyögvenyelős a használata, hiszen a bal kéz nem áll rá az átlagos pontosságú, ebben a modellben ötfokozatú váltó karjára, és meg kell szokni azt is, hogy a bal lábnak nincs hol pihenni. A vezetési pozíció egyébként jó a Rapidban, igaz, a puha karimájú, álló helyzetben is könnyedén tekerhető volán lehetne kisebb, mert a hosszabb lábú sofőr combja beszorul alá ki- és beszálláskor.

Viszonylag kis lábtér és felhúzott tetővel kissé szűkös belmagasság jellemzi a Cabrioletet. Élvezetes vele a nyitott krúzolás, de a hátul ülők haját azért borzolja a szél Forrás: Retro Mobil

Ez nem a kalaposok Skodája

Ennél erősebb farmotoros, szériakivitelű Skodában még nem ültem, a 63 lóerő dinamikusan mozgatja a 950 kilós autót, a gázreakció is közvetlen. Elöl négydugattyús nyergekkel megtámogatott, hátul dobokkal lassító fékrendszere kifejezetten erősnek hat. A jól ismert négyajtós 120-asnál

összehasonlíthatatlanul élvezetesebb vele a túrázás

a hátul ferde kitámasztókaros futóműnek hála; úttartása sokkal stabilabb, kanyarban is kiszámíthatóbb, mint a nálunk megszokott modellváltozatok.

Arányos, hátulról nézve is, szépen feszül rajta a vászon, a hátsó szélvédő nem fűthető. Csak jobb kormányosként kínálták a szigetország piacán. 1988-ban 1869 font felárat kértek az átalakított modellért, miközben az alap 130 Rapid 3998 fontba került Forrás: Retro Mobil

A tető lenyitása egyébként nem nagy ördöngösség: két reteszt kell oldani a szélvédőkeretnél, majd (a kocsiból kiszállva) egy ember is hátra tudja hajtogatni a könnyű vásznat, amit aztán a közel harminc év után is precízen a helyére illeszthető takaróponyva fed el. Kellemes vele a kabriózás akár a kora tavaszi időben is, mert az első utasokhoz nem vág be a szél, ráadásul a szép muzsikával, halkan duruzsoló farmotor sem fárasztja az utasokat. A szocialista autók közül talán ez kéne a leginkább.

Műszaki adatok - Škoda 136 Rapid Cabriolet Lux (1989)

Motor: négyhengeres, soros, hengerenként kétszelepes, OHV-vezérlésű benzines, a hátul hosszában beépítve. Jikov 32 SEDR karburátor, elektronikus gyújtás. Hengerűrtartalom: 1289 cm3. Furat x löket: 75,5 x 72,0 mm. Teljesítmény: 63 LE, 5000/perc fordulaton. Nyomaték: 100, 3000/perc fordulaton.
Erőátvitel: ötfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltó, hátsókerékhajtás. Egytárcsás száraz kuplung.

Felfüggesztés: elöl független, kettős keresztlengőkaros felfüggesztés, tekercsrugóval, hátul (száraz féltengelyes) ferde kitámasztókaros futómű tekercsrugóval. Elöl négydugattyús tárcsafék, hátul dobfék, hidraulikus rásegítéssel.

Felépítmény: kétajtós, acélkarosszéria vászontetővel. Hosszúság x szélesség x magasság: 4200x1610x1380 mm. Tengelytáv: 2400 mm. Saját tömeg: 950 kg. Tank: 37 l. Gumiméret: 175/70 R13. Végsebesség: 153 km/h.