A kilépés bejelentésének napján egyelőre kiszámíthatatlan, hogy akár egyhetes távlatban hogyan alakul a brit font árfolyama, az autógyártók számára mindenesetre
a legnagyobb veszélyt a font zuhanása jelentené.
A Volkswagen konszern és a Daimler számára ez kifejezetten kellemetlen lenne, annál jobban járhatnak viszont a brit márkák (Land Rover, Jaguar), amelyek helyi gyártása olcsóbbá válna.
Fenyegetés Ázsiából
Az ázsiai autógyártók vezetői arra figyelmeztettek pénteken, hogy visszafoghatják, sőt akár jegelhetik is nagy-britanniai beruházásaikat, miután a brit lakosság többsége az ország európai uniós tagságának megszüntetése mellett állt ki.
A brit járműipar közvetlenül és közvetve 800 ezer alkalmazottnak ad munkát, és évente 15,5 milliárd font (6200 milliárd forint) termelési értékkel járul hozzá a brit hazai össztermékhez. A Nagy-Britanniában gyártott járművek 80 százalékát külföldön értékesítik, az Európai Unió piacára a teljes kivitel 57,7 százaléka kerül.
A legnagyobb brit autógyártó, az indiai Tata Group tulajdonában lévő Jaguar Land Rover (JLR) úgy becsüli, hogy az évtized végére egymilliárd fonttal csökkentheti éves nyereségét a Brexit. Az autógyártók számára nagy kérdés, hogy milyen típusú kereskedelmi megállapodásokat köt Nagy-Britannia és az Európai Unió a kilépési folyamatban - mutatott rá a JLR egyik vezetője pénteken adott nyilatkozatában.
Az Európai Unióba irányuló brit exportot nem terhelik vámjellegű korlátozások. A Toyota attól tart, hogy akár 10 százalékos vámot is kivethetnek majd a Nagy-Britanniában gyártott autókra, ami az árakra és a nyereségre is kihatna, illetve csökkentené az eladásokat.
(MTI)
A BMW (Mini), a Ford és az Opel (Vauxhall) számára az árfolyamesés nem lenne tragikus, mert a szigetország piacára is nagy mennyiségben termelnek, így bizonyos értelemben mindegy is számukra, mennyit ér a font a piacon.
Hasonló a helyzet a japán márkákkal is, amelyek közel évi egymillió autót (a Nissan önmagában 500 ezret) állítanak elő a szigetországban, ezek nagy részét azonban szintén helyben értékesítik. A szakértők hosszabb távon
büntetővámok és egyéb szankciók bevezetésétől sem tartanak,
vagyis egyelőre nem tűnik reális lehetőségnek az új autók drágulása.
A Nagy-Britanniában gyártott márkák termelése (autó/év):
Pusztán a kiszámíthatatlanság miatt az autógyártók közös álláspontja természetesen az, hogy "nem örülnek" a fejleményeknek, de egyelőre nem várhatók radikális változások. Hosszabb távon viszont akár a magyar és a környező országok (EU-n belüli) autóipara is felértékelődhet, ha a Daimlernél például Kecskemét bővítésével szervezik át a termelést, a Volkswagennél pedig Pozsonyban vagy akár Győrben is lehet kapacitásemelés. Már ha a brit fejlemények ezt egyáltalán indokolttá teszik.
Ha a BMW-nek mégis ráfizetésessé válna a nagy-britanniai termelés, körülnézhetne a térségben, évekkel ezelőtt egyébként is rendszeresen visszatérő téma volt egy magyarországi BMW-gyár építése. De jelenleg minden csak spekuláció, attól is sok függ, hogy a britek milyen kilépési feltételekben állapodnak meg az unióval.
Nagy-Britannia autóipara nyugat-európában a német és a francia mellett a legnagyobb hagyományokkal rendelkezik, de
mára teljesen elvesztette önállóságát,
mindegyik márka (beleértve a Rolls-Royce-t, a Jagurat és a Bentley-t is) külföldi tulajdonban van, a Rover 2005-ben ment csődbe.
Pedig volt számlálhatatlan patinás angol márka (Austin, Triumph, Riley, Alvis stb.), innovatív műszaki megoldásokkal, hibás stratégiai lépések sora vezetett a hatvanas évektől a csődig. A hattyúdalt a szinte teljes autóipart magába olvasztó British Leyland Motor Corporation jelentette, amit 1975-ben államosítani kellett, majd a drasztikus megnyírbálások és reprivatizáció után jöttek a külföldi kérők.