Kiszivárgott, mennyit spórolhatott autónként a VW

Wolfsburg VW Volkswagen
View of German auto giant Volkswagen (VW) historical manufacturing plant in Wolfsburg, northern Germany, on September 30, 2015. German auto giant Volkswagen shifted up a gear Wednesday in its plans to recall millions of cars fitted with pollution-cheating software as it boosted efforts to find the masterminds behind the scam. AFP PHOTO / JOHN MACDOUGALL
Vágólapra másolva!
Egyre kínosabb részletek látnak napvilágot a Volkswagen dízelbotrányáról, így lassan kirajzolódik a kép, hogy milyen okok és lépések vezettek a tervezéstől a lebukásig. Autónként kevesebb, mint százezer forintot takaríthattak meg, így aligha érte meg szoftverrel trükközni.
Vágólapra másolva!

Elismert tény, hogy a Volkswagen konszern csalt a kibocsátási normák szabvány szerinti mérésekor. A vezérlőszoftver érzékelte a laboratóriumi körülményeket, ilyenkor a motor egy speciális módban működött, teljesítve az előírásokat. Ám

a valós, utcai használatban ez már nem volt aktív,

így jócskán a határérték feletti nitrogéndioxidot eregettek a levegőbe.

Forrás: AFP/John Macdougall

Magát a szoftvert nem a Volkswagen, hanem a Bosch készítette, ugyanakkor ők ezt tesztverziónak szánták, és figyelmeztettek, nehogy bekerüljön a végleges autókba. Wolfsburgban viszont sorozatban beépítették, így a cég rövidesen 11 millió autó visszahívásra kényszerülhet. Iparági szakértők szerint szoftverfrissítés után csökkenhet a motorok teljesítménye és nőhet a fogyasztás, ami újabb pereket vetít előre. Ez még a jövő zenéje, most viszont érdekes részletek derültek ki a múltból.

A Bild am Sonntag és a Frankfurter Allgemiene Zeitung egybehangzó információi szerint két évvel azután, hogy a VW belekezdett a kétliteres dízelek továbbfejlesztésébe, a fejlesztési részlegen dolgozó Wolfgang Bernhard és a Rudolf Krebs

jelezte, hogy gond lesz az emisszióval.

Közölték feletteseikkel, hogy karbamidoldat-befecskendező (AdBlue) rendszer nélkül a motor nem fogja teljesíteni az amerikai hatóságok környezetvédelmi előírásait.

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Patrick Pleul

Csakhogy ennek a beépítése autónként 300 eurós (körülbelül 94 ezer forintos) többletköltséggel járt volna, amit költségcsökkentésből elvetett a cég. A két mérnök 2007-ben távozott a cégtől, abban az évben, amikor

a Bosch figyelmezettet bizonyos csaló szoftver miatt.

Rejtély, hogy Martin Winterkorn konszernelnök érkezése után mi történt, de 2011-ben egy újabb mérnök figyelmezette a cégvezetést. Most milliárdos kártérítés elé nézhet a Volkswagen, és hírneve romlása miatt az eladások további alakulása is kérdéses.