Magyarországon kezdi nyugati offenzíváját a Lada

Lada Vesta
Vágólapra másolva!
Újra kaphatók lesznek a Ladák Magyarországon, az orosz márka a kedvező áraival elsősorban a Daciától szeretne vevőket elcsábítani. Ősszel indul a forgalmazás, de az igazán modern típusokra még legalább egy évet kell várni.
Vágólapra másolva!
A legmodernebb Lada, a Vesta egy év múlva lesz kapható Forrás: Lada

Fénykorában a magyar újautó-piac harmadát birtokolta a Lada, de a rendszerváltás után folyamatosan veszített a népszerűségéből az országba beözönlő nyugati autók miatt, ráadásul a gyár az állandóan szigorodó európai emissziós és biztonsági előírásoknak is egyre kevésbé tudott megfelelni. Az ezredforduló után már szinte csak a Niva-eladások tartották életben a magyar importőrt, mígnem a végső ütést a gazdasági válság vitte be neki. 2009-ben már csak 33 Ladát tudtak Magyarországon értékesíteni, ennek hatására a gyár úgy döntött, hogy felszámolja a saját tulajdonában lévő Hungaroladát.

Külföldi vezetőt és formatervezőt szerződtettek

Azóta sok minden történt a Lada háza táján. 2012-ben a Renault-Nissan Szövetség többségi tulajdont szerzett az Avtovazban, így ma már a Ladákon kívül átemblémázott Daciákat, Datsunokat és Nissanokat is gyártanak Togliattiban.

2013-ban kinevezték a cég élére az első nem orosz vezérigazgatót, a svéd Bo Anderssont,

aki korábban a General Motors beszerzési igazgatója volt, 2009-től pedig az orosz GAZ teherautó-gyártót szervezte újjá vezérigazgatóként.

Bo Andersson, a svéd vezérigazgató Forrás: Lada

A munkamániásként ismert Andersson állítólag annyira ügyel a Ladák minőségére, hogy minden reggel a szerelőszalagok mellett kezdi a munkanapját, és felállított egy call centert is, hogy a vásárlók és kereskedők elmondhassák panaszaikat az autókkal kapcsolatban. Kikötötte, hogy a gyári minőség-ellenőrző részlegnek 24 órán belül ki kell vizsgálnia egy adott alkatrész meghibásodásának okát, ha beküldték nekik.

Steve Mattin a Volvo főtervezője volt, mielőtt a Lada dizájnigazgatója lett Forrás: Lada

A dizájnrészleget már a korábban a Mercedesnél és a Volvónál dolgozó brit formatervező, Steve Mattin irányítja,

ő tervezte az első generációs Mercedes A-, ML- és GL-osztályt, Svédországban pedig a Volvo S60-ast és XC60-ast. Mattin nevéhez fűződik a Lada Vesta és X-Ray tanulmányautók formaterve, előbbinek már idén, utóbbinak jövőre kezdődik a sorozatgyártása.

Putyin és a Lada

Az orosz elnök kifejezetten jó kapcsolatot ápol a VAZ-gyárral, amely az egyetlen nagy volumenű orosz márka maradt azóta, hogy a Moszkvics csődbe ment, a GAZ pedig befejezte a Volgák gyártását. Három saját autója közül kettő is Lada: van egy Kalinája és egy 4x4-ese is. A Kalinát az orosz műholdas navigációs rendszerrel, a GLONASS-szal is felszerelték, ennek a volánja mögött több ezer kilométert töltött már, például 2010-ben ezzel próbálta ki a Csita és Kabarovszk közötti új országutat, amely először kapcsolta össze a csendes-óceáni partvidéket Szibériával. A Lada márkában annak ellenére töretlen Putyin bizalma, hogy pár éve a hivatalos bemutatón a Granta nem indult be neki, burleszkbe illő pillanatokat okozva.

Óbudán lesz a központ

A Lada magyarországi forgalmazásának gondolata tavaly ősszel fogalmazódott meg a Duna Autó Zrt. tulajdonosaiban, mivel a már eddig is 12 autómárkát forgalmazó cégnek hiányzott a portfóliójából egy igazán olcsó autókat kínáló gyártó, és azt is megtudták, hogy a Lada ismét az európai piac felé kacsingat.

Végül július 1-jén írták alá a szerződést arról, hogy újrakezdik a márka forgalmazását Magyarországon, az erre a célra alapított Lada Hungary Disztribúció Kft. jelenleg az egyetlen európai importőr, amelynek szerződése van a gyárral. Úgy is mondhatnánk, folytatódik a Favágók együttes által oly lelkesen megénekelt Lada-ballada.

Markó Zoltán, a Lada magyarországi projekt igazgatója szerint elképzelhető, hogy az értékesítés pont november 7-én, az orosz forradalom 98. évfordulóján kezdődik majd meg, ugyanis nagyjából ekkorra készül majd el az első Lada-szalon Budapesten.

A 350 nm-es bemutatóterem a Zay utcában lesz, de még idén négy másik szalon és szervizpont létrehozását tervezik vidéken.

A Lada egyébként nem az egyetlen visszatérő orosz márka Magyarországon: tavaly decemberben nálunk is olvashattak arról, hogy az Ivanics-csoport 2015-re tervezte az UAZ 469-esen alapuló, modernizált Hunter terepjáró hazai forgalmazását, az első behozott autót ki is próbáltuk.

Milyen autók jönnek?

Lada Kalina kombi Forrás: Lada

A magyarországi Lada-kínálat legolcsóbb modellje a sajtóanyag szerint „sportos és fürge” Kalina lesz,

amely egy B szegmensbe tartozó kisautó. Ez lesz a legidősebb típus, mivel 2004 óta gyártják, 2012-ben csak egy modellfrissítést hajtottak végre rajta a Nissan közreműködésével. Az ötajtós ferdehátú 3,89, a kombi 4,08 méter hosszú, utóbbiból divatos terepkombi is készül, amely összkerékhajtást ugyan nem, 20 mm-rel emelt futóművet és karcoktól védő műanyag védőelemeket viszont kap. A Kalinának a Dacia Sandero lesz a fő konkurense, a román kisautó alapára jelenleg 2,12 millió forint.

Lada Granta Forrás: Lada

A Granta jóval frissebb modell, mint a Kalina, mivel csak 2011-ben kezdődött a gyártása. A 4,26 méter hosszú, a sajtóanyag szerint „komoly és elegáns megjelenésű” kompakt kocsi alig kisebb a Dacia Logannál, amelyet jelenleg 2,02 millió forinttól lehet megvásárolni. A Granta négy- és ötajtós karosszériával készül, jobb variálhatósága és könnyebben pakolható csomagtartója miatt elsősorban az utóbbi válhat a kispénzű családok autójává. Érdekesség, hogy az orosz piacra a Datsun emblémával, módosított orral és farral is gyártják, bár ennek a változatnak nálunk biztosan nem lenne nagy sikere, mivel a neve on-Do.

Dízel nincs, automatikus váltó van

A Granta és a Kalina is a Lada saját fejlesztésű 1,6-os benzinmotorjával érkezik,

amelynek átalakítása jelenleg is zajlik, hogy megfeleljen az Euro6-os károsanyag-kibocsátási előírásoknak. A 8 szelepes változat 80-85, a 16 szelepes 100-105 lóerő közötti teljesítménnyel rendelkezik majd, végleges műszaki adatokat csak a típusbizonyítvány megszerzése után tud mondani az importőr. Alapáron ötfokozatú kézi váltó jár majd mindkét kocsihoz, de felárért lehet négyfokozatú automatikus váltót is rendelni. Egyelőre a pontos garanciális feltételek sem ismertek, de az importőr azt ígéri,

a kötelező 2 évnél hosszabb időre vállalják majd a jótállást.

Sportváltozatok is lesznek

Lada Granta Sport Forrás: Lada

Mindkét modellből lehet majd vásárolni gyári sportváltozatot is, amelyeket egy külön üzemben szerelnek össze a Lada Sport dolgozói. Ezek a kocsik 20 lóerővel erősebb motorral, feszesebb futóművel, nagyobb fékekkel, jobb oldaltartású ülésekkel, hangosabb kipufogóval, és jobb hangszigeteléssel rendelkeznek, mint a normál változatok, ezenkívül könnyűfém felnit és a hangulatfokozás érdekében karbonmintás Lada-emblémákat is kapnak. Később még durvább változatok is érkezhetnek, Togliattiban állítólag már tesztelik a 180 lóerős, turbós Kalinát.

4x4 néven jön a Niva

Természetesen az 1977 óta gyártott Niva sem maradhat ki a választékból,

igaz, a neve már 4x4-re változott, mert az eredeti elnevezést a Chevrolet használja a terepjáró modernizált, csak Oroszországban kapható változatához.

Lada 4x4 Forrás: Lada

A régi modell klasszikus és Urban változatban érkezik, utóbbiban több az extra és egy optikai csomaggal látványosabbá tettek a megjelenését is. A Lada 4x4 árához jó támpont lehet, hogy a típus most is kapható Magyarországon szürkeimportból, 3,1 millió forintos alapáron.

Haszonjármű kivitelben, ráccsal leválasztott hátsó raktérrel vagy pickup felépítménnyel még olcsóbb lehetne (vissza lehetne igényelni az áfát, nem lenne regisztrációs adó), de nem tudjuk, meglépi-e ezek bevezetését az új importőr. Mindenesetre a vám miatt árképzésnél eleve hátrányból indul a Lada az EU-s gyártmányokhoz képest.

2016-ban jönnek a valóban modern Ladák

A Lada nem a meglévő modellektől várja az igazi sikert az európai piacon, hanem az idén szeptemberben gyártósorra kerülő, vadonatúj Vestától, amelynek versenyváltozata már látható a WTCC idei szezonjában. Az alsó-középkategóriás, négyajtós típus a Nissan segítségével kifejlesztett padlólemezen nyugszik, de a motorja ennek is az 1,6 literes benzines lesz.

Lada Vesta és X-Ray Forrás: Lada

A Vesta harmonikus formáját már Steve Mattin tervezte. Korszerűnek tűnik a beltér is, amelyről már rendelkezésre áll egy kiszivárgott grafika. Ezen jól látszik, hogy egy hatalmas érintőképernyő trónol a középkonzol tetején, de a fontos funkciókat akár a kormánykeréken lévő gombokról is lehet majd vezérelni. Kezdetben csak a hazai piacra készül majd a Vesta, az Európának szánt, Euro 6-os motorral szerelt változatok csak 2016 nyarán érkeznek Magyarországra.

Fél évvel a Vesta után, 2016 végén érkezik hozzánk a hasonló formájú X-Ray szabadidő-autó,

amely nem komoly terepjáró, mivel még 4x4-es változata sem lesz.

A Lada sem akar kimaradni a városi szabadidő-autók térnyeréséből, az X-Ray 2016 végén érkezik Forrás: Lada

Aki ódzkodik a régi Nivától, de tényleg szüksége van egy terepjáró Ladára, annak még tovább, 2017-ig kell várnia, akkor jelenik meg ugyanis a típus új generációja, amelynek formája állítólag emlékeztet majd a legendás elődére.

Egymillió Lada országa voltunk

Magyarországon az első Zsiguli 1200-ast 1971. június 14-én vehette dr. Zsadányi Ottóné, IH-12-26 rendszámmal, Budapesten az első kocsit (IH-52-41) dr. Kurucz Árpád állatorvos állíthatta be a garázsába. Nemsokára a Moszkvicsnál és minden más riválisánál népszerűbb lett a VAZ 2101, és tömegesen állították be őket taxinak és rendőrautónak is, hosszú időre meghatározva az utcaképet.

Később kombi változata is megjelent, ami főleg a családosok és a kisiparosok körében lett népszerű, majd megérkezett a dupla kerek lámpás, sok krómmal díszített, fordulatszámmérős 1500-as csúcsmodell, és rövid idő alatt a szintén Fiat-licenc alapján készülő Polski Fiat 125p-t is letaszította a trónról. A meglepően nagy nyugat-európai kereslet miatt minden más új Lada típusnál később érkezett meg hozzánk az összkerékhajtású Niva, ezt a Szomszédokból János szolgálati autójaként ismertük.

A nyolcvanas évek elejének piaci slágere a kocka-Lada volt átdolgozott kasztnival és technikával, de konstrukcióját tekintve kevés változtatással, míg a rendszerváltás időszakában a fronthajtású Samara számított menőnek. Még a kilencvenes években is előkelő helyen szerepeltek a Ladák az eladási statisztikákban, de a gömbölyű 2110-es sorozat már nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

Nem lehet eléggé alábecsülni a Zsigulik szerepét Magyarországon, több alkatrészét itteni beszállítók gyártottak (Bakony Művek, MMG, Videoton, Elzett, Egyesült Izzó), sokáig Ikarus buszokat adtunk értünk cserébe barterben. A Veterán Zsiguli Egyesület információi szerint 1996-ig, a hivatalos import befejezéséig több mint egymillió Lada került az országba, mi voltunk Togliatti fő exportpiaca.