Ezrek életét mentheti meg a fékezőtalp

fék autoliv
Vágólapra másolva!
A vészfékezéskor az úthoz tapadó vákuumos talp akár 40 százalékkal is csökkentheti a fékutat, csak ne jöjjön mögöttünk senki.
Vágólapra másolva!

Hamarosan új aktív biztonsági rendszer kerülhet az autókba, ha a svéd Autoliv beszállító fejlesztése felkelti az autógyártók figyelmét. A 17. századi olasz fizikus után Torricelli féknek elnevezett szerkezet a fékrendszert egészíti ki, mégpedig egy egészen újfajta módon. Amikor a figyelmetlen sofőrök barátja, a városi vészfék-asszisztens aktivizálódik maximum 70 km/h-s sebességnél, akkor az autó aljára szerelt fékezőtalp is az úthoz csapódik, és vákuumot hoz létre önmaga és az aszfalt között. Ez a szívóhatás természetesen extra lassulást biztosít a járműnek, így jócskán lerövidül a fékút.

A teszt alapján 40 százalékkal rövidebb úton állt meg a Torricelli lappal felszerelt autó a hagyományosnál, ami életmentő lehet egy városi veszélyhelyzet esetén. Fontos viszont, hogy egyelőre csak sík és hibátlan útfelületen működik, tehát még további tesztelés szükséges, hogy például Magyarországon is használható legyen. Persze hátul jövő autókat sem árt majd figyelmeztetni, ha fékezőtalppal szerelt az autónk, különben gyakran kell majd a cserélni a hátsó lökhárítót.

Egyelőre nincs hír arról, hogy érdeklődnének-e az autógyárak a találmány iránt. A Mercedes pár éve kísérletezett egy hasonló rendszerrel, de ők nem egy vákuumos lapot tapasztottak az útra, hanem egy vastag anyagból készített légzsákot fújattak fel az alvázból, amely a súrlódásával szintén jelentősen csökkentette a fékutat.