Vágólapra másolva!
A vásárlók számára egyre kevésbé fontos, milyen vezetési élményt nyújt egy autó, annál jobban bepöccennek viszont, ha lassú a fedélzeti navigáció vagy nem megy a bluetooth. A gyártók próbálnak lépést tartani a technológia fejlődésével, de az éveken átnyúló fejlesztési ciklusok miatt nincs könnyű dolguk. Ki, hogyan navigál ma?
Vágólapra másolva!
Az egész középkonzol egy nagy tablet: a Tesla így képzelte a jövőt, és már követi is a Volvo az XC90-nel Forrás: Tesla

A tekintélyes J.D. Power minden évben elkészíti hagyományos elégedettségi felmérését az autóvásárlók körében, a begyűjtött kérdőíveken az elmúlt években meglepő trend kezdett kirajzolódni. Azt hiszi, az átlagos újautó-vásárlót érdekli, ha billegős a futómű, vagy az autó vezetési élménye olyan steril, mint egy műtőszoba? Egyáltalán nem, annál többet panaszkodik viszont, ha lassú a navigáció, vagy ha az autó nem hajlandó felismerni a zsebben lapuló okostelefont.

Döntő érv, ha menő a navi

A 2015-ös megbízhatósági felmérésben a legtöbb bosszúságot a külső és belső, azaz a karosszéria és a kárpitok hibái okozták, második helyre a hajtáslánc, harmadikra pedig a szórakoztatórendszerek nyűgjei (bluetooth-kapcsolódási és navigációs hibák stb.) kerültek, ez utóbbi kategória folyamatosan tör előre.

Kényelmes, ha az autó érintőképernyőjéről nyomkodható a telefon Forrás: Volkswagen

A vásárlás szempontjából döntő jelentőségű trendről van szó, a gyártók pontosan tisztában vannak vele, hogy sokan már most az alapján választanak autót, hogy a szórakoztatórendszer milyen lehetőségeket kínál. A megbízhatósági mellett van a J.D. Powernek egy Tech Choice elnevezésű tanulmánya is, ez pedig világosan rámutatott, hogy az újautó-vásárlók a legmodernebb technológiákat akarják az autójukban látni, és nagyon rosszul viselik, ha valami nem működik zökkenőmentesen.

Sokáig tart kifejleszteni egy autót

Az autógyártók balszerencséje, hogy nagyon gyorsan változó és fejlődő iparágról van szó. Nehéz évekre előre látni, hogy az autó piacra kerülésekor mi lesz a menő, egy-egy modell kifejlesztése pedig az egyre rövidülő ciklusok ellenére is eltart három-négy, esetenként több évig.

Hosszú éveken át a hordozható, tapadókorongos navigáció volt a nyerő, de már átvették az uralmat az okostelefonok Forrás: Flickr/Touring Club Suisse

Ekkora időtáv a számítástechnikában szinte beláthatatlan, így a folyamatok pontos ismerete nélkül csak valószínűsíthetjük, hogy az autógyártók az utolsó pillanatig kivárnak a szórakoztatórendszert érintő fejlesztésekkel, hogy ezek ne tűnjenek végtelenül elavultnak, mire a szalonokba kerül az autó. Az előre gondolkodáshoz természetesen az iparágat jól ismerő szakemberek segítségét is igénybe veszik.

Az Audi és a Google

A Volkswagen-konszern elég hamar ráérzett, hogy a Google megkerülhetetlen lesz az online szolgáltatásokban, az Audikban így már évekkel ezelőtt megjelent a Google-alapú navigáció. Ahhoz, hogy a rendszer mindig naprakész legyen, folyamatos adatkapcsolat is szükséges, de a Volkswagennél abba is jól beletaláltak, hogy egy Audi-vásárló nem fog sajnálni néhány ezer eurós felárat egy ilyen opcióért. Van az a szint, ahol ez nem tétel.

Az Audikba évekkel ezelőtt beköltözött a Google Forrás: Audi

Az Audi egyébként a legjobb példa arra, hogy előbb-utóbb az autózás is a kütyükről szól majd, a Q7-es új generációjához már saját logós tablet is rendelhető a hátul utazók számára (dokkolóval egybeépített egyedi tartóval), amely az autó fedélzeti rendszerével is kapcsolatban áll. A tabletekről nemcsak a navigáció, hanem az audiórendszer is vezérelhető, sőt a fedélzeti számítógép egyes adataihoz (aktuális sebesség, átlagfogyasztás stb.) is hozzá lehet férni.

Telefon a középkonzolon

Főleg alacsonyabb árkategóriában gyakran alkalmazzák a gyártók az úgynevezett MirrorPlay (és hasonló nevű) megoldásokat, amelyek lényege, hogy a telefon USB-porton való csatlakoztatása után az autó központi képernyője jeleníti meg a kijelző tartalmát. Tapasztalataink szerint gyakoriak a kompatibilitási gondok, nem minden telefont kezelnek megfelelően ezek a rendszerek, de ha sikerült a párosítás, a navigálással sincs gond.

E logika mentén az Opel az Adammal vezette be a BringGo nevű navigációs megoldását, amelynek lényege, hogy az autóban nincs "gyári" navi - a letölthető szoftver a telefonon fut, amelyet az esetek nagy részében úgyis magánál tart mindenki. A megoldás hátránya, hogy a telefont minden esetben csatlakoztatni kell az autóhoz, ami többszöri ki- és beszállás esetén kényelmetlen lehet.

Apple Carplay és Android Auto

A jövő ezért minden bizonnyal az okostelefonokat jobban integráló megoldásoké lesz, nem véletlen, hogy Apple Carplay és Android Auto néven a jelenleg két legnépszerűbb platformra is fejlesztenek autós operációs rendszert. Kéz nélküli használatot biztosító, beszédfelismerést támogató megoldásokról van szó, az ezekben rejlő lehetőségekről itt írtunk bővebben.

Fut a telefonon a navigáció, amely a kijelzőről vezérelhető Forrás: Apple

A nagy kérdés az lesz, hogy melyik gyártó melyik platform mellett kötelezi el magát, bár kézenfekvő lenne mindkettő támogatása. A több évet felölelő fejlesztési ciklusok miatt egyelőre egyik megoldás sem jelent meg tömeggyártású autókban, erre még várni kell egy ideig.

A navigáció az autó agya

Az egyre fejlettebb navigációs megoldásokat több területen felhasználják az autók tökéletesítéséhez, a prémiumgyártók intelligens fényszórói például a navigációs adatokat is felhasználják a vakításmentes távolsági fények vezérléséhez, sőt az automa váltók is figyelik a térképeket a lehető legtakarékosabb fokozat kiválasztásához. Ezek a megoldások várhatóan a közép- és kompakt kategóriába is leszivárognak pár éven belül.

Régi autókba tapadókorong és app

A navigációk folyamatos fejlődése persze kevés ahhoz, hogy azonnal milliós tömegek tapossák egymást az újautó-szalonokban, a tapadókorongos, utólagos megoldások ezért még jó ideig mindennapi használati tárgyként maradnak köztünk.

Az autós tartók (ez speciel gyári a Hyundai-től) még sokáig nem mennek ki a divatból Forrás: Origo

Nem nehéz észrevenni, hogy a külön navigációs eszközöket ezzel együtt egyre inkább kiszorítják az okosmobilok, amelyek - a ma már szinte mellékes telefon funkció mellett - nemcsak az iGO-hoz hasonló navigációs szoftverek futtatására képesek, de médialejátszóként is használhatók. A megfelelő tartóval ráadásul ugyanúgy elférnek a szélvédőn, mint bármilyen másik eszköz. Navigációs app vásárlásánál arra érdemes figyelni, hogy a megvásárolt licensz életre szóló legyen, azaz időkorlátozás nélkül hozzá lehessen férni a térképfrissítésekhez.