Gucci táskákra tervezték a kecskeméti dizájnkombit - Mercedes CLA Shooting Brake-menetpróba

Mercedes-Benz CLA Shooting Brake
Vágólapra másolva!
Krumpliszsákok helyett inkább Gucci retikülöket és golftáskákat fog hordozni a Mercedes legkisebb kombija, a CLA Shooting Brake, amely a 360 lóerős AMG-motorral a legizgalmasabb.
Vágólapra másolva!
Csak néhány apróság különbözteti meg kívülről a 360 lóerős AMG-t a 122 lóerős CLA 180-tól. Galériához kattintson a képre! Forrás: Mercedes-AMG

Nagyon bejött a Mercedesnek a három éve bevezetett új kompakt modellcsalád, az azonos technikára épülő A-ból, B-ből, CLA-ból és GLA-ból tavaly 463 ezer példányt tudott értékesíteni, míg az előző generációs, még szendvicspadlós A-ból és B-ből korábban ennek a mennyiségnek a fele sem fogyott egy év alatt. A Kecskeméten készülő négyajtós modell, a CLA különösen az Egyesült Államokban népszerű, ahol ez a Mercedes legolcsóbb modellje, 10-ből 8 vásárlót más gyártótól csábít át a csillagos márkához.

Kupéból vadászkombi

Idén a kompakt modellcsalád ötödik tagja, a CLA Shooting Brake is bemutatkozott, jelenleg ez az egyetlen alsó-középkategóriás prémium kombi a piacon. Az újdonság a CLS Shooting Brake formavilágát idézi fel két kategóriával lejjebb, de az összhatás valahogy nem olyan harmonikus, talán a hiányzó hátsó sárvédő-domborítás vagy a kisebb méretek miatt. Bár a formatervezésnél az egyedi stílus fontosabb volt a használati értéknél, a CLA kombija azért még így is jóval praktikusabb a négyajtósnál, és a felára hozzá képest csak 165 ezer forint.

Szemből kiköpött A-osztály a CLA, leszámítva a gyémánthatású hűtőmaszkot Forrás: Mercedes-Benz

Bár a Shooting Brake 495 literes csomagtartója csak 25 literrel tágasabb, többet számít, hogy a nagyobb hátsó ajtón át méretes tárgyakat is be lehet pakolni, és végre le lehet dönteni a hátsó üléseket is, amivel 1354 literesre nő a befogadóképesség. A hátsó ülések háttámláját derékszögbe (Mercedes nyelven „cargo” pozícióba) állítva még 100 litert lehet nyerni, de ezt derékfájós hátsó utasokkal nem igazán érdemes kipróbálni.

Nem a legtágasabb

Egy Octavia kombi használati értékét azért ne várjuk a CLS Shooting Brake-től, mivel a rakodóperem magas, és a fix hátsó lámpák miatt meglehetősen keskeny is, a lejtős hátfal miatt pedig nem lehet függőleges irányban maradéktalanul kihasználni a csomagteret, mint a doboz alakú kombiknál. Viszont a lankás far kétségkívül elegáns, a meghosszabbít tető pedig jótékony hatással volt a hátsó térkínálatra.

Hátul a legtöbb kompakt autó több helyet kínál, de a négyajtós CLA-nál így is tágasabb, és beszállni is könnyebb Forrás: Mercedes-Benz

Ahogy minden négyajtós kupénál, úgy a CLA-nál sem tartozik az erősségek közé a hátsó fejtér, de a kombiban ez 4 centivel nagyobb, amivel már eléri a vetélytársak átlagát. A nagyobb fejtérhez az is kellett, az üléspárnák alacsonyan legyenek, ezért az átlagos magasságú felnőttek kénytelenek hátul felhúzott lábbal utazni, pedig a lábtér amúgy elegendő lenne a 2,7 méteres tengelytávnak köszönhetően. Klausztrofóbiásoknak nem ajánlott hátul ülni, mert vállban már szűk a hely, a tető kupolaszerűen borul a széleken ülők fejére, lőrés-méretűek az ablakok, és előre is keveset lehet kilátni, mert az első üléseket egybeépítették a fejtámlákkal.

Kell a tolatókamera

Elöl is megvan a bunker-érzés, mivel a kényelmes ülések alacsonyan vannak, de a tág tartományban, hossz és tengelyirányban is állítható kormánnyal könnyen felvehető az ideális vezetői pozíció. A feláras, hétfokozatú duplakuplungos váltó előválasztó karja a kormány mögött kapott helyet, csak az CLA 45 AMG-ben van a hagyományos helyen a szépen kidolgozott, AMG-logós, bőrrel bevont váltókar. Hátrafelé szinte semmit sem lehet látni a vaskos D-oszlop miatt, ezért a tolatókamera beszerzése erősen ajánlott.

Elvileg 5 literrel nagyobb a C-osztály kombijának csomagterénél, de nehezebben használható ki a tér és a nyílás is kisebb Forrás: Mercedes-Benz

Pár díszítőelemet kivéve ugyanaz a műszerfal van a CLA-ban, mint az A-osztályban, a legfelső, puha réteget leszámítva bőven vannak benne olcsóbb, kemény műanyagok is, ezért a minőségérzet nem éri el sem az Audi A3-as, vagy akár egy Volkswagen Golf szintjét. Viszont a hároméves dizájn még mindig frissnek és fiatalosnak hat, a forgótárcsás Comand rendszer könnyen használható, a váltófülek és a kilincsek pedig tényleg fémből vannak. Az AMG-változat nívósabb belül a kormányon lévő Alcantara betét, a szénszálas díszítőelemek és a mutatós, jó oldaltartású kagylóülések miatt.

Fiatalos az összhatás, de olcsó, kemény műanyagok is vannak a műszerfalon. A 8 colos képernyő olyan, mintha utólag lenne odatéve Forrás: Mercedes-Benz

Akár 3,9 literes átlagfogyasztással

A CLA Shooting Brake-hez az A-osztály gyengébb motorjai nem elérhetőek, a benzines kínálat 122 lóerőtől (1,6 turbó), a dízel 136-tól (2,2 CDI) indul. Utóbbival mindössze 3,9 liter az katalógusban szereplő átlagfogyasztás, ami részben a kimagaslóan jó, 0,26-os alaktényezőnek is köszönhető. Jóval csendesebbnek tűnt a 2,2-es CDI a CLA-ban, mint egy általam nemrég kipróbált, modellfrissítés utáni B-osztályban, és a hétfokozatú duplakuplungos váltó is gyorsabban és simábban kapcsolgatott, ami azért fura, mert elvileg ugyanazt a hajtásláncot kapja mindkét modell, ráadásul mindkettő Kecskeméten készül.

A stílusa a CLS Shooting Brake-ét másolja Forrás: Mercedes-Benz

Mivel alapmotoros, kézi váltós CLA-t nem hoztak a menetpróbára, elkértem még a 250 jelzésű benzinest, ami egy kétliteres, 211 lóerős turbómotort takar. Mivel a 350 Nm-es csúcsnyomaték már 1200-as fordulatszámtól elérhető, ezzel a motorral nyugodt stílusban, pörgetés nélkül is dinamikusan lehet autózni, és még az sem zavaró, hogy a váltó szereti nagyon gyorsan felpakolgatni a fokozatokat, és néha lassan kap észbe, ha visszaváltásra szeretnénk rábírni. Sport állásban már felgyorsulnak a reakciói, ilyenkor már simán hozza egy Volkswagen-féle DSG szintjét.

A 0,26-os légellenállási együttható a legjobb a kategóriában Forrás: Mercedes-Benz

Természetesen a 7 másodperc alatti százas sprint és a 7 liter alatti átlagfogyasztás két, nagyon különböző vezetési stílussal érhető csak el, mi közepesen dinamikus stílusban, főleg városon kívül 10 literes átlagot mértünk az összkerékhajtású változattal. Bár többet kell bele tankolni, a benzinmotor is megfontolandó alternatíva, mert sokkal halkabban jár a dízelnél és kevesebb vibrációt ad át a karosszériának.

A CLA mozgása összhangban van a sportkombis külsejével, mert a háromféle választható futómű közül a leglágyabb, legmagasabb is meglehetősen feszes, cserébe nagy kanyarsebességeket enged meg minimális oldaldőlés mellett, és az elektromos szervokormány is olyan természetes érzést ad, mintha hidraulikus lenne. Aki tényleg sportosan akar vezetni, az választhatja a 16 millióba kerülő 45 AMG kivitelt is, amit a világ legerősebb kétliteres, négyhengeres motorja hajt.

Világverő motor az AMG-ben

Minden AMG-motort kézzel rak össze egy tapasztalt szerelő, aki az aláírásával felel a termékért Forrás: Mercedes-AMG

Két literből 360 lóerőt és 450 Nm-t hoztak ki egy nagy turbóval és 1,8 bar-os töltőnyomással, a motort az AMG németországi műhelyében, kézzel szereli össze egyetlen mérnök, hogy aztán Kecskemétre szállítva bekerülhessen az autóba. Kizárólag összkerékhajtással és duplakuplungos váltóval készül a CLA 45 AMG, természetesen a futóművet, a fékrendszert és a váltót is felkészítették a nagyobb terhesre. Bár 30 kilogrammal nehezebb, semmivel nem lassabb a négyajtós AMG-nél: rajtprogrammal 4,7 másodperc szükséges a 100 km/h-hoz, a végsebesség csak a leszabályozás miatt 250 km/h.

Nagyobb fékeket és feszesebb, ültetett sportfutóművet kap a CLA 45 AMG Forrás: Mercedes-AMG

Sokkal nyersebben működik ez a kétliteres, mint a 250-esé, erősebbek a vibrációi és morgósabb a hangja, a feláras sportkipufogó még durrogásokkal is hozzájárul a vezető pulzusszámának emeléséhez, ha a piros mező közelében kapcsoljuk a következő fokozatot. Bár a polgári modellekhez képest így is keményebb, az A 45 AMG-hez és a CLA 45 AMG-hez képest megbocsátóbb a CLA 45 AMG Shooting Brake futóműve, és a kipufogója is halkabb valamivel, mivel a mérnökök úgy gondolták, a kombinak a versenypálya helyett inkább a ház-iskola-közért gyorsasági szakaszokon kell majd helytállnia.

Fő a biztonság

Ez azért nem jelenti azt, hogy billegős és bizonytalan lenne: még téli gumikkal is magas kanyarsebességet lehetett elérni vele, és az összkerékhajtás révén éles fordulókból kigyorsítva is át tudta adni az erejét az útra. Ennek ellenére mégis maradt bennem némi hiányérzet a csúcsváltozat kipróbálása után, mert a motor a gyakorlatban nem tűnt erősebbnek az Audi S3-as 300 lóerős kétliteresénél, és a futómű is meglehetősen egyoldalú, kevés játékot enged meg.

Jelent valamit, hogy a CLA 45 AMG üléseit négypontos versenyövek fogadására is felkészítették Forrás: Mercedes-AMG

Alapvetően semleges a hangolása, de ha nagyon hajszoljuk, alulkormányzottá válik, mivel az összkerékhajtás legfeljebb csak a nyomaték felét tudja a hátsó tengelyre küldeni, és azt is csak akkor, ha az első kerekek elvesztették a tapadást. Remek kormányzása, erős motorja és stabil futóműve miatt nagyon könnyű gyorsan menni az AMG-vel, az embernek az az érzése, hogy ezzel az autóval a saját nagyanyja is hasonlóan gyors tudna lenni; ez bizonyos rétegnek bejön majd, másokat viszont elriaszthat.

Házon belül van jobb

A CLA kombiját annak érdemes megvenni, aki beleszeretett az egyedi formába és néha meg is akarja pakolni a csomagtartót. Viszont aki a vezetési élményt keresi, a kisebb csomagterű, de olcsóbb és agilisabb A-osztállyal jobban jár. Akinek pedig nagy kombi kell, annak házon belül érdemesebb a 7 centivel hosszabb új C-osztály T-Modelt választani, ami nem csak használhatóbb, komfortosabb és modernebb autó, de ráadásul hátul hajt, és azonos motorral csak 8-10 százalékkal drágább a 8,6 millió forinttól induló Shooting Brake-nél.

Műszaki adatok – Mercedes CLA 45 AMG Shooting Brake

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1991 cm3. Hengerek elrendezése/száma: S/4. Teljesítmény: 265 kW (360 LE)/6000. Nyomaték: 450 Nm/2250. Sebességváltó: hétfokozatú duplakuplungos automata. Erőátvitel: automatikus összkerék-meghajtás. Fékrendszer: elöl-hátul hűtött tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4691/1777/1417 mm. Tengelytáv: 2699 mm. Saját tömeg: 1615 kg. Össztömeg: 2120 kg. Csomagtartó térfogata: 495/1354 liter. Üzemanyagtartály térfogata: 56 liter.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 4,7 mp. Végsebesség: 250 km/óra. ECE-átlagfogyasztás: 6,9 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 161 g/km.
Költségek. Alapár: 16 120 960 Ft.