Genf megmutatja, van még spiritusz az új autókban

Suzuki iK-2 Concept
Vágólapra másolva!
A kedden nyíló Genfi Autószalonon az ezer lóerő feletti sportautók mellett bemutatkozik a következő esztergomi Suzuki, a legkisebb Opel, és a prémiumosztály felé kacsingató Skoda Superb is. Olyan legendás nevek is újjáélednek, mint a Borgward, a Pullman és a Jensen. Bemutatjuk a felhozatalt.
Vágólapra másolva!
A Palexpo csarnokai belülről Forrás: AFP/Pierre Albouy

Idén 85. alkalommal nyitja meg kapuit a Genfi Autószalon, a világ öt nagy, minden évben megrendezett járműkiállítása közül az egyetlen európai. Ezúttal is a reptér melletti Palexpo adja a show helyszínét, 220 kiállító várja itt kedden és szerdán a több mint 10 ezer újságíró, csütörtöktől pedig a 700 ezer egyéni látogató rohamát. A belépő felnőtteknek 16, gyerekeknek 9 svájci frank, ami 4500, illetve 2500 forintnak felel meg, délután 4-től fél áron is be lehet menni. Ezért a pénzért a látogatók több mint 900 autót nézhetnek meg testközelből, ezek közül 130 teljesen új, vagy erősen átdolgozott modell.

Hagyományosan még a megnyitó előtt, hétfő délután adták át a helyszínen az európai Év Autója díjat, idén a győztest az 58 zsűritag a BMW 2 Series Active Tourer, a Citroën C4 Cactus, a Ford Mondeo, Mercedes-Benz C-osztály, a Nissan Qashqai, a Renault Twingo, és a Volkswagen Passat közül választotta ki. Végül nagy fölénnyel a Passat lett a befutó, azt követte a C4 Cactus és a C-osztály.

A Volkswagen technikai igazgatója, Heinz-Jakob Neusser vette át a Passat díját Forrás: AFP/Richard Juilliart

Az újdonságokon kívül az idei szalon fő szenzációja az 1919-ben alapított, és 1961-ben csődbe ment német autómárka, a Borgward feltámadása lesz. Az önmagát az egyik leginnovatívabb autógyártónak nevező cég március 3-án ismerteti új terveit Genfben. Bár a hivatalos közleményben ennél több nem szerepel, a mellé tett videóban a cég történetén kívül egy új kupé sziluettje is látható, ami arra utalhat, hogy hamarosan ismét autót fognak gyártani.

Vajon így néz majd ki az új Borgward, vagy ez csak egy régi modell sziluettje? Forrás: Borgward

A Borgward mellett új modellel jelentkezik a 13 éve csődbe ment brit Jensen is, a Mercedes pedig bemutatja az új Pullmant, amely az S 600 6,5 méteresre nyújtott, fényűző luxust kínáló szériaváltozata. Érdekesség, hogy a kocsi tengelytávja nagyobb, mint a Mercedes legkisebb modellje, az A-osztály. Következzenek a legfontosabb újdonságok, használati jelleg szerinti kategóriákba sorolva:

Sportos ferdehátúak

Audi RS3 Forrás: Audi

Az Audi nem bírta sokáig, hogy a legerősebb hot hatch címet a Mercedes elorozta tőle a 355 lóerős A45 AMG-vel, ezért az új RS3-as 2,5 literes, öthengeres, győri motorját addig reszelgették, amíg 367 lóerőt és 465 Nm-t ki nem hoztak belőle. Azt ígérik, az A3-asok csúcsmodellje sokkal játékosabb lesz elődjénél, mert veszített a súlyából, és már teljesen ki lehet kapcsolni az ESP-t, az új generációs Haldex-összkerékhajtás pedig akár a teljes nyomatékot is képes a hátsó tengelyre küldeni.

Ford Focus RS Forrás: Ford

Ugyancsak összkerékhajtású lett az új Ford Focus RS is, a típus története során először. A Ford legfeljebb 70 százaléknyi motorerőt tud hátra küldeni, ott viszont bármelyik kerék megkaphatja ennek a 100 százalékát is a tengelykapcsolókkal dolgozó nyomatékvektor-rendszernek köszönhetően. Állítólag driftelni is lehet majd az RS-sel, amit már csak azért is elhihetünk, mert a fejlesztésébe az amerikai ralis és gymkhanás fenegyerek, Ken Block is besegített.

Honda Civic Type-R Forrás: Honda

Végre elkészült az új, turbómotoros Honda Civic Type-R is, sajnos a tavalyi tanulmány látványos, hátsó szárnyba integrált lámpáját hagyományosra cserélték rajta. Michelisz Norbi versenyautójának utcai kivitelében legalább 300 lóerő próbálja majd elfüstölni az első kerekeket az önzáró differenciálmű segítségével, a kocsi végsebessége 269 km/h. Kezdetben csak kézi váltós kivitel lesz, mert ez közvetlenebb vezetési élményt ad, és a Honda szerint meg kell adni a lehetőséget a sofőröknek arra, hogy többet is visszaválthassanak egyszerre.

Opel Corsa OPC Forrás: Opel

A három alsó-középkategóriás mellett két kisebb hot hatch is bemutatkozik: az új Opel Corsa OPC 1,6-os szentgotthárdi turbómotorja 192 helyett már 207 lóerőt ad le, a feláras OPC csomag még sportosabb futóművet, 18 colos Michelin gumikat, Brembo-fékrendszert és önzáró differenciálművet tartalmaz.

A sokat szidott új Renault Clio RS-nek is érkezik a keményebb változata, ami visszaállíthatja a típus renoméját, de ehhez az is kéne, hogy javítsanak a duplakuplungos automatikus váltón, vagy vezessék be a kézit.

Sportautók

Aston Martin Vulcan Forrás: Aston Martin

Sok érdeklődőre számíthat a Ford GT és a Honda NSX Genfben, de egyik sem világpremier, mivel januárban, Detroitban már kiállították őket. Valódi újdonság viszont az Aston Martin valaha volt legizmosabb modellje, a 800 lóerős Vulcan. A kizárólag versenypályán használható, 750 millió forintba kerülő autóból mindössze 24 darab készül.

Audi R8 Forrás: Audi

Valamivel szélesebb réteget céloz meg az Audi az új, körülbelül 50 millió forintba kerülő R8-assal, amely a tavaly bemutatott Lamborghini Huracán technikájára épül. A középmotoros, alumíniumkarosszériás, összkerekes német sportkocsi ezúttal csak V10-es motorokkal lesz kapható (540, illetve 610 lóerővel), illetve gyártani fogják az elektromos változatát is. A 462 lóerős R8 e-tron 3,9 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra, a hatótávolsága állítólag eléri a 450 kilométert.

Ferrari 488 GTB Forrás: Ferrari

A Ferrari 458 Italia alaposan átdolgozott változata, a 488 GTB csinosabb karosszériát, 50 százalékkal több leszorítóerőt és jóval erősebb motort kapott a ráncfelvarráskor. A pörgős 4,5 literes V8-as szívómotort egy takarékosabb és nyomatékosabb, 3,9 literes turbós V8-asra cserélték, amely 670 lóerőt és 760 Nm-t présel ki magából. A 488 GTB 8,3 másodperc alatt gyorsul fel 200 km/h-ra, a végsebessége 330 km/h.

Szinte hihetetlen, de az új Koenigsegg motorja több mint kétszer erősebb lesz a Ferrariénál is, a svéd autógyártó a tavalyi, 1360 kilogramm tömegű, 1360 lóerős One:1 modelljét szeretné felülmúlni az új Regerával.

McLaren P1 GTR Forrás: McLaren

A McLaren nem emelkedik ilyen magasságokba, de azért a P1 versenypályára szánt, extrémebb GTR változatát sem lehet gyengének nevezni. Kereken 1000 lóerőt hoztak ki a hibrid hajtásláncból, aminek csak az egyötöde származik a villanymotorból. A McLaren másik újdonságát, a 675 LT-t már közúton is lehet használni. Mindössze 1230 kilogrammot nyom a mérlegen a 650S 25 lóerővel erősebb, lecsupaszított kivitele, amelynek gyorsulása egy hajszállal még a Ferrari 488 GTB-énél is jobb.

Porsche Cayman GT4 Forrás: Porsche

Végre megérkezik a Porsche 911-es legkeményebb, versenypályára optimalizált változata, az 500 lóerős GT3 RS-t is; a pár hónapos késésre az a magyarázat, hogy Stuttgartban meg kellett oldani a sima GT3-asok motortüzét okozó problémát. A 911 GT3 RS-sel ellentétben a szintén versenypályára optimalizált Cayman GT4 csak kézi váltóval lesz kapható, a 380 lóerős középmotoros típus képességeiről sokat elárul, hogy 7:40-es kört repesztett a Nürburgringen.

Terepjárók, szabadidő-autók

Honda HR-V Forrás: Honda

Nyolc évvel az első Honda HR-V gyártásának leállítása után készült el a típus új nemzedéke. A Nissan Juke ellenfelének szánt, Jazz-alapokra épülő kompakt szabadidő-autóban a jó helykihasználás érdekében az üzemanyagtank az első ülések alatt kapott helyet, ezért megkaphatta a jól variálható, „mágikus” hátsó üléseket.

Hyundai Tucson Forrás: Hyundai

Egy kategóriával feljebb próbál szerencsét a Csehországban készülő, Európának fejlesztett Hyundai Tucson, amely az ix35-ös utóda. Karakteres formájú karosszériája 65 mm-rel lett hosszabb, viszont a csomagtartó mérete 591 literről 513 literre csökkent. Ötféle motorral lesz kapható az év második felétől, első- és összkerékhajtással is.

Komoly ellenfelet kap a Qashqai-technikáját újrahasznosító Renault Kadjarral, ami a nem túl szép emlékű Koleost váltja a franciák palettáján. Annyi biztos a képek alapján, hogy a dizájn nagy előrelépés a Koreában gyártott elődhöz képest, és a Qashqait ismerve a technikával sem lesz gond.

Mercedes-AMG G500 4x4 Forrás: Mercedes

A Mercedes bemutatja a hatkerekű, platós G-osztály négykerekű, ötajtós változatát, amely valószínűleg jelenleg a világ legjobb terepjáró-képességű szériaautója a három zárható differenciálművével, a felezőjével, az 50 fokosnál nagyobb be-és kilépő szögeivel, a 45 centis szabad magasságával és az 1 méteres gázlómélységével. A négyliteres, 422 lóerős V8-as turbómotor az Unimogokhoz hasonlóan portáltengelyen hajtja meg a 22 colos kerekeket.

Infiniti QX30 Concept Forrás: Infiniti

Két szériaközeli SUV-tanulmányt is lelepleznek Genfben: az Infiniti QX30 a Mercedes GLA közeli rokonának tekinthető, mivel a padlólemezét és a motorjait is a német autóból kapja. A QX30 a hamarosan gyártásba kerülő Q30-as 3 centivel emelt, terepjárós kiegészítőkkel ellátott változata.

Suzuki Mi-4 Concept Forrás: Suzuki

A Seat is bemutatja első szabadidő-autóját, amelyet minimális változtatásokkal jövőre kezdenek el gyártani a Skoda csehországi gyárában. Az MQB-építőkészletből összerakott, a következő Tiguannal közeli rokonságot ápoló autó újra nyereségessé teheti majd a spanyol márkát, mivel a legnagyobb növekedést produkáló szegmensbe, a kompakt szabadidő-autók közé érkezik. A Suzuki is bemutat egy kis szabadidő-autót, az iM-4-et, amelyről egyelőre csak annyit lehet tudni, hogy biztosan fogják gyártani.

Családi autók

Audi Prologue Avant Concept Forrás: Audi

Az Audi Prologue Avant tanulmány egyelőre még csak tanulmányautó, de nagyon valószínű, hogy a következő A6 Avant valahogy így fog kinézni. Az elegáns vonalú, 5,1 méter hosszú kombi 455 lóerős dízel-hibrid hajtáslánccal, négykerék-kormányzással és mátrix-lézer fényszórókkal rendelkezik.

Vele ellentétben teljesen szériaautó a BMW elsőkerék-meghajtású kompakt egyterűjének, a 2-es Active Tourernek a hétszemélyes változata. A Gran Tourer feláras, gyerekekre méretezett két hátsó pótülését a padlóba lehet hajtogatni, ha nincs rájuk szükség. Alaphelyzetben 645 literes a poggyásztér, de ha a második sor üléseit is lehajtják, akkor a BMW történetének legnagyobb, 1905 literes csomagtartójába lehet már pakolni.

DS5 Forrás: Citroën

A Citroën alaposan átdolgozta a jelenlegi csúcsmodelljét, a dízel-hibrid hajtással is rendelhető DS5-öst. Nemcsak a lámpákon változtattak, hanem eltűntették a fogaskerekes emblémákat is róla, mivel idéntől a DS már önálló márkaként működik.

A sportos formájú Kia Sportspace tanulmányautó arra bizonyíték, hogy a következő Optimából már kombit is terveznek a koreaiak. A középkategóriás modell különlegessége a kétturbós (ezek közül az egyik elektromos) 1,7-es dízelmotor, az elektromos összkerékhajtás, valamint az egyedi rakodórendszer, amely 28, padlóba süllyesztett golyóval könnyíti meg a nehéz tárgyak becsúsztatását a csomagtartóba. Ha ráadják a gyújtást, lesüllyednek a golyók, hogy menet közben ne csúszkáljanak csomagok.

Kia Sportspace Concept Forrás: Kia

A Toyota először varrta fel az Auris, és másodszor az Avensis ráncait, mindkét modell új frontrészt, igényesebb belső teret és takarékosabb motorokat kapott a frissítéskor. Teljesen új modell viszont a harmadik generációs Skoda Superb, amely már a Volkswagen-konszern moduláris MQB padlólemezére épül, a hossza 20, a szélessége 50 mm, a tengelytávja 80 mm-t nőtt az elődjéhez képest. Ezúttal az ötödik ajtót csak egyféle módon, a hátsó szélvédővel együtt lehet majd nyitni, mert a korábbi, kétféle nyitást megengedő mechanizmus drága, bonyolult és nehéz volt. A csomagtartó befogadóképessége 595 literről 625 literre nőtt, a korszerűbb lett a motorkínálat, és megjelentek a vezetéstámogató rendszerek is.

Skoda Superb Forrás: Skoda

Szintén vadonatúj és szintén MQB-autó a Volkswagen Touran, amely a 2003-ban bemutatott elődjét küldi nyugdíjba. Az új generáció 13 centivel hosszabb karosszériát és 11 centivel hosszabb tengelytávot kapott, hétszemélyes utastere valószínűleg a legtágasabb a kompakt egyterűek között. Még csak tanulmány az új Sport Coupe GTE, amelyből később a Passat elegánsabb, jobban felszerelt CC változata lesz. A négyajtós kupé keret nélküli ablakokat és egyedi hűtőmaszkot kap, a tetővonala jóval alacsonyabban húzódik, mint a Passaté.

Kisautók

Honda Jazz Forrás: Honda

Az új, harmadik generációs Honda Jazz közel 10 centivel hosszabb elődjénél, a formavilága viszont nem sokat módosult. Szerencsére a függőlegesre hajtogatható „mágikus” hátsó ülések ezúttal sem hiányoznak, így a hátsó ülés helyén akár magasabb tárgyak is szállíthatóak. Kisautómércével kifejezetten tágasnak számít a 354 literes csomagtartó. Az 1,3 literes, négyhengeres, 102 lóerős benzinmotort hatfokozatú kézi váltóval vagy fokozatmentes CVT-vel lehet párosítani.

Lexus LF-SA Concept Forrás: Lexus

Még sohasem készített kisautót a Lexus, de már ez is megváltozott. A Genfbe érkező, merész vonalvezetésű LF-SA tanulmánnyal azt vizsgálja a Toyota prémiummárkája, hogy érdemes lenne-e beszállnia az Audi A1 és a Mini által uralt kis prémiumautók piacára. Hasonlóan bátor formatervet kapott a Nissan Sway tanulmány is, amely az új Micrából ad ízelítőt.

Suzuki iK-2 Concept, talán a következő Swiftet tisztelhetjük benne Forrás: Suzuki

Magyar szempontból az egész szalon legfontosabb autója a Suzuki iK-2 tanulmány, amely a Swift 2016 végén érkező új nemzedékét vetíti előre. A kis ferdehátú végre elszakad az ismert Swift-formától, a méretei állítólag a kategória határait feszegetik.

Opel Karl Forrás: Opel

Velük ellentétben már teljesen szériaérett 3,68 méter hosszú Opel Karl miniautó, amely az Esztergomban gyártott Agilát váltja le. Öt ajtajával és visszafogottabb árával az Adam praktikusabb és olcsóbb alternatívája lehet idén nyártól, kezdetben csak az új fejlesztésű, egyliteres, 75 lóerős, háromhengeres benzinessel lehet majd megvenni, várhatóan hárommillió forintnál olcsóbban.