Az orosz elnök azon kevesek egyike, akik nem helyi autót vesznek igénybe, amikor hivatalos úton külföldön járnak, hanem viszik a sajátjukat. Amikor azt mondjuk, kevesek, gyakorlatilag az Amerikai Egyesült Államok elnökére és esetenként az angol királynőre gondolunk, a notabilitások túlnyomó többsége a célországban oldja meg a kocsiválasztást. Legutóbb például Angela Merkel is a magyar állam Audijait használta, pedig minden bizonnyal beleférne neki is, hogy a sajátját vitesse magával.
Bizonyítandó az orosz elnöki hivatal nagyságát, Putyin nem mond le erről a kiváltságról, ezért egy IL-76 teherszállító géppel reptették a Mercedesét Budapestre is. Még Jelcin vásárolt egy W140 sorozatú, azaz „bálna” S-osztályt, természetesen a páncélozott verzióból, és Putyin is ragaszkodik a márkához. Az aktuális elnöki limó W221 sorozatú, nyújtott tengelytávú S. Ez nem a legújabb verzió (már a W222-nél tartunk egy éve), de a maximális védelmet adó S600-ból eltarthat egy ideig, mire újat készítenek, valószínűleg ezért nem cserélték még le.
A karosszéria természetesen páncélozott, az ablakok 5 centi vastagok, a kerekek tömörgumiból vannak, hogy megelőzzék a defektet, odabent pedig egy mozgó parancsnoki központot rendeztek be: a legkülönbözőbb kommunikációs eszközökkel tarthatja a kapcsolatot beosztottjaival az orosz elnök, amikor a kocsiban ül. Éppen ezért a gördülő iroda mindig készenlétben várja, és minden bizonnyal Budapesten is az elnök közvetlen közelében fog posztolni, éjjel-nappal indulásra készen.
Repülőn hozták a kocsit, de természetesen nem egyedül, jött vele az egész konvoj. Ennek összetétele már színesebb, bár túlsúlyban szoktak lenni a különböző Mercedesek (G-, S-, E-, sőt, esetleg SLK-osztályú kocsi is előfordulhat), azért feltűnik egy-egy BMW vagy Volkswagen Caravelle is. Ebben hasonlít az Egyesült Államok elnökére, aki szintén teljes konvojjal járja a világot, bár azt hozzá kell tenni, hogy még Putyin limója sem mérhető Barack Obama Cadillac One-jához.
A világ első számú vezetője számára ugyanis teljesen egyedi, gyakorlatilag katonai autót tartanak fenn, valójában teherautó-alvázra épült, csak marketingokokból kapott Cadillac-jelvényeket és dizájnelemeket. A mérete és tömege miatt Szörny néven is emlegetett amerikai elnöki limuzinból általában kettő is szokott lenni egy-egy konvojban, és a gyakorlatilag harci szintű páncélozás mellett, gáztámadás elleni védelemmel is ellátták. Természetesen az amerikai elnöki kocsiban is egy komplett parancsnoki központ kapott helyet, atomhatalmaknál már csak így szokás.
Persze, ha azt mondjuk, orosz elnöki autó, mindenkinek a ZIL ugrik be elsőre. Az 1978-tól gyártott 4104-es típust 1985-ben váltotta a 41047, ami műszakilag újdonságot nem hozott, csak külsejében modernizálták, és egészen 2002-ig gyártásban maradt. 7,7 literes V8-as benzinmotor háromfokozatú automata váltón keresztül hajtja a hátsó kerekeket, 315 lóerővel. Az alapverzió a nyújtott limuzin, de volt rövidebb szedán, integetős landaulet és pompakocsi is belőle. Bár elavultságuk miatt ma már nem használják őket, a Kreml nagyon büszke ezekre az óriásokra, így most is tartanak a garázsban kettőt, melyek, ha máskor nem is, a győzelem napi katonai parádén fel szoktak tűnni.
A korábbi, összetéveszthetetlenül orosz monstrum helyett szinte visszalépés az S Merci – ilyenje gyakorlatilag bárkinek lehet (páncélzat nélkül), 8-10 éves használtként már a nép egyszerű fiai is elérhetik. Pedig nem csak az amerikai elnöknek jut egyedi autó, az angol királynő számára például olyan Bentley limuzinok készültek, melyeket még sok pénzért sem kap meg más, és a japán császári párnak is különleges, egyedi kocsit biztosít a Toyota, egy Century Royalt. Kínában is hazai, Vörös Zászló (Hongqi) márkájú limuzinokat használnak az állami parádékon.
Kisebb országokkal is folytatható a sor, például nyújtott Volvo S80-nal jár a svéd király, és Škoda Superbbel a cseh elnök. Gyakorlatilag mindenütt, ahol van autógyártás, helyi modellt használ az államfő, talán ezért is szeretné Putyin, ha ismét tudna az orosz autóipar megfelelő gépet készíteni. A Marussia felhívására még dizájnpályázat is volt – a modern műszaki tartalom azonban elvárás, aminek egyelőre sem a ZIL, sem pedig más gyártó sem tud megfelelni. Állítólag idén az állami járműtervező vállalat (NAMI) kiírta a 8 milliárd rubeles közbeszerzést az elnöki flottára, de kérdéses, hogy lesz-e komoly ajánlat.
A saját magát szívesen rivaldafénybe toló orosz elnök azt sem rejti véka alá, milyen autója van magánemberként. A Kreml hivatalos Putyin-oldalán például kiderül, hogy egy Zaporozsec volt az első autója, melyet édesanyja nyert lottón. A család úgy döntött, hogy az akkor harmadéves egyetemista Vlagyimir Vlagyimirovics kapja meg a kocsit, így még az előtt autótulajdonos lett belőle, hogy 1975-ben lediplomázott volna nemzetközi jogból a Leningrádi Állami Egyetemen. Bár nem lenne feltétlenül szüksége rá, az orosz elnöknek manapság három saját autója is van.
Az egyik egy minden csemegével, például az orosz műholdas navigációs rendszerrel, a GLONASS-szal is felszerelt Lada Kalina, ennek a volánja mögött több ezer kilométert töltött már. A Lada nagy pillanata az volt, amikor Putyin 2010-ben kipróbálta vele az új országutat Csita és Kabarovszk között. Ez fontos esemény volt ám: aszfaltos úttal ez a 2100 kilométer hosszú szakasz kapcsolta össze először a Csendes-óceáni partvidéket Szibériával, így immár nem csak vonattal és repülővel járható egész évben az ázsiai régió.
A 2004-ben bemutatott Kalina egyébként igazi népautónak készült, 1.4-es és 1.6-os motorjai közül a legerősebb 98 lóerős, és nem Putyin az egyetlen orosz médiaszereplő, aki ilyet vezet: a Top Gear helyi verziójában éppen egy Kalina az elérhető árú autó, amit a sztárok versenyeztetésére használnak. A Lada márkában annak ellenére töretlen Putyin bizalma, hogy a hivatalos bemutatón a Granta nem indult be neki, burleszkbe illő pillanatokat okozva. Az eseményről készült videón nem nehéz észrevenni a vágást – a végül sikeres rajt előtt adódhatott némi szerelés, és szóváltás is.
Olyan jószág is áll az elnök privát garázsában, melyet sok hétköznapi ember szívesen tartana, főleg, ha a keleti blokkban nevelkedett. Ilyen például az 1956-ban készült csontfehér, teljesen restaurált GAZ-21 Volga, melyet jó pár alkalommal használt már hivatalos eseményen. 2005-ben például ezzel furikázta az ifjabb Bush amerikai elnököt látogatásakor (sőt, még arra is rábeszélte kollégáját, hogy vezesse), de megjelent már Putyin a kocsi volánjánál egy templom alapkőletételén is.
Az idősebb korosztálynak talán be sem kell mutatni a klasszikus Volgát, mi azonban eléggé meglepődtünk, mekkora monstrum, amikor egy budapesti lakatos műhelyében közelről megnézhettünk egy példányt. Hat ember kényelmesen elfél az utastérben, és hogy földúton se legyen gond (a tervezéskor több ilyen volt a Szovjetunióban, mint aszfaltozott) sok mai hobbiterepjárót megszégyenítően 20 centis a hasmagassága. Ezekben a Volgákban 2423 köbcentis, oldalszelepelt motor duruzsolt 65 lóerővel, a háromsebességes váltó karja pedig a kormányoszlopon kapott helyet, de később készültek 80 lóerős, masszívabb OHV-motorral is. Nem zárhatjuk ki, hogy az elnök kocsijába inkább ezt rakták.
Putyin közismerten szereti a szabadtéri, férfias sportokat, így természetes, hogy van egy Nivája is. 2009-ben vásárolt a háromajtós verzióból, azóta a szocsi rezidencián tartja a terepszínűre fényezett gépet. Ez is alaposan feldíszített példány: kovácsolt kerekein macsó bütykös gumik feszülnek, akad vadrács, csörlő és kivezetett légszűrőcső, meg persze orosz műholdas navigáció is. Ahogy a másik két privát autó, ez is vett már részt hivatalos eseményen, utazott benne a Nemzetközi Olimpiai Bizottság küldöttsége és Erdogan török elnök is.
Bár nehéz kihámozni az érdemi információkat az elnöki PR-gépezet sok ködösítéséből, elképzelhető, hogy Putyin szereti az autókat, és élvezi a vezetést, akár a szabadidejét is szívesen tölti ezzel. Hogy mi lenne a választása, ha orosz elnökként nem lenne fontos előnyben részesítenie a hazai típusokat (valószínűleg jó néhány luxusautó is sorakozik a garázsában, amiket nem reklámoz), talán sosem tudjuk meg, de igazi autórajongóra vall, hogy több területen, így terepjárásban és veteránozásban is kipróbálja magát. Elnöktől felettébb szokatlan módon néha még az is előfordul, hogy Vlagyimir Vlagyimirovics maga ül a sofőrös Mercedes kormánya mögé.