Az átlagos 21-33 százaléktól eltérően a világ legjobb, 40 százalékos termikus hatásfokával rendelkezik az új Prius 1,8 literes, Atkinson-ciklusú benzinmotorja. Mindez a csökkentett belső súrlódásnak, az új szívósornak és dugattyúknak, valamint a kettős hűtési rendszernek is köszönhető, amely automatikusan csökkenti a hűtőfolyadék áramlását, hogy a négyhengeres blokk gyorsabban be tudjon melegedni.
A 98 lóerős benzinmotornak egy 72 lóerős villanymotor segít a hajtásban,
előbbi csak 3,2 litert fogyaszt 100 kilométeren, ami 18 százalékkal jobb a szintén szupertakarékos régi Prius értékénél. A dízelmotorokénál is alacsonyabb fogyasztás a hatékonyabb benzinmotoron kívül többek között az átalakított erőátviteli rendszernek, a kedvezőbb légellenállásnak, illetve az új nikkel-metál (NiMH) akkumulátorcsomagnak is köszönhető. Ahogy az eddigi Priusok, az új generációs autó is
városban fog kevesebbet fogyasztani, mint országúton,
mert ott több energiát képes visszatermelni a fékezésekkel.
A Toyota kifejezetten büszke arra, hogy a hátsó ülések alá elhelyezett akkumulátor miatt növelni tudta a csomagteret, így
az új Prius 445 helyett már 502 liternyi poggyászt nyel el.
A 2,7 méteres tengelytáv nem változott annak ellenére sem, hogy az új Prius az első Toyíota, amely már a gyártó új, TNGA nevű moduláris padlólemezére épül. Ennek is köszönhető, hogy alacsonyabbra került a tömegközéppont, és a karosszéria merevsége 60 százalékkal megnőtt.
A negyedik generációs Prius első példányait decemberben vehetik át a szerencsés japán vevők, hozzánk jövőre érkezik a taxisok kedvence.