Vízi autó, vagy kerekes csónak

kétéltű autók
Vágólapra másolva!
A 19. század végén az autók még a szárazföldön is csak alig boldogultak, de már akkor felbukkantak az első kétéltűek. Megnéztük, honnan indult ez az egész vízes dolog.
Vágólapra másolva!

Vízi autó, vagy kerekes csónak. Az első ilyenekkel foglalkozóknak - nem is keveseknek - már a hőskortól az autó mozgásterének kiterjesztése volt a céljuk. Némelyik meglepően sikeres volt, több elsüllyedt, de kevés kivétellel az összes szerkezet csak próbálkozás, tanulmány, prototípus maradt. Néhány került csak sorozatgyártásba, leginkább a második világháború alatt, hadicélokra és egyetlen civilként, a híres Amphicar.

Ravaillier kerekes csónakján a hűtőket a vízvonal fölé szerelték, a penge vékony első kerekek voltak a kormánylapátok Forrás: Retro Mobil

Oliver Evans angol gőzautó-specialista 1804-es Orukter Amphibolos gőz-kétéltűje után dokumentáltan a dán Magrelen merészkedett először vízbe belsőégésű autóval az Amphibiummal 1899-ben. Ezután a világ több pontján – Skóciában, Belgiumban, Svájcban, Franciországban és az USA-ban is - elindult az úszó autók evolúciója, több érdekes konstrukció is megjelent, az első jelentősebb – amire még a hadsereg is felfigyelt - a párizsi Jules Julien Ravaillier mérnök 1907-es Canot-Voiture-Touriste-ja.

A 20 lóerős Gontallier autóalvázából és egy csónakból összeépített szerkezettel építője egy ideig a Szajnán furikázott, aztán eladta Amerikába. 1909-ben, az USA-ban John A. Howell tengernagy Amphi II-esét egy tengeröbölben úsztatta meg minden baj nélkül. 1915-ben a sógoroknál Ludwig Zeiner barkácsolt össze két jó képességű járművet, és Bécsnél a Dunán mutatta be őket. A Hydro-Automobil-ra keresztelt gépekkel nemcsak az osztrák sajtó, az itthoni is (Tudomány-technika 1915. április) foglakozott.

Az osztrák Zeiner mindkét járművét 800-as Horex motor mozgatta, szárazon 75 km/órával, vízben 20-szal Forrás: Retro Mobil

Átpöfögnek a La Manche csatornán

A technológia csak a harmincas években engedte meg, hogy komoly szerkezetek szülessenek, 1935-ben a német gépész Jakob Baulig a Hanomag Kommissbrot törpeautó kéthengeres, 10 lóerős motorjával hajtott Land-Wasser-Auto-jával minden probléma nélkül átpöfögött a La Manche csatornán. A Calais-Dover közötti 34 km-t a lélekvesztő 8 óra 20 perc alatt tette meg, de előtte, 1933-ban jött Ulysse Texier de la Caillerie francia feltaláló – később a kétéltűek prófétájának is nevezték – La Cométe-je. A két hatalmas oldalkeréken és egy orrfutón egyensúlyozó szerkezetet 6 lóerő vitte és az egyik kerék lefékezésével lehetett kormányozni.

1935-ben ennek fődarabjaiból épült a nagyobb, lapátkerekes, La Licorne. Ezzel majdnem egy időben (1934-ben) Németországban az az óta legendává vált Hans Trippel mérnök bemutatta az SG-k (Schimmfähiger Geländewagen: úszóképes terepjármű) közül az elsőt. Az évek alatt több eltérő képességű prototípust is épített, Adler, DKW és Opel alvázakat meg motorokat használt, a legsikeresebb az 1937-ben készült SG6-os volt, ezt Hitlernek is megmutatták. A masinával a konstruktőr 1938-ban próbából, Nápolyból átúsztatott Capri szigetére.

A felniből kifordítható lapátokkal evickélt a bal oldali képeken látható La Licorne, jobbról a La Cométe. Egyik sem maradt meg Forrás: Retro Mobil

Porsche rajzolta a legsikeresebb vízi autót

Az SG6-ból katonai változatot is faragtak és elindult a sorozatgyártása, de a Wehrmacht hamarosan lecserélte a könnyebb és fürgébb Volkswagen 166-osra, a Schwimmwagenre. A Ferdinand Porsche rajzolta konstrukció a történelem legnagyobb példányszámban készült vízi autója, 15 000-et gyártottak belőle. A kényszer meghozta az ihletet és a kreativitást, a háború alatt mindkét oldalon számos nagyon jó kétéltű született, de mi maradunk a civil transzportnál: Trippel a háború után is folytatta, 1949-ben jött ki az SK9, 1957-ben az Austin-motoros Marathon, 1959-ben az Alligator, és innen már egyenes út vezetett legjelentősebb munkájához, az 1961-ben vízre bocsátott Amphicar-hoz. 3878 készült belőle.

Az SG6 katonai változatából 1000 db készült, az összes a németek által elfoglalt Bugatti-üzemben Forrás: Retro Mobil

Trippel börtönben is ült, de sosem adta fel, még 81 éves korában, 1989-ben is előrukkolt egy modellel, az Opel Vectra motorjával és sebességváltójával mozgó Aqua-Terra-val. Sosem terjedtek el és nem is fognak, de biztosak lehetünk benne, hogy ebben a pillanatban is, valahol a világon, egy garázsban vagy sufniban készül a következő vízi autó.

A Schwimmwagen a Bogár 25 lóerős boxermotorjával ment, összkerék-hajtásával szárazon is jól teljesített. A propellert a fülkéből egy karral lehetett a vízbe engedni Forrás: Retro Mobil

Forrás: Retro Mobil