A fűszert sem felejtették ki belőle - Seat Leon X-Perience 4Drive-menetpróba

seat leon x-perience
Vágólapra másolva!
Nincs még elég terepcsomagos kombi, úgyhogy a Leonból is csinált egyet a Seat. Kivételesen az összkerékhajtás sem hiányzik az étlapról, de pánikra semmi ok: jövőre lesz fronthajtású verzió is, jóval olcsóbban.
Vágólapra másolva!

Mi ez, és mi az újdonság benne?

Azt hittem, egy menetpróba és egy teszt után képtelenség nekem újat mutatni Seat Leon kombi-vonalon, de mint már oly' sokszor az életben, ezúttal is tévedtem. Merthogy az évek óta menő trendnek megfelelően a puttonyos Seatból is készült terepcsomagos kivitel, ráadásul olyan, amelyből az összkerékhajtást sem spórolták ki.

Lehet, hogy unalmasnak tűnnek a terepcsomagos kombik, de van egy réteg, amely odáig meg vissza van ezektől a modellektől. Főleg tőlünk nyugatabbra. A képekre kattintva galéria nyílik! Forrás: Seat

A terepes Leon X-Perience néven fut, amely főleg megjelenésében ad többet a sima összkerekes Leon kombinál. Az X-Perience hamarosan önálló almárka lesz a Seat kínálatában, szóval nem árt felkészülni arra, hogy előbb-utóbb elárasztják a piacot a hasonló jellegű spanyol modellek. A bemutatón egyébként kiderült, hogy Európa momentán odavan a Leonért, az idén szeptemberig hatvan százalékkal nőttek a modell eladásai (tavaly 44 százalék volt az emelkedés), a 115 700 eladott Leonból ráadásul 32 700 volt kombi.

Hosszú évek vergődése után a Seat nemcsak a Leonnal, hanem minden tekintetben szárnyal, a globális eladások 10,5 százalékkal nőttek, Kelet-Európában pedig különösen jól megy a bolt, 55 százalékos az emelkedés. Kiugró siker Csehországban van, itt 63,4 százalékkal nőttek az eladások. Persze, kár lenne elhallgatni, hogy volt honnan növekedni.

Hogy néz ki?

A terepcsomagos Leon formáját nem bonyolították túl, minden valamire való autómárka formatervezési központjában gyakornoki házi feladat egy ilyen modell elkészítése. A Leonon is átszabták kissé a lökhárítókat plusz védőlemezeket csavaroztak rájuk, a sárvédőket pedig műanyagbetétekkel dobták fel a vadabb megjelenés érdekében.

Pont annyit változtattak a Leonon, amennyire nagyon muszáj volt. Ebben a színben nem jön ki annyira, mennyire dögösek a módosítások, bezzeg barnában! Forrás: Seat

A végeredmény nem rossz, de jól kell színt választani ahhoz, hogy igazán érvényesülni tudjanak a módosítások. A hasmagasság 27 milliméterrel lett nagyobb, de mivel a bemutatón sem titkolták, hogy az X-Perience modellek nagyobb felniket kapnak, a növekedés egy része rögtön ebből következik.

Milyen benne utazni?

Jobb tapintású, csak az X-Perience modellekben használt bőrborítás került a kormányra és a váltógombra, egyedi az alcantara kárpitozás is az üléseken. Nagyot dob az egész belső megjelenésen, hogy a ránézésre és fogdosásra is remek anyagból az ajtóborításokra is jutott, ez a kombináció két kategóriával feljebb is megállná a helyét.

Az X-Perience modellekben különlegesség a barna alcantara betét. Apróságnak tűnik, de ennyi is elég, hogy hangulatosabbnak tűnjön egy autó Forrás: Seat

A belső helykínálat pont ugyanakkorra, mint a sima Leon kombiban, az összkerékhajtás miatt a csomagtartó méretén sem kellett változtatni. Ez fontos cél volt a teljes 4x4-es sorozat fejlesztése során.

Műszaki alapok

Az X-Perience a már néhány hónapja kapható összkerékhajtású (4Drive) Leonra épül, a hajtásban nincsenek komolyabb eltérések. A Leon is a Haldex 4x4-es rendszer legújabb generációját használja, amely amellett, hogy minden eddiginél okosabban tudja adagolni az egyes kerekekre jutó nyomatékot, 1,4 kilóval még könnyebb is az előző generációs Haldexnél.

A nyomatékelosztásban az XDS elektronikus differenciálmű segít, a tulajdonosok számára azonban ennél is jobb hír, hogy növelték a szervizintervallum hosszát, elég háromévente olajat cserélni a rendszerben. Az X-Perience-hez Magyarországon a kétliteres dízel 150 és 184 lóerős változata, valamint a 180 lóerős 1,8-as turbós benzines rendelhető, a nagydízelhez és a benzineshez duplakuplungos váltó is jár. Aki esetleg csodálkozna, hogy ilyen autóba minek benzines, annak a bemutatóról üzenik, hogy olyan országokban, mint például Svájc, szinte csak ilyenre van kereslet.

A kétliteres dízel régi ismerős a Volkswagen-konszern kínálatából. A Leon X-Perience 1,6-os, 110 lóerős dízellel is készül, de az Magyarországon nem lesz elérhető. Illetve jön, de csak később, a fronthajtású változattal Forrás: Seat

Természetesen vannak olyan piacok is, ahol a magasabb ár miatt nehéz érvényesülni összkerékhajtású modellekkel, így azoknak, akiknek csak a látszat fontos, készül olcsóbb fronthajtású kivitel is a jövő év elejétől. Ez az 1,4-es TSI 125, illetve az 1,6-os dízel 110 lóerős verziójával lesz rendelhető, és hát valószínű, hogy a hazai piacon inkább ezekből fogy majd jelentősebb mennyiség.

Milyen vezetni?

A korábbi Leon kombis élményeim után az X-Perience sem okozott semmilyen meglepetést, a bemutatón a 150 lóerős kétliteres dízelt sikerült megkaparintani. A motor meglepően csendes, csak forszírozott visszaváltásnál szűrődik be némi csörömpölés az utastérbe, egyébként észrevehetetlenül dolgozik. A hatfokozatú kézi váltó szintén precízen teszi a dolgát, de kár ezt sokáig ragozni: a vezetési élmény szempontjából nem a Leon kombi lesz az, amely bármilyen meglepetést képes okozni.

A Barcelona környéki menetpróbán semmilyen rendkívüli időjárási körülmény nem nehezítette a 4x4-es hajtás dolgát, így csak arról tudok beszámolni, hogy csontszáraz aszfalton rendkívül jól kanyarodik - de ezt a Leon összkerékhajtás nélkül is tudja. A programba iktatott rövid terepkörön sem történt semmi váratlan, a Leon simán átvágtatott a buckákon, de abban egészen biztos vagyok, hogy keményebb terepen is megállta volna a helyét.

A nagyobb hasmagasság és az összkerékhajtás nem sokat változtatott a Leon ST vezetési élményén. Nem rossz, nem rossz, de az igazi izgalmak máshol vannak Forrás: Seat

A minden extrával teletömött tesztautókban kifogástalannak bizonyult a távolságtartó tempomat, utolérés esetén a kézi váltó ellenére is hatékonyan csökkenti a sebességet. A rendszer váltásnál sem kapcsol ki, mint oly' sok másik tempomat, ezt kötelezővé kellene tenni minden autóban. A sávtartó asszisztens a vonal felé közeledve hatékonyan tereli vissza a Leont a helyére - az ezekkel való játszadozás valószínűleg több izgalmat ad, mint egyébként a vezetés.

Mennyibe kerül?

Ha finoman fogalmazunk, a Leon X-Perience-t nem a magyar piac igényeihez fejlesztették. A kétliteres, 150 lóerős dízel itthoni alapára 8,627 millió forint, az 1,8-as turbóért 8,947 millió, míg a 184 lóerős dízelért 9,931 millió forintot kell fizetni. Ez rettentő sok pénz nekünk, Nyugat-Európa egyes részein viszont nem annyira, úgyhogy lesznek, akik boldogan rohannak majd a szalonba ilyen autót venni. Nálunk meg legfeljebb akkor indul be a roham, ha megérkeznek a fronthajtású modellek.

4x4-gyel mifelénk talán felesleges rongyrázás, a formát adják majd fronthajtással is Forrás: Seat

A Leon X-Perience-hez számos gyári kiegészítő is kapható, a biciklitartótól kezdve a hátsó fejtámlákba építhető DVD-lejátszón át a sítartó dobozokig. Ha valakinek esetleg csak ez az utolsó lökés hiányzott volna a vásárláshoz.

Műszaki adatok - Seat Leon X-Perience 2.0 TDI 4Drive

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1968 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 110 kW (150 LE)/3500-4000. Nyomaték: 320 Nm/1750-3000. Erőátvitel: hatfokozatú manuális váltó, összkerékhajtás. Fékrendszer elöl/hátul:hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4543/1816/1478 mm. Tengelytáv: 2630 mm. Tömeg: 1492 kg. Terhelhetőség: 538 kg. Csomagtartó térfogata: 587-1470 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 8,7 mp. Végsebesség: 208 km/óra. Átlagfogyasztás: 4,9 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 129 g/km.