Bemutatjuk az Év Autóit

Opel Omega
Vágólapra másolva!
Idén 50. alkalommal ítélték oda a legrangosabb európai autós díjat, az Év Autóját. Ennek örömére hatrészes sorozatban mutatjuk be az eddigi összes győztes típust.
Vágólapra másolva!

1. rész: 1964-től egészen 71-ig

Az 1960-as években jelent meg szériagyártásban a blokkolásgátló, a kétkörös fékrendszer, a turbófeltöltés, feltalálták a pirotechnikai elven működő légzsákot, elterjedtek az önhordó karosszériák, a radiál gumik és a független felfüggesztések. Sorozatunk 1. részében a hatvanas évek közepétől jutunk el hetvenes évek elejéig, a Rover 2000-estől a Citroën GS-ig. Forrás: NSU

2. rész: 1972-től egészen 79-ig

A hetvenes évek olajválsága a korszak Év Autója választásaira nem igazán hatott, hiszen benzinzabáló V8-as limuzinok és sportkocsik épp úgy elnyerhették a díjat, mint takarékos kis- és kompakt autók. Végre elkezdek komolyan odafigyelni az aktív és passzív biztonságra a gyártók, és a luxusautók szolgáltatásai is korábban soha nem látott szintet értek el. A háromdobozos szedánok után az ötajtós, ferdehátú karosszériák jöttek divatba a nagyobb kategóriákban is. Sorozatunk 2. részében 1972-től egészen 79-ig mutatjuk be a győztes modelleket. Forrás: Fiat

3. rész: 1980-tól 87-ig

A 80-as években az áramvonalas formával, a kedvező árral és a jó térkínálattal lehetett a legkönnyebben Év Autója díjat nyerni, persze nem ártott hozzá egy-két új biztonsági fejlesztés sem. Sorozatunk 3. részében 1980-tól egészen 87-ig mutatjuk be a győztes modelleket. Forrás: Opel

4. rész: 1988-tól egészen 95-ig

A kilencvenes évek első felében megmaradt az a gyakorlat, hogy szinte csak remek formájú francia és olasz autókat választottak az Év Autójának, kivétel persze akadt: a harmadik Volkswagen Golfot, a világautónak tervezett Ford Mondeót és első japánként a Nissan Micrát is díjazták. Forrás: Fiat

Mi az az Év Autója-díj?

Az 1963-ban alapított Európai Év Autója-címet minden évben egy újságírókból álló zsűri ítéli oda, amelynek jelenleg két magyar tagja van, Csikós Zsolt és Gajdán Miklós. Csak olyan autó vehet részt a szavazáson, amelyet az előző 12 hónapban újként mutattak be, legalább öt európai országban árulják, és legalább ötezret el akarnak adni belőle évente. A díjat Fred van der Vlugt, egy holland autós magazin, az Auto Visie kiadója alapította 1963-ban. Célja az volt, hogy ne országonként válasszanak a különböző újságok eltérő feltételekkel autókat, hanem egy egységes európai rendszert kialakítva ítéljék oda az így már rangosabbnak tekinthető Év Autója-címet. Kilenc ország 26 profi tesztelőjét kérte fel, hogy pontozzák az adott évben megjelent autókat.

Ma már 22 ország 58 képviselője adja szavazatát a legjobbakra, az újságírók nem kapnak juttatást a munkáért, de cserébe a gyárak korábban adják ki nekik a legújabb modelleket tesztelésre. Az értékelésnél az adott autót a forma, kényelem, gazdaságosság, vezethetőség, funkcionalitás, környezetvédelem, vezetési élmény és ár szempontjából kell értékelni, de természetesen az innovatív technikai megoldások is nagy szerepet játszanak a pontok odaítélésénél. Úgy választják ki a győztest a szavazás utolsó fázisában a bent maradt hét autó közül, hogy minden zsűritag 25 pontot oszt szét a jelöltek között, méghozzá úgy, hogy egy autóra legfeljebb tíz pontot adhat.