Amikor a hegy megy Mohamedhez - Peugeot 301-menetpróba

Peugeot 301
Vágólapra másolva!
Ha sorra tűnnek el a vásárlók, sürgős megoldást kell keresni. Válságban nincs helye flancnak és drága rétegmodelleknek, a nép kívül kicsi, belül nagy, egyszerű, praktikus és megbízható autót akar, mindezt elérhető áron. Akinek kedves az élete, ilyenbe fekteti a pénzét, a rövid távú jövő újra a kis szedánoké. Isten hozott mindenkit a valóságban!
Vágólapra másolva!

Fotó: Balogh Bence [origo]
Hiányoztak a praktikus és józan autók, a Peugeot 301-es jókor jött
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Tegye a szívére a kezét, hunyja be a szemét és mondja el, mit vár egy autótól, de az is elég, ha felidézi a napi rutint, és fejben összerakja autózási szokásait. Önnek az autó használati tárgy, de nem mindegy, hogy néz ki, az meg pláne nem, hogy mennyibe kerül. Egységnyi pénzért minél tágasabb helyre és nagyobb csomagtartóra vágyik. Nem érdeklik a kütyük, egyrészt alig használja őket, másrészt úgyis csak elromlanak. Egyébként is, ha lehet, reggel induljon el, és ne hulljon szét a rossz utakon, fogyasszon keveset és olcsó legyen fenntartani, ugye?

Fotó: Balogh Bence [origo]
Egy kis fantáziával és arányérzékkel lehet mutatós kis lépcsőshátút rajzolni

Aki szerint ilyen autó nincs, nem jár messze a valóságtól. Tény, hogy az autóipar mostanában nem ezt a multifunkciós irányt lőtte be, a lehetőséget lepasszolta az egyterűeknek meg a SUV-oknak, meg is lehet kapni őket egy nagy rakás pénzért. Lássuk be, az utóbbi években ez még viccnek is rosszul hangzik, a válság elsöpörte a fejlődni szándékozó országok autópiacát. Civilek már nem is gondolkoznak új autóban, ami senkinek nem jó, a használtautó kereskedő sem tud sokáig újabb nyulakat előhúzni a cilinderből. Az autók öregednek, a gyárak bezárnak.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Van benne valami a 208-asból és az 508-asból is, öröm látni egy kicsi lámpát

Vissza kell térni a régi, jól bevált recepthez, a kis szedánokhoz. Ez az a kategória, ami arra született, hogy morgolódás nélkül új autóba ültesse a Zsiguliban szocializálódott dolgozókat, akik sokkot kaptak, amikor meglátták egy modern kisautó nem létező csomagtartóját. Lehet, hogy legszívesebben Nyugat-Európához soroljuk magunkat, de semmivel sem vagyunk jobb helyzetben, mint az oroszok, a kínaiak vagy a törökök. Ugyanabban a lyukas cipőben járunk, a gondjaink és az igényeink is közösek, és elég sokan vagyunk ahhoz, hogy gondoljanak ránk.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Rövid első túlnyúlás és hosszú tengelytáv, így lesz sok hely és nagy raktér

Gondoltak is, a Dacia Logan, a Chevy Aveo, és a Skoda Rapid/Seat Toledo mellé megérkezett a Citroën C-Élysée Peugeot-átirata, a 301-es. Senkit se tévesszen meg, hogy a sajtóbemutatót a török tengerparton, Antalyában tartották, nem errefelé, hanem a spanyolországi Vigóban gyártják. A magyarázat, hogy elsőként itt lép piacra, mert a helynek szimbolikus jelentősége van - némi képzavarral élve - ez a kis lépcsőshátúak Mekkája. A tesztúton bőven volt alkalmunk összehasonlítani a 301-est csaknem az összes konkurensével, legalábbis kívülről.

Nézze meg a 301-es pörgős gyári filmjét!

Formailag pedig nehéz lesz megverni a legújabb Peugeot-t. Senki sem tart éppen pisztolyt a fejemhez, amikor leírom, hogy jól néz ki. Harmonikus, arányos, vagány és francia, tényleg. Ügyesen csempészték át az 508-as és a 208-as formai trükkjeit, persze a kritikus pont a nagy csomagtartó volt, de az élekkel, hajlításokkal és arányokkal sikerült elérniük, hogy végre elfelejtsük a Renault Thalia sutaságát és a puttyonyosokkal szembeni előítéleteinket. Az lehet a trükkje, hogy nem meglévő formából indultak ki, így össze tudták hangolni a részleteket.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Futóműve boldogul a rossz utakon, de elég feszes ahhoz, hogy biztonságos legyen

Már vagy fél órája vezettünk az egyre jobban elnémetesedő, de még mindig üdítően kaotikus, furakodó és dudaszótól hangos török forgalomban, amikor elkezdtem törni a fejem, hogy mi nem stimmel a belsejével. Először is nagy. Nagyon nagy. Érzésre van akkora, mint egy 508-as. Akár keresztbe is rakhatom a lábamat és még kétszer beülhetek magam mellé, ahogy azt nagyobb kocsiktól is elvárjuk, mégis csalódnunk kell. Aztán ott vannak az olcsó műanyag ajtóbetétek, amiket a modern formák mentenek meg attól, hogy gagyinak nevezzük őket, akárcsak a műszerfalat, ami lehet, hogy kemény és sötét, de van benne ötlet.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Spanyolországban gyártják a fejlődő piacokra, hozzánk decemberben jön

Ebben a környezetben az ember kikapcsolja finnyás újságírói reflexeit és látja maga előtt a Wartburgos nagypapáját, aki praktikusan gondolkodik és tökéletesen elégedett azzal, amit lát. A kormány rücskös, mégis szép és vaskos, a gombok, kapcsolók ismerősek. Sok a műanyag, de rendesen össze van szerelve, süt róla, hogy nem dísznek, hanem használni tervezték, sehol sem üvölt a spórolás. Aki mégis szebbre vágyik, a jobban felszerelt kivitelekben bőrkormányt, lakkozott díszbetétet, nem digitális, csak elektronikus klímát, miazmást talál az opciós listán.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Európai szemmel is kellemes az utastér, az ablakemelők a váltó mögé kerültek
(Még több sajtófotó a galériában. Kattintson a képre!)

Szerencsére nélkülük is jó lenni a 301-esben. Puhák és szépen kárpitozottak az ülések, bár csak fel-le állítható, megfelelő szögben áll a kormány, az okosan formázott, nagy tükrökkel egész jól belátható a karosszéria. Csomagtartója több mint 500 literes, persze kis nyílása van, de legalább jó mélyről nyílik és szabályos alakú. Csak belülről nyitható, akárcsak a tanksapka, mert a sajtóanyagból kiderül, hogy egyes piacokon a nem szállnak ki a kútnál. Az is itt olvasható, hogy Kínában sofőrös autóként szolgálhat majd. Vizuális típusok előnyben.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Nem becsapós a kép, tényleg ekkora hátul a hely, hárman is elférnek

A sajtóanyagot egyébként azért is öröm volt olvasni, mert az autóhoz hasonlóan végre arról szól, amiért fellapoztuk. A lényegre szorítkozik és mentes mindenféle haszontalan sallangtól. Röviden és tömören írja le, hogy miket tud az 504-es nyomdokain járó új francia világautó. A legfőbb terezési szempont volt, hogy tartós és megbízható legyen, egyformán viselje az extrém hideget és a pokoli meleget. Fűthető szélvédő és bivaly klíma is rendelhető hozzá. Emelt hasmagassága és mindenre felkészített futóműve jól tűri a rossz utakat.

Fotó: Balogh Bence [origo]
506 literes a szabályos alakú, osztva dönthető támlával bővíthető csomagtartó

Kerékjárataiba sárvédő betéteket csavaroztak, ezek elfedik a réseket, védik a motort a kosztól és a kavicsoktól. Ajtajának kettős szigetelése kizárja a port és a vízpárát, szívórendszerébe vízleválasztót terveztek, karosszériaelemeit és műszerfalát erősebben rögzítették. A mérnökök könnyű szerelhetőséget ígérnek, és a motorválasztékot sem bonyolították túl. A 72 lóerős 1,2-es, háromhengeres és a régi bútordarab, 115 lóerős 1,6-os mellett egy 92 lóerős, 1,6-os dízellel jön, ötfokozatú kézi, vagy az 1,2-esnél robotizált, az 1,6-osnál automata váltóval.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A legjobb választás az életvidám 1,2-es, háromhengeres alap benzines

Mindet kipróbáltuk és rájöttünk, hogy a 208-ashoz hasonlóan ezt is az 1,2-essel kell megvenni. Tökéletes választás ahhoz a könnyű és kényelmes kezelhetőséghez, amire a 301-est beállították. Van benne erő és kellőképpen életvidám. Ha a gázra lépünk, érezzük, hogy történik valami. Titkát két éles hegyi kanyar között a specifikáció böngészésével fejtettük meg: mindössze 980 kg, ami egészen csodálatos érték egy ekkora, ilyen merevségű autótól. Így már pozitívan állunk a beígért 5,2 literes átlagfogyasztáshoz is.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Méreteihez képest minimális a 301-es saját tömege, nem éri el az egy tonnát

A kis tömeg kitart a másik két motornál is, csak 110 kilóval cipelünk többet, ha a hangosabb 1,6-osért fizetünk, akár benzin, akár dízelpártiak vagyunk. Egy biztos, kézi váltó pártinak lenni a legjobb, mert a nagy benzines érezhetően nagyobb erejét hatékonyan nyeli el a buta automata, de egyébként sem elég erős érv a kicsivel szemben. Utazóknak inkább a dízel lesz a barátja nagy nyomatékával és garantáltan alacsony fogyasztásával. Mi jókat előzgettünk vele a széles országúton és csak úgy faltuk a kilométereket hegynek felfelé.

Cikkajánló

Fotó: Balogh Bence [origo]

Fotó: Balogh Bence [origo]

Fotó: Gulyás Péter István [origo]

Skoda Rapid
- menetpróba

Chevrolet Aveo
- menetpróba

Citroën C-Élysée
- menetpróba



Tudat alatt is a végére tartogattam a vezetési élmény boncolgatását, mert a 301-es nem erről szól, de a helyzet az, hogy egyáltalán nem rossz a bal egyen ülni. Leginkább egy tévé előtti lazításhoz tudnám hasonlítani, semmi izgalom, de a vezetéssel töltött idő kényelemben, nyugalomban telik majd. Sebességfüggő kormányában maradt elég tartás a szűk kanyarokra, ahogy a trendinél lágyabb futómű is elég feszes ahhoz, hogy nagyobb tempónál se essünk le az útról. Legfeljebb a hosszú és/vagy akadós váltóval kell megbarátkozni.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Megerősített rögzítéseket, dupla ajtószigetelést és vízleválasztó szívórendszert kapott

Mennyi az annyi? Csak az biztos, hogy amikor decemberben megérkezik, hárommillió forint alatt lesz 1,2-es motorral, két elektromos ablakkal, ABS-sel, ESP-vel és négy légzsákkal, igaz klíma nélkül, ami nem lesz drága. Rajta kívül hátsó villanyablakokra, médiacsatlakozós hifire, kapaszkodókkal és ajtóbehúzóval felszerelt, világos ajtókárpitra és tolatóradarra költhetünk. A 301-est józansága és az átlagautósok valós igényeihez belőtt koncepciója az utóbbi idők egyik legszimpatikusabb autójává teszi.

Műszaki adatok - Peugeot 301 1.2 VTi

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1199 cm3. Hengerek/szelepek száma: 3/12. Teljesítmény: 53 kW (72 LE)/5500. Nyomaték: 110 Nm/3000. Sebességváltó: ötfokozatú kézi váltó. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/dob.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 4442/1748/1466 mm. Tengelytáv: 2652 mm. Tömeg: 980 kg. Csomagtartó térfogata: 506-1038 liter. Üzemanyagtartály térfogata: 50 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 14,2 mp. Végsebesség: 160 km/óra. Átlagfogyasztás: 5,2 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 119 g/km.



Tofas, a Zsiguli törökül

Fotó: Balogh Bence [origo]
Éppen eladó ez az enyhén tuningolt Tofas Dogan

Antalya érdekes vidék, itt költik el a pénzüket azok a törökök, akik Németországban nem az autópálya rendőrséghez álltak be BMW-ket törni, hanem egy nagyobb cégnél szedték meg magukat. Ők ide jönnek nyaralni, beruházni, így a parton tükörsima az út, egymást érik a drága szállodák, gondozott a környezet. A háttérben persze látszik a hely igazi arca a magas házakkal és bazárokkal, nagyjából mintha Kőbánya külsőn lennénk, csak egy kicsit kopárabb a vidék.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Vidéken szinte minden autó Tofas, addig használják őket, amíg mennek

Itt sok az új kocsi, bár jóval kevesebb, mint nálunk, a legtöbb szedán, és sok a régi török Fiat, vagyis a Tofas. A furcsa, leginkább fektetett nagypolszkiéra emlékeztető hátsó, és kocka első lámpával gyártott helyi Zsiguli, a Serce mellett van még nagyon vagány, kerek- és kockalámpás Murat 131-es (tudják, Belmondo Fiatja a Profiból), egészen újszerű, 2001-ig gyártott, Regatára épülő lépcsőshátú Dogan és kombija a Kartal is.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Az ezredfordulót is megérte a Dogan és népszerű kombija, a Kartal

Vidékre érve már egységesebb az arculat, minden kertben egy Tofas áll, itt a gyerekek legfeljebb a családi kocsi évjáratával tudnak kérkedni a suliban. Az utcaképet viszonylag sok, általában viseltes Renault 12-es színesíti, de az egykori török márka, az Anadol szinte teljesen kikopott, már csak néhány pickup rúgja az utolsókat, nyilván még jó sokáig.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Nincsenek túl jó színben a 2000-ig helyben gyártott Renault 12-esek

Esti sétánkon a tengerpart melletti úton ismerős életképbe botlottunk. Egy sufnituningos Tofasból török popzene üvöltött a kocsi körül álló fiúk és lányok örömére. A Zsiguli-életérzés örök és nemzetközi, a törökök lelki társaink. Nekik legalábbis azt tanítják, hogy nagy haverok vagyunk, ők mit sem tudnak a 150 évről, még a bazársori pólóárus is magyarul köszönt.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A Fiat 124-es licenváltozatai elárasztották a világot, sok túlélő maradt