A mozgó nappali - Fiat Dobló menetpróba

Vágólapra másolva!
A teljesen áttervezett Fiat Dobló értékei a régiek: elérhető ár, olcsó fenntartás és óriási helykínálat. Ami örömteli, hogy lecserélték a motorkínálatot, és szériában jár a start-stop rendszer és a menetstabilizáló is. Torinóban próbáltuk ki a családi dobozost.
Vágólapra másolva!

Fotó: Gulyás Péter [origo]

A gyújtás ráadásával a nappali fényt is bekapcsoljuk, ami növeli a biztonságot
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Szinte hihetetlen, de már kilenc év telt el azóta, hogy a Dobló első generációját bemutatta a Fiat. A négyzetrácsos hűtőmaszkjáról felismerhető, második generációs Puntón alapuló kis buszlimuzin sikeresen tört borsot a Citroën Berlingo, a Peugeot Partner és a Renault Kangoo orra alá, amit az egymillió eladott példány is jelez. A recept azonos volt mind a négy modellnél: olyan kishaszonjárművek ezek, amelyeket ablakokkal, ülésekkel és kárpitokkal tágas családi autóként is el lehet adni, jóval olcsóbban, mint egy hasonló méretű Scénicet vagy egy C4 Picassót. Egy ilyen haszonjárműből átalakított személyautó jellemzően jobban dülöngél, lassabb és zajosabb is, mint egy rendes kompakt egyterű, de aki családdal közlekedik, az úgysem száguldozik. A jobb árért cserébe könnyedén lemondtak a vásárlók a divatos formáról, a sportos menettulajdonságokról vagy a minőségi anyagokból épített utastérről.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Hátulnézetből tökéletesen négyzet alakú a Dobló. Elegáns a fekete üveg


A Dobló azonban szép lassan kiöregedett, a vetélytársak új, nagyobb és korszerűbb modelleket mutattak be, így a Fiatnak is lépnie kellett. Pont annyit növekedett az új generáció a régihez képest, hogy szinte pontosan ugyanakkora lett, mint az új Berlingo. Hossza 425-ről 439 centiméterre nőtt, és a szélessége is több mint 10 centiméterrel gyarapodott. Kategóriaelső a 275,5 centiméteres tengelytáv, a padlólemezt már a Grande Punto, illetve bocsánat, a Punto Evo szolgáltatta, igaz, jócskán megnyújtották és a megerősítették, hogy elég hely legyen belül, és hogy bírja a nagyobb terhelést.


Gyári videón a Dobló

Claudio Demaria, a Fiat csoport technikai igazgatója elárulta a sajtóbemutatón, hogy az új Dobló alkatrészeinek csak három százaléka közös a régivel, így valóban nem modellfrissítésről, hanem rendes modellváltásról lehet beszélni. Ezt támasztja alá az is, hogy nem kevesebb mint 450 millió eurót költöttek a fejlesztésre. Ránézésre is egyértelmű, hogy nem a régi generációt látjuk, az újnak trükkösen emelkedik az övvonala, a motorháztetőnél izgalmasnak szánt domborításokat alkalmaztak, a kerékjárati íveket hangsúlyosabbra vették, a hátfalat pedig a csomagtartó nagy fekete üvegfelülete határozza meg. Kissé elnagyolt részlet a hatalmas, csepp alakú fényszórópár és az Audit majmoló, trapéz alakú hűtőmaszk, de lehet, hogy valakinek épp ezek tetszenek majd. Annyi biztos, hogy továbbra sem a szépség lesz a Dobló fő vonzereje, de a Fiat Centre Stilo alkalmazottai Peter Jensen főtervező irányításával megtették amit lehetett, hogy életet leheljenek az alapvetően két doboz összeházasításból született karosszériába.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Az ülések kényelme megfelelő, de a műanyag huzat izzasztó lehet nyáron


Beülve persze kiderült, hogy a fotókon vonzónak tűnő műszerfalat Punto-alkatrészekből és kőkemény műanyagokból hozták össze; a formák rendben vannak, a tapintás kevésbé. Majdnem minden, amihez hozzáérünk kemény, karcolódó műanyag, a műszálas üléskárpitok fogása nem túl kellemes, némi hangulatot csak a többféle színben kérhető, pöttyös, gumírozott betét teremt a műszerfal felső részén. A minőségérzet a vetélytársaknál sem jobb, mivel ebben a szegmensben az ár rendkívül fontos tényező a vásárlásnál. Legalább a lakkfekete rádió a középkonzol tetején szépre sikerült, és a hozzá tartozó feláras Blue&Me rendszer USB csatlakozóját könnyen elérhető helyre, a kézifék mellé helyezték el.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Jó fogású Punto-kormány és kezelőszervek. Ez a fullextrás verzió


Jó alternatívája lehet az utólag beépített navigációknak az olcsónak ígért gyári TomTom rendszer, melynek szoftvere a TomTom, a Microsoft és a Magneti Marelli közös fejlesztése. A kijelölt tesztúton néha ugyan bizonytalankodott, de pozitívuma, hogy magyarul is tud, nem lógnak kábelek belőle, és ki is lehet venni. Ügyes ötlet, hogy a Fiat honlapjáról ingyenesen letölthető eco:Drive szoftver segítségével akár 15 százalékot is lefaraghatunk a fogyasztásból, és ehhez csak egy számítógép és egy pendrive kell. Az autó az USB-csatlakozón keresztül elmenti az adatainkat, melyeket az otthoni számítógépen futó program elemez ki. A látványos grafikával megáldott Microsoft-szoftver grafikonon mutatja az átlagos üzemanyagfogyasztás alakulását, és egyénre szabott tanácsokat is ad a takarékosabb vezetési stílus eléréséhez.