A túlzott szakmaiság rontja a céges prezentációt

Vágólapra másolva!
A szereptévesztés, a túlzásba vitt szakmaiság, a felesleges információk megosztása, a kényszeredettség, a rossz gesztuskommunikáció mind akadályt gördíthetnek az eredményes prezentáció elé. A sikeres előadás jellemzőiről John Cantwellt, a Dramatrix kommunikációs stúdió ügyvezető igazgatóját kérdeztük.
Vágólapra másolva!

"A prezentációra készülők főként akkor hibáznak, amikor szerepzavarba kerülnek. Az előadók gyakran nem mérik fel a hallgatóság igényeit, túlzottan szakmaiak, miközben az összes többletinformációt szeretnék belezsúfolni mondandójukba" - sorolja a prezentációk gyakori típushibáit a szakember.

Érdekes előadásmóddal megragadható a közönség figyelme

"A prezentálók gyakran kellemetlen kötelességnek látják a nyilvános megszólalásokat: ám a szereplést célszerű olyan lehetőségnek tekinteni, amelyben hatékonyan eljuttathatóak a megszólítottaknak szóló üzenetek. A prezentálóknak így mindenképpen tisztázniuk kell: mi az üzenet, mi a célja és miként tehető mindez érdekessé a hallgatóság számára. A közönség figyelmét ugyanis nem mindig a téma: inkább az elhangzottak érdekessége ragadja meg. A jó prezentációkban a tartalom és a forma kölcsönösen kiegészítik egymást."

Szakmai fölényesség: rossz fényt vet a prezentálóra

A prezentáló akkor mondható sikeresnek, ha képes partnerségi viszonyt kialakítani a hallgatóságával. "A szakmai tudás indokolatlan fitogtatása, az önmagasztalás, a hallgatóság lekezelése nagyon rossz fényt vet az előadóra. Ezért tilos az embereket "magas lóról", vagy szakmai elefántcsonttoronyból letekintve kezelni- a megszólítottak ezt lenézésként értékelik, az üzenet pedig célt fog téveszteni, hatástalan lesz."

Hadarás, szemkontaktus hiánya, papírból olvasás

Nem érdemes a közlendőket gyorsan, kizárólag papírról olvasva "ledarálni": a szemkontaktust végig tartani kell a közönséggel. Előre készített jegyzetek lehetnek kéznél, ám ezeket célszerű minél ritkábban használni: a papírokba úgy kell tudni bepillantani, hogy a hallgatóság ezt ne vegye észre." A gesztusokra, a kommunikációra szintén figyelni kell: a szinte rezzenéstelen, mozdulatlan, mosolytalan vagy élettelen tekintetű előadó nagyon zavaró."

Humor: csak spontán módon

"Humorral, szellemes megjegyzésekkel szintén nagyot lehet lendíteni a prezentáció menetén. Azt azonban célszerű szem előtt tartani: az előre gyártott poénok mesterkéltté, erőltetetté tehetik a prezentációt. A humor eszközeit tehát spontán kell alkalmazni, ha azt a helyzet úgy hozza: különben rontja a prezentáció minőségét. Nem mindegy azonban, milyen hosszú a prezentáció. A terjedelem gyakran témafüggő, ám a tapasztalatok azt bizonyítják: az érdekfeszítők témák sem kötik le a hallgatóságot egy óránál tovább."

Prezentációs eszközök: a kevesebb néha több

"A prezentációs eszközök hasznosak lehetnek, ám használatukkal célszerű csínján bánni. A járulékos eszközök- a flipchart, az írásvetítő- vizuálisan alátámaszthatják az elhangzottakat. A kellékek azonban nem vonhatják el a figyelmet az előadókról. A prezentációs eszközök másik gyakori hibája: szóról szóra ugyanazt tartalmazzák, mint az elhangzottak - ezért ezeknek elegendő a téma vázlatát, fontosabb pontjait feleleveníteniük. A sikeres előadás végére a hallgatóságnak választ kell kapnia a kérdéseire: ha ez megtörtént, eredményes volt a prezentáció.

Tippek a sikeres prezentációhoz

Ne vigyük túlzásba a szakmaiságot
Felesleges minden információt egyetlen prezentációba bezsúfolni
Kerüljük a hadarást
A hallgatósággal mindvégig tartsunk szemkontaktust
A jegyzeteket, vázlatot a lehető legészrevétlenebbül használjuk
A prezentáció ne legyen terjengős
A felvetett kérdéseket a prezentáció végén meg kell válaszolni
A szemléltetésre használ eszközök se vonják el a figyelmet a prezentációról

Takács Gabriella